• mandelskrutten

    Snabb hjälp!!!!!!

    Min dotter 13 år har hostat i ett hela natten med lätt feber.

    Vårdcentralen säger att det är bara Alvedon och hostmedicin som gäller.

    Halsfluss har hon haft mycket som yngre.

    I dessa tider, vilken vårdcentral släpper in en för odling i halsen ifall penicillin behövs??

  • Svar på tråden Snabb hjälp!!!!!!
  • Parodipiraten

    Ta det lugnt :) din 13-åriga dotter säger nog till om hon inte längre kan svälja (typiskt halsfluss). Bädda ner henne, ge mycket vätska och låt vila.

  • sextiotalist

    Hosta är väl inte halsfluss. 
    Troligen säger de så för att din dotter med all sannolikhet har en vanlig virusinfektion, dvs en förkylning. 
    Om din dotter fått halsfluss, så skulle hon troligen haft väldigt ont i halsen och svårt att svälja.
    Vad jag förstått så är de numera restriktiva med att skriva ut antibiotika även för halsfluss.

  • Moder1

    En natt med feber och hosta hade jag gett Alvedon och ev ipren.

    Jag tänker att man söker vård när det blir ihållande, om du inte får ner febern under 39 , allmäntillståndet blir sämre.

    Vätska och vila.

    Vc tar prover även idag.

  • gråfågel
    sextiotalist skrev 2021-12-15 10:26:17 följande:

    Hosta är väl inte halsfluss. 
    Troligen säger de så för att din dotter med all sannolikhet har en vanlig virusinfektion, dvs en förkylning. 
    Om din dotter fått halsfluss, så skulle hon troligen haft väldigt ont i halsen och svårt att svälja.
    Vad jag förstått så är de numera restriktiva med att skriva ut antibiotika även för halsfluss.


    Det märkte vi av med det restriktiva när sonen upprepade gånger fick halsfluss, till sist fick han scharlakansfeber, och då blev det sedan antibiotika varje gång efter det. Han blev riktigt sjuk.
  • Alvina
    Moder1 skrev 2021-12-15 10:53:47 följande:

    En natt med feber och hosta hade jag gett Alvedon och ev ipren.

    Jag tänker att man söker vård när det blir ihållande, om du inte får ner febern under 39 , allmäntillståndet blir sämre.

    Vätska och vila.

    Vc tar prover även idag.


    Man bör inte ge febernedsättande läkemedel i onödan. Alvedon hjälper inte mot hosta.
  • Moder1
    Alvina skrev 2021-12-15 13:08:33 följande:

    Man bör inte ge febernedsättande läkemedel i onödan. Alvedon hjälper inte mot hosta.


    Nej men mot feber
  • Alvina
    Moder1 skrev 2021-12-15 16:32:23 följande:

    Nej men mot feber


    Man ska helst inte ge Alvedon mot feber heller, om det inte är absolut nödvändigt. Jag ger sällan mina barn Alvedon trots feber.
Svar på tråden Snabb hjälp!!!!!!