• Jsh12

    X eller MF, här delar jag med mig av min berättelse.

    Hej på er!

    Har härmed beslutat att dela med mig om mitt pågående eventuella utomkvedshavandeskap eller missed abortiln/missfall. Detta är pågrund av att en släkting för några år sedan gick bort av just utomkvedshavandeskap "X". Det är något som påverkat enormt och nu när detta misstänks på mig så orsakar det självklart både dödsångest och min släktings bortgång dras upp igen som på nytt.

    Jag vill dela med mig här löpande för att eventuellt hjälpa andra i framtiden som googlar.

    Såhär ser min resa ut hittills.

    Beräknad mens var den 2 januari. Tre dagar innan testade jag med ett clearblue testa tidigt och fick negativt. Den 2 januari fick jag bruna flytningar och trodde mensen kom, om än inte som det brukar se ut.

    Men tar sen endå ett graviditetstest och det visar positivt innan jag ens hunnit kissa klart på stickan. Molvärk och bruna flytningar fortsätter, flytningar endast vid toabesök.

    Känner att det gör mer ont vid höger sida men börjar googla och se att det hänt många utan att det varit något fel. Blir orolig endå och börjar ringa vården. Sjukhuset som orsakade min släktings bortgång är tyvärr det som är närmast. Beslutar att åka in akut till intilliggande kommun som har större sjukhus och bättre vård. Där tas jag väl omhand om och de gör ett VUL och tar HCG. VUL visar inget, är då i vecka 4+2. Däremot visar det lite vätska bakom livmodern. Hcg visar 110 vilket är lite lågt.

    De ringer dagen efter och säger åt mig att de lagt in ett blodprov för mig att ta om en vecka. Vet att HCG bör/kan mätas för att börja dra slutsatser efter 48h så jag väntar tills nästa dag och åker och tar det. Vid det provtillfället har det gått 59h,resultat HCG 250.

    De ringer samma dag och ber mig komma in så fort som möjligt för läkaren ska snart gå, men för att stilla min oro vill de göra ett VUL. De nämner också att stegringen inte ser allt för positiv ut, att det kan vara missfall på gång.

    Kommer dit och VUL visar samma vätska, inget på äggstockar och livmoder slemhinnan lite tjockare. Det här är 7 januari. Den kvällen får jag ilande smärta i ändtarmen som tillslut går över.

    Har även ondare i äggstocken och mer Molvärk när jag sitter eller ligger. Sen blir det helg och har fortfarande det likadant med flytningar och värk av och på. Tisdagen görs nytt VUL och HCG som ligger på 240. VUL ser fortfarande likadant ut men lite tjockare slemhinna än förra gången.

    Igår onsdag börjar jag få ilande smärta över blygdbenet och i underlivet men det går bort till natten.

    Idag tillbaka igen, VUL återigen lite tjockare slemhinna, vätska bakom livmoder oförändrad och HCG stigit ännu mindre till 530. Denna gång sa gynekologen att nu tycker jag vi kan konstatera att det inte eör en normal graviditet och att det börjar bli dags att göra något åt det. Och eftersom man inte vet vart det sitter så är det behandling mot utomkvedshavandeskap som gäller. Två alternativ - skrapning och titthålsoperation eller spruta med cellgift. Hon tyckte vi skulle kolla VUL och HCG en sista gång på lördag innan beslut tas, då är jag i vecka 5+4 om jag inte räknat fel.

    Graviditetssymptom har jag, brösten gör ont och har vuxit enormt, sugen på massa skräpmat som jag oftast inte allts är annars. Magkattar.

    Jag kommer uppdatera här i helgen.

    4 Jan kl23.49- hCG 110

    7 Jan kl 10 hcg 250

    11 Jan kl 10 hcg 440

    13 Jan kl 10 hcg 530

  • Svar på tråden X eller MF, här delar jag med mig av min berättelse.
  • Chilins

    Skickar alla varma stöttande kramar jag kan. Drabbades själv av ett utomkvedshavandeskap i oktober 2021 så jag vet hur hemskt det är, så jag hoppas verkligen att det inte är det för dig. Stor kram till dig

  • Jsh12
    Chilins skrev 2022-01-13 21:06:58 följande:

    Skickar alla varma stöttande kramar jag kan. Drabbades själv av ett utomkvedshavandeskap i oktober 2021 så jag vet hur hemskt det är, så jag hoppas verkligen att det inte är det för dig. Stor kram till dig


    Tack snälla, och beklagar så jättemycket! Känns som sådan otur när det endast utgör ca 1-2% av graviditeter.
  • Chilins
    Jsh12 skrev 2022-01-13 21:12:04 följande:

    Tack snälla, och beklagar så jättemycket! Känns som sådan otur när det endast utgör ca 1-2% av graviditeter.


    Jag vet.. man tror ju inte att det kan hända en själv. Jag hade ingen aning om vad det var innan jag drabbades heller. Jag hade extrema smärtor och fick höra att det är vanligt i början av graviditeten. Jag var i vecka 7 när jag opererades.. har inte blivit gravid efter det men dom säger att prognosen är god och likartad bara med en äggledare så jag försöker finna tröst i det. Det går ju inte att göra något åt det utan bara försöka kriga sig igenom och kämpa igen <3 en tröst för mig var att jag kunde bli gravid, jag fick veta att det funkade i alla fall
  • Jsh12
    Chilins skrev 2022-01-13 21:14:49 följande:

    Jag vet.. man tror ju inte att det kan hända en själv. Jag hade ingen aning om vad det var innan jag drabbades heller. Jag hade extrema smärtor och fick höra att det är vanligt i början av graviditeten. Jag var i vecka 7 när jag opererades.. har inte blivit gravid efter det men dom säger att prognosen är god och likartad bara med en äggledare så jag försöker finna tröst i det. Det går ju inte att göra något åt det utan bara försöka kriga sig igenom och kämpa igen <3 en tröst för mig var att jag kunde bli gravid, jag fick veta att det funkade i alla fall


    Usch, låter fruktansvärt! Men vilken tur i oturen att det inte missades,då kan det som sagt sluta illa. Hoppas verkligen att du snart får bli gravid igen och att det blir en lyckad graviditet. Det är helt rätt inställning, det enda man kan göra är att fortsätta kriga!
  • Chilins
    Jsh12 skrev 2022-01-13 21:18:53 följande:

    Usch, låter fruktansvärt! Men vilken tur i oturen att det inte missades,då kan det som sagt sluta illa. Hoppas verkligen att du snart får bli gravid igen och att det blir en lyckad graviditet. Det är helt rätt inställning, det enda man kan göra är att fortsätta kriga!


    Tack <3 jag hoppas verkligen att du får bra besked och att du slipper gå igenom ett utomkvedshavandeskap med allt vad det innebär med dina erfarenheter också.. vården är duktiga och jag håller alla tummar för dig <3
  • Anonym (Teddy)

    Jag skickar digital styrka. Har också gått igenom ett x 2014. Tror jag var i vecka sex när molandet övergick till intensiva smärtor och jag blev akut opererad. Jag hade också bruna flytningar som sen blev blodiga. Samtidigt som smärtan intensifierades så tyckte jag att magen började bli svullen (äggledaren hade spruckit och jag blödde invärtes) och jag började känna ett enormt tryck mot ändtarmen. Ingen rolig upplevelse men jag har sen dess känt mig så tacksam över svensk vård och hur proffsiga alla var när jag kom in akut. Jag blir förvånad över din släkting tragiska bortgång. Jag trodde inte kvinnor dog i Sverige av utomkveds, bara i u-länder med undermålig sjukvård.

  • Jsh12
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-13 21:26:07 följande:

    Jag skickar digital styrka. Har också gått igenom ett x 2014. Tror jag var i vecka sex när molandet övergick till intensiva smärtor och jag blev akut opererad. Jag hade också bruna flytningar som sen blev blodiga. Samtidigt som smärtan intensifierades så tyckte jag att magen började bli svullen (äggledaren hade spruckit och jag blödde invärtes) och jag började känna ett enormt tryck mot ändtarmen. Ingen rolig upplevelse men jag har sen dess känt mig så tacksam över svensk vård och hur proffsiga alla var när jag kom in akut. Jag blir förvånad över din släkting tragiska bortgång. Jag trodde inte kvinnor dog i Sverige av utomkveds, bara i u-länder med undermålig sjukvård.


    Beklagar så mycket! Ja dessvärre är detta sjukhus känt för undermålig vård. Det stämmer precis som du säger att i Sverige så är risken att dö av detta troligen väldigt liten. Men tyvärr finns det bättre och sämre sjukhus även här.
  • Jsh12

    *har ju skrivit fel högst, tisdagen alltså den 11e låg hcg på 440 inte 240.

  • Jsh12

    Verkar inte fatta hur man redigerar initiala inlägget så jag uppdaterar här!

    Nu sitter jag och väntar på undersökning, alltså v 5+4 eller 3,oklart. En väldigt snäll sköterska kom och berätta att hcg fördubblats till 1,000. Så det var ju lite av en chock. Däremot så tror ja ginte det har någon jätte betydelse, att även när det sitter fel kan det hoppa hit och dit. Får se om undersökningen visar något. Hoppas innerligt det så man kan gå vidare med vad det än är.

  • Anonym (Hållertummarna)

    Uppdatera gärna hur det gick efter undersökningen TS! Skickar styrkekramar <3

Svar på tråden X eller MF, här delar jag med mig av min berättelse.