• GretaOkerEka

    Kan abort jämföras med mord?

    Mord är när man planerar och dödar en annan människa med uppsåt. Om du söker tid för att utföra en abort planerar man först sen med uppsät tar man bort fostret

    Är fostret ett barn eller inte? När blir det ett barn olika länder definerar olika och forskarna är oense 

    Vad tycker du? Kan man likställa abort med mord? Är du för eller emot? Varför? Varför inte? Diskutera gärna och framför dina åsikter i denna etxrem kännsliga fråga 

  • Svar på tråden Kan abort jämföras med mord?
  • GretaOkerEka
    Anonym (JTL) skrev 2021-12-02 15:07:10 följande:

    vad tycker du själv?


    Svår frågan 

    Håller med en del argument från båda sidor faktiskt

    I slutändan tycker jag att kvinnan ska få välja själv 

    Men det är en intresant fråga. Vad räknas som en människa vad räknas som ett mord?
    Det är kul att åka eka om man heter Greta
  • Anonym (Mord i sinnet)
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 15:03:34 följande:
    Kan abort jämföras med mord?
    Mord är när man planerar och dödar en annan människa med uppsåt. Om du söker tid för att utföra en abort planerar man först sen med uppsät tar man bort fostret

    Är fostret ett barn eller inte? När blir det ett barn olika länder definerar olika och forskarna är oense 

    Vad tycker du? Kan man likställa abort med mord? Är du för eller emot? Varför? Varför inte? Diskutera gärna och framför dina åsikter i denna etxrem kännsliga fråga 
    Är det mord att lägga ut råttfällor?

    Är det mord att trampa ihjäl en myra medvetet?

    Är det mord att slå ihjäl en fluga/geting/spindel/?

    Är det mord att ta bort ogräs?

    Är det mord att äta kött? Du har ju planerat att äta kött så därför har ju någon dödat djuret åt dig för att du ska kunna äta det?
  • GretaOkerEka
    Anonym (Mord i sinnet) skrev 2021-12-02 15:14:12 följande:
    Är det mord att lägga ut råttfällor?

    Är det mord att trampa ihjäl en myra medvetet?

    Är det mord att slå ihjäl en fluga/geting/spindel/?

    Är det mord att ta bort ogräs?

    Är det mord att äta kött? Du har ju planerat att äta kött så därför har ju någon dödat djuret åt dig för att du ska kunna äta det?
    Så ett foster har lika mycket värde som en råtta eller en myra? 
    Det är kul att åka eka om man heter Greta
  • Anonym (JTL)
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 15:13:56 följande:
    Svår frågan 

    Håller med en del argument från båda sidor faktiskt

    I slutändan tycker jag att kvinnan ska få välja själv 

    Men det är en intresant fråga. Vad räknas som en människa vad räknas som ett mord?
    Anser du att en kvinna som genomgår en abort är en mördare?
  • MrsJenka

    Jag tycker att det är absurt att likställa abort med mord. Tycker avlivning ligger närmare till hands. Jag har bara stått inför valet om att utföra abort eller inte en gång.

    Det var 2020 och rörde min son som var högt efterlängtad och älskad. Han fick en infektion i v. 21. Jag fick välja att abortera innan smärtcentrat i hjärnan var utvecklat eller att låta honom tyna bort och lida till döds.

    Jag vill inte leva i ett samhälle där jag skulle blivit delgiven brottsmisstanke på kvinnokliniken i samband med beslutet.

  • Anonym (S)

    Nej jag tycker inte det är mord.. Jag har själv lite svårt med det, väntar mitt tredje barn och alla gångerna har det egentligen varit situationer när många har tyckt att jag borde göra abort (av olika anledningar)..

    Har gjort en medicinsk abort i vecka 5-6 som jag inte vet om det räknas som abort ens eftersom det var troligt att det skulle bli missfall.

    Men jag tycker iallafall att bara för att man själv känner att man inte vill göra det så har man ingen rätt att bestämma vad andra ska göra med sin kropp. Tycker varken man ska försöka pressa andra att göra abort eller att behålla ett barn, det är verkligen upp till var och en.

  • Drottningen1970

    Om det handlar om ett livsdugligt barn ja mord.

    Om det handlar om ett foster som inte kan leva på egen hand så är det abort, inget annat.

  • Drottningen1970
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 15:15:28 följande:

    Så ett foster har lika mycket värde som en råtta eller en myra? 


    Ett foster kan vara mindre värd än en ko eller en råtta. En råtta har ett eget medvetande och kan springa omkring och leva ett lyckligt råttliv, uppleva smärta, njutning rädsla. Ett foster kan vara en cellklump utan något medvetande. Självklart är råttan då mer värd om man ska uttrycka sig i dessa termer.
  • Anonym (man)

    Jag tycker frågan är jätteintressant och är kluven själv, jag vet faktiskt inte hur jag ska se på det. Å ena sidan är jag sbsolut för aborträtten, å andra sidan tycker jag det finns en problematik med tidsgränser för när den får genomföras etc. 

    Jag funderar också på förlängningen av detta; om en gravid kvinna blir misshandlad så hon misster fostret, är inte det värre än en misshandel av någon som inte är gravid/ någons om inte får missfall pga misshandeln?

    Jag har som sagt inga bra svar själv men föjler gärna tråden för att se om någon annan har det :)

  • Anonym (Laura)
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 15:03:34 följande:
    Kan abort jämföras med mord?

    Mord är när man planerar och dödar en annan människa med uppsåt. Om du söker tid för att utföra en abort planerar man först sen med uppsät tar man bort fostret

    Är fostret ett barn eller inte? När blir det ett barn olika länder definerar olika och forskarna är oense 

    Vad tycker du? Kan man likställa abort med mord? Är du för eller emot? Varför? Varför inte? Diskutera gärna och framför dina åsikter i denna etxrem kännsliga fråga 


    Nej. Abort är inte mord. För övrigt är det bara idioti att vara emot att andra gör abort, då möjlighet till laglig och trygg abort gör världen säkrare för både kvinnor och barn. Du behöver inte göra en abort själv om du inte vill, men vi ska vara glada att vi har möjligheten att göra ett sånt val idag på ett tryggt och säkert sätt.
  • Anonym (foliehatt)

    Gösses vilka foliehattar det finns, bara en tidsfråga innan Sverige blir som USA. Frågan är om det inte redan skett.

    Jag kan bara skaka på huvudet och fråga mig när fan det började gå så snett?

  • Anonym (Mord i sinnet)
    GretaOkerEka skrev 2021-12-02 15:15:28 följande:

    Så ett foster har lika mycket värde som en råtta eller en myra? 


    Det frågar jag inte.

    Jag frågar om det är ett planerat mord att lägga ut en råttfälla för att medvetet döda en råtta. För en råtta är trotts allt levande och är inte det ett mord då att medvetet lägga ut en fälla som faktist dödar råttan?
  • Fjäril kär

    Ska vi värna om aborträtten eller förbjuda den?

    Det är egentligen vad som diskuteras när såna här frågor dyker upp...

    Vilket beslut låter du din egen dotter stå inför?

  • Anonym (foliehatt)
    Fjäril kär skrev 2021-12-02 15:52:12 följande:

    Ska vi värna om aborträtten eller förbjuda den?

    Det är egentligen vad som diskuteras när såna här frågor dyker upp...

    Vilket beslut låter du din egen dotter stå inför?


    Givetvis ska vi backa klockan till medeltiden och låta våra döttrar gå runt med kyskhetsbälte på sig för att inte bli gravida av misstag.

    Preventivmedel ska bort för det är ju rent massmord att spermier ska dö i onödan, de är ju levande celler juh!!!!!!! 

    Onani ska förbjudas rakt av, man kan förfan inte mörda tusentals levande spermier på det sättet, det är ju mord, mooooord säger jag!!!!

    Pojkar som ägnar sig åt självbefläckelse ska sättas i fängelse för massmord, minst ett år per spermie som dött.
  • Anonym (Lova)

    Nej, eftersom ett embryo inte är ett barn. Eller foster.

    En mans utlösning är inte massmord heller.

  • Mimosa86

    Jag tycker snarare avsikten bakom frågeställningen är mer intressant.

    Varför vill vissa tumma på eller begränsa aborträtten? Är det för att de genuint brinner för barns rättigheter eller är det för att begränsa kvinnan och besitta makt över hennes kropp?

    För handen på hjärtat så tror jag knappast att gubbsen i Texas eller Polen lägger ner så mycket omtanke och engagemang på barn som lever utanför magen, välgörenhet eller är fosterföräldrar för att de helt enkelt brinner för barnfrågor. För sällan presenteras förslag på hur man ska kunna stötta kvinnan eller familjen att behålla barnet och sällan presenteras liknande krav påminner att vara delaktig i barnet som måste födas.

    Så vad är egentligen syftet?

  • Pinnen2

    Finns de som jämför ankor med lastbilar så det finns säkert det som jämför abort med mord också.

Svar på tråden Kan abort jämföras med mord?