• Anonym (Rädd mamma)

    Jag vågar inte lämna min sambo, men måste för barnens skull!

    Jag måste lämna min sambo, men jag vet inte hur.. vi har ett litet barn tillsammans, (snart 2 år), sedan har jag två döttrar sedan innan (12 och 9). Vår relation har varit jobbig sedan jag var i mitten av graviditeten, då började han bråka och skrika dagligen.. På nätterna kunde han väcka mig för att bråka, och höll jag på att somna om så blev han förbannad.. Ibland är han väldigt kärleksfull och bjuder på resor och dyr shopping, för att vid nästa bråk tala om hur otacksam jag är, och att jag har mage att säga emot när han är lägger pengar på mig (eller oss egentligen). Inför varje gång han föreslår att vi ska göra något, försöker jag slingra mig ur för jag vet att nästa gång han är på dåligt humör, kommer jag få höra detta.. Han säger också ofta att jag är äcklig, en hora, att ingen tycker om mig eller vill vara med mig.. han pratar ständigt illa om alla i min familj, och de är inte välkomna hit och hälsa på, han tycker inte heller om sin egen familj, så de är inte heller välkomna eller tillåtna att träffa vårt gemensamma barn.. Han kan explodera för minsta lilla, så jag trippar på tå här hemma hela tiden.. MEN, det som fått bägaren att rinna över, är att han tydligt visar för mina andra barn, att han inte gillar dem.. Han kan ?hacka? på dem för småsaker, tex lila dottern sa för ett tag sen vid matbordet att när hon blir stor vill hon ha en egen klädaffär, varpå han svarar att hon aldrig kommer kunna öppna en för det kostar massa pengar, och eftersom hon hela tiden köper godis för sin veckopeng och aldrig sparar, kommer hon aldrig kunna öppna en affär.. Han säger detta med en väldigt otrevlig ton.. han klagar på dem hela tiden, och inget är bra nog för honom.. Nu har äldsta barnet berättat för kuratorn på skolan (det har hon själv sagt till mig och jag berömde henne och sa att det var helt rätt gjort) så nu hoppas jag verkligen att de gör en orosanmälan, så vi får hjälp att komma härifrån.. Nu har jag pratat med de andra barnens pappa, så de ska vara kvar hos honom denna veckan, så kommer jag och hälsa på där denna veckan, (skyller på att sambon är förkyld här hemma).. Det jag är rädd för om jag lämnar är att han ger sig på mig, och att jag inte lyckas få ensam vårdnad om vår son! Då jag hört av en bekant att det är jättesvårt att få det???? Förra helgen när sambon skulle ha sonen ensam, lördag och söndag, 7-16 medans jag jobbade, så låg sambon och sov på soffan till 11, medans vår son fick ?sköta sig själv?.. när jag ifrågasatte detta, och sa att det kan hända saker om han sover när sonen är vaken och rör sig fritt i huset. Fick jag till svar att han vaknade till då och då? Denna helgen sjukskrev jag mig för jag vågade inte gå till jobbet!

    Nu blev det långt att läsa, men snälla hjälp mig någon. Vad ska jag göra?! På socialkontoret i vår kommun jobbar bara folk vi känner, kompisar och bekanta till mig, men även till honom? Livrädd att de inte ska lyssna på mig och kunna hjälpa mig, och då skulle allt bli mycket värre istället???? Snälla hjälp mig och ge mig råd på vad jag ska göra.. Jag måste bort från honom, men framför allt måste jag lämna honom för barnens skull!

  • Svar på tråden Jag vågar inte lämna min sambo, men måste för barnens skull!
  • Anonym (K)

    Ok, jag orkade inte läsa allt men jag förstår inte problemet. Varför kan du inte söka eget boende? Har du ingen inkomst, eller anmärkningar? Varför måste du ha soc i ryggen? Du förstår väl att ni riskerar att få barnen omhändertagna om de gör en utredning...?

    Och sen soc, du verkar tro att han typ äger dem bara för att han känner nån som jobbar där? Du behöver ju inte prata med just den eller de personerna, för ni kan väl inte ha hela bekantskapskretsen där. Och de har i vilket fall tystnadsplikt och får inte tala om för honom att du varit där, vad som sagts eller liknande.

    Börja spela in era samtal. Då får du gott om bevis för hur han beter sig mot dig och barnen.

  • Anonym (Rädd mamma)
    Anonym (K) skrev 2021-10-24 20:33:40 följande:

    Ok, jag orkade inte läsa allt men jag förstår inte problemet. Varför kan du inte söka eget boende? Har du ingen inkomst, eller anmärkningar? Varför måste du ha soc i ryggen? Du förstår väl att ni riskerar att få barnen omhändertagna om de gör en utredning...?

    Och sen soc, du verkar tro att han typ äger dem bara för att han känner nån som jobbar där? Du behöver ju inte prata med just den eller de personerna, för ni kan väl inte ha hela bekantskapskretsen där. Och de har i vilket fall tystnadsplikt och får inte tala om för honom att du varit där, vad som sagts eller liknande.

    Börja spela in era samtal. Då får du gott om bevis för hur han beter sig mot dig och barnen.


    Alltså anledningen till att jag inte vågar flytta, är att jag inte vågar lämna vårt gemensamma barn ensam med honom.. Han är väldigt psykiskt instabil (det kan nog alla i både min och hans egen familj intyga).. Men jag vet ju att barnet har rätt till båda sina föräldrar, vilket gör mig orolig att han kommer få igenom varannan vecka.. som det ser ut idag, går han sedan 6 månader hemma arbetslös. Men kan pga sitt mående ej ta hand om sonen, så vi har fått ?speciella skäl? att ha sonen på förskola mina arbetstider, tex.. Jag har jobb, inkomst och skulle klara mig toppen utan honom.. Det jag är rädd för är vad som händer om jag lämnar honom, eftersom han är så aggressiv?

    Så du menar att soc tar barnen om jag går dit och ber om hjälp?! Vart ska jag sälja hjälp då tycker du?

    Jag har spelat in massor det senaste, men håller verkligen sånt i tex rättegång?
  • Anonym (Vilken skitstövel)

    Ja,du måste lämna honom.Det är akut för barnens skull och för din egen skull.Jag hade inte vågat lämna en 2-åring med så oansvarig och elak person.Tänk på säkerheten .

  • Anonym (M)
    Anonym (Rädd mamma) skrev 2021-10-24 20:39:30 följande:

    Alltså anledningen till att jag inte vågar flytta, är att jag inte vågar lämna vårt gemensamma barn ensam med honom.. Han är väldigt psykiskt instabil (det kan nog alla i både min och hans egen familj intyga).. Men jag vet ju att barnet har rätt till båda sina föräldrar, vilket gör mig orolig att han kommer få igenom varannan vecka.. som det ser ut idag, går han sedan 6 månader hemma arbetslös. Men kan pga sitt mående ej ta hand om sonen, så vi har fått ?speciella skäl? att ha sonen på förskola mina arbetstider, tex.. Jag har jobb, inkomst och skulle klara mig toppen utan honom.. Det jag är rädd för är vad som händer om jag lämnar honom, eftersom han är så aggressiv?

    Så du menar att soc tar barnen om jag går dit och ber om hjälp?! Vart ska jag sälja hjälp då tycker du?

    Jag har spelat in massor det senaste, men håller verkligen sånt i tex rättegång?


    Klart inte soc tar barnen från dig. Lyssna inte på idioter som bara vill skrämmas. Sök lägenhet redan imorgon och ta hjälp av soc. Jag hoppas verkligen att det blir bra för er!!
  • Anonym (K)
    Anonym (Rädd mamma) skrev 2021-10-24 20:39:30 följande:
    Alltså anledningen till att jag inte vågar flytta, är att jag inte vågar lämna vårt gemensamma barn ensam med honom.. Han är väldigt psykiskt instabil (det kan nog alla i både min och hans egen familj intyga).. Men jag vet ju att barnet har rätt till båda sina föräldrar, vilket gör mig orolig att han kommer få igenom varannan vecka.. som det ser ut idag, går han sedan 6 månader hemma arbetslös. Men kan pga sitt mående ej ta hand om sonen, så vi har fått ?speciella skäl? att ha sonen på förskola mina arbetstider, tex.. Jag har jobb, inkomst och skulle klara mig toppen utan honom.. Det jag är rädd för är vad som händer om jag lämnar honom, eftersom han är så aggressiv?

    Så du menar att soc tar barnen om jag går dit och ber om hjälp?! Vart ska jag sälja hjälp då tycker du?

    Jag har spelat in massor det senaste, men håller verkligen sånt i tex rättegång?
    Varför skulle du behöva lämna ert barn ensam med honom...? Ansök om enskild vårdnad och att vara boendeförälder. Ju mer du spelar in kring honom desto bättre stöd kommer du ha för att få det också. Dokumentera allt. Och om du är orolig att barnet far illa hos honom har du ingen skyldighet att lämna barnet där, snarare är din skyldighet att skydda barnet.

    Du kan inte stanna hos en man av rädsla att han ska skada dig annars. Spela in alla samtal där du vet att det kan eskalera.

    Du sitter ju och hoppas att skolan ska göra en orosanmälan, vad tror du händer då? Självklart måste soc utreda om det finns någon sanning i det, och vad hittar de då tror du? Jo, ett skadligt hem där pappan är komplett idiot och mamman står bredvid och låter det hända.

    Ja, inspelningar håller självklart i en rättegång, bättre bevis går inte att få, annat än ett underskrivet brev från honom där han erkänner.
  • En manlig man

    Men lämna bara. Det löser sig med 2 åringen ska du se.

    Menar du på fullt allvar att han inte visat något av detta beteende innan du blev gravid. Han blev alltså ett psykfall över en natt typ?

  • Anonym (Usch)

    TS: var inte rädd för han är en kruka. Störd förvisso men inte så störd att han inte vet om att han gör fel. Bara dra. Och du ska polisanmäla för hot, ofredande och psykisk misshandel. Dina inspelningar är guld. Det håller. Och minsta behöver inte träffa honom. Dra in SOC omedelbart och polisanmäl. Boende ordnar sig men ni måste bort.

    Till dem som ifrågasätter TS val av man: lätt för er att skuldbelägga utifrån. Dessa män är EXPERTER på att förleda, spela och ljuga. Kvinnan blir vanligen dåligt behandlad från att hon är gravid precis som TS blev för då tror han att hon är fast.

    Lycka till TS. Du klarar det. Hälsningar från en ärrad men numera fri person.

Svar på tråden Jag vågar inte lämna min sambo, men måste för barnens skull!