• Kaktusen94

    Viktuppgång 1,5 till 2,5 år

    Hej allihopa! Jag håller på att planerar lite inför nästa års inköp till min son, men tycker det är så svårt med storlekar. Han vägde 11,7kg och var 80cm lång på 18-månaderskontrollen och har framförallt storlek 86 nu. Min fråga är egentligen hur mycket era barn gick upp och växte mellan 1,5 och 2,5 år. Och när hittade era barn ?sin? kurva?

  • Svar på tråden Viktuppgång 1,5 till 2,5 år
  • LFF
    Kaktusen94 skrev 2021-11-01 20:58:17 följande:

    Hej allihopa! Jag håller på att planerar lite inför nästa års inköp till min son, men tycker det är så svårt med storlekar. Han vägde 11,7kg och var 80cm lång på 18-månaderskontrollen och har framförallt storlek 86 nu. Min fråga är egentligen hur mycket era barn gick upp och växte mellan 1,5 och 2,5 år. Och när hittade era barn ?sin? kurva?


    Oj, det minns jag inte. Men "sin" kurva har de legat stadigt på från födseln. 
  • Anonym (Titta på kurvan)

    Jag har tittat på kurvan som ju finns både att googla fram och i Bvc-boken om ungefär hur barn brukar växa.

    Även köpt presenter till folks 6månades genom att titta på födelsevikt och längd och sen helt enkelt gissa.

  • Kaktusen94

    Hej ja okej, smart tänkt! Det är säkert jätteolika också, man vet ju aldrig, det kanske kommer jordens växtspurt snart. Men tack för svar????

  • Lönnsirap

    Olika märken på kläder för olika stora kläder. Och olika barn behöver/passar i olika typer av kläder.

    Jag tänker att det brukar vara lagom att satsa på att införskaffa 1-2 storlekar åt gången oavsett hur snabbt själva tillväxten går. För mig har det varit lagom och tillräckligt att hålla reda på.

    Mellan 1 1/2- 2 1/2 hade jag gissat på två storlekar. Samt att stora plagg faktiskt ett år senare skulle kunna användas första månaden på höst/vintersäsong året efter. Mina barn får kortärmade tröjor i storleken större och använder dem länge...

  • Lönnsirap

    Glömde skriva att mellan 86 och 98 byter man oftast avdelning, vilket faktiskt påverkar. Samma runt 128.

    Då förändras liksom modellerna och även faktiskt passform. Så en 92 från "baby" är något helt annat än en 92 på "småbarn" i vissa märken.

    128 kan vara super-liten och 134 dunderstor av samma anledning.

Svar på tråden Viktuppgång 1,5 till 2,5 år