• Jayo

    Polisen har fel nummer

    Nu är det 4e gången på 4-5 år sedan jag bytte telefonnummer som poliser ringt mig och trott de kommit till en kollega.

    Två av de fyra gångerna så har de börjat diskuterats insatser eller liknande varpå jag snabbt fått avbryta personen på andra änden pga sekretess skäl och när de då märkt de kommit fel har de snabbt som attan lagt på luren.

    Ett av samtalen (förra året) ringde en äldre polisherre och bokstavligen höll en diskussion med mig och påpekade ?men det var detta nummer jag fick till ?xxxx? och nu säger du att du är en privat person?? Varpå jag svarade ja det stämmer, kan du se till så dina kollegor får rätt nummer hädanefter varpå han sa han skulle kolla upp det.

    Sen har jag inte hört något mer och trodde han hade löst det.

    Men idag hände det igen, ligger hemma sjuk med lunginflammation, det ringer från dolt nummer (varpå jag tror det är sjukhuset) men det är en kvinnlig polis som svarar och presenterar sig varpå jag presenterar mig, därefter hör jag bara ?måste kommit fel? sen la hon på..

    Vad bör jag göra? Det är inte ofta det händer, liksom 1 ggn/år cirka, stör mig inte så mycket över det och jag har ju hunnit informerat 1 av poliserna som ringt att det är fel nummer, de andra har bara lagt på de när de själva insett det.

  • Svar på tråden Polisen har fel nummer
  • Anonym (Ulle)

    Du bör fråga vilket område de hör till och informera centralen där om att ditt nummer kan vara felaktigt listat i någon av deras interna telefonlistor, för det är väl det som kan ha hänt.

    De slår väl knappast numret ur minnet när de ringer upp.

  • Jayo

    Ja det är lustigt ja, för jag har aldrig någonsin hört om något liknande av någon annan?

    Första gången det hände pratade mannen om ett tillslag i 10-15 sek innan jag ens förstod vad allting handlade om och vem det var som ringde (för denne personen presenterade inte sig själv), när jag sedan förstod det var en polis och de pratade allvarlig sekretess belagd information så fick jag avbryta och förklara de ringt fel, den personen sa inte ens något utan lade bara på.

    De andra 3 har presenterat sig som allt ifrån ?det är blabla från polisen? eller ?Ulla-Britt på avdelning xx? till ?kriminalinspektör xxx?.

    Men nej det stör inte så mycket, bara mycket märkligt och om det är någonting jag som medborgare enligt lag måste försöka rapportera in? Kan ju försöka få reda på vilken sektion och län det handlar om nästa gång de ringer (om de inte slår av luren direkt när jag informerar dem som 75% av fallen gjort innan).

Svar på tråden Polisen har fel nummer