• Kajsan20

    Inte ledsen vid inskolning på dagis

    Hej,

    Jag är orolig. Jag vet att många har stora problem med ledsna barn vid inskolning på förskolan. För oss är det tvärtom. Vår son snart 1,5 år var inte det minsta ledsen vid inskolning på förskolan. Vi skulle kunnat lämna honom där första dagen. Nu när vi lämnar tittar han inte ens efter oss och blir inte särskilt glad när vi hämtar honom.

    Hemma blir han ändå glad när vi kommer hem och är rädd/blyg för främlingar.

    Är det fler som haft det såhär och kan lugna mig?

  • Svar på tråden Inte ledsen vid inskolning på dagis
  • Anonym (Mamma)

    Ursäkta, men du är orolig för att ditt barn inte blir traumatiserat av att gå i förskola...? Vi har det också så och om det inte är något problem så är det ju inget problem liksom. Jag tycker du ska vara tacksam att ditt barn mår så bra och är så trygg i sig självt att det går så smidigt. Fundera istället på varför så många andra barn mår så dåligt av att lämnas...

  • Anonym (Tålamod)

    Min uppfattning är att barn är väldigt olika i hur de resonerar/reagerar på olika saker och att det finns oändligt med saker att oroa sig för.

    När det gått ett tag och om du då fortfarande är orolig, lyft frågan med BVC eller förskolans personal.

    Med stor sannolikhet är barnet "bara" i en gynnsam fas gällande inskolning. Och faktiskt ännu inte så bekymrad över att ni inte är med.

    I min värld är det precis lika normalt som tvärtom, men jag är ju bara förälder.

Svar på tråden Inte ledsen vid inskolning på dagis