• DaJF

    Vad är en bra skola egentligen?

    Jag har letat och letat angående vad en bra skola är egentligen, det finns massa faktorer att ta hänsyn till. Jag har sammanställt i en enkät de faktorer som jag anser är viktiga på olika stadier. 
    Oerhört tacksam ifall ni svarar så att vi kan sammanställa ett resultat för oss alla. 

    Mer information ser ni i själva enkäten. 

    www.survio.com/survey/d/K9O0G6P2T8R9Y1V8I

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Vad är en bra skola egentligen?
  • Anonym (Hmm)

    Och vem är du? Varför gör du det här, vad är syftet? På uppdrag av arbetsgivare eller studerar du på universitet? Vem ska man vända sig till för mer information, förutom en anonym mailadress?

  • Anonym (??)

    Jag såg din förra tråd men den blev visst borttagen. 

    Vilka är ni som står bakom detta? Hur ska ni kunna erbjuda ett vettigt redskap för att söka skolor? Så länge friskolorna inte tvingas av skollagen att delge fakta de inte vill, så kan det aldrig bli ett rättvist redskap. 

    Tex har Lärarförbundet i flera år haft en superbra sammanställning över skolkommuner, men det är inte på skolnivå .Tyvärr upphör den sammanställningen från i år. 
    www.lararforbundet.se/basta-skolkommun 

    Jag har tittat på enkäten och ser några saker som jag skulle vilja kommentera: 

    Det står bl.a: skolan använder sig sällan av vikarier - Vad tänker ni på då? Det kan betyda att de inte behöver använda vikarier för att personalen är på plats så ofta. Det kan också betyda att de helt enkelt inte tar in vikarier, även om det finns ett behov. Så är det en hel del på gymnasiet och då får kollegorna jobba dubbelt. Även en de friskor kär den varianten. Ekonomin som styr. 
    I enkäten ska man rangordna saker man anser viktiga när man väljer skola för sitt barn. Jag ser viss svårighet med just det här påståendet eftersom man inte kan veta om det är bra eller inte när en skola inte har många vikarier. 

    Nästa sak:
    För förskola och grundskola står det: Lärarna i skolan har behörig yrkesutbildning. medan för gymnasiet står det: Lärarna i skolan har relevant högskoleutbildning
    Vet ni inte att alla pedagoger har högskoleutbildning?  De ska alla vara behöriga, så jag undrar varför det för gymnasiet står relevant
    Begreppet yrkesutbildning kan eventuellt associeras till yrkesutbildningar som i yrkeshögskolan och liknande (dvs inte högskoleutbildning). Inget fel på dessa men pedagoger går på högskolan. 

    Den sista detaljen jag undrar över är varför det står om pojkar och flickor vad. gäller förskola/grundskola men tjejer och killar för gymnasiet. Man brukar sträva efter att använda samma begrepp när man gör enkäter för att det inte ska bli oklarheter.

Svar på tråden Vad är en bra skola egentligen?