• Flygaren

    Bli gravid runt ägglossning

    Jag och min man försöker med barn nummer 3. Vi har ganska lätt för att bli gravida men är den här gången inne på försök nummer 3.
    Till frågan; jag fick positivt ÄL-test sent igår kväll (flera dagar tidigare än jag trodde) och det har varit positivt fram tills ikväll. 
    Vi hade sex natten mellan fredag och lördag och så hade vi sex ikväll, dock blev vi tyvärr avbrutna precis på slutet av den äldsta som vaknade. Imorgon vet jag inte om vi kommer ha möjlighet att ?få till det? för egentligen har jag planer. Men tror ni att det oavsett är för sent imorgon? Hur långt innan själva ägglossningen visar egentligen ÄL-testerna positivt? Har ägglossningen skett när testet visar negativt igen?
    För annars ställer jag in det jag hade planerat imorgon :)
    Förlåt för tusen frågor, men är lite ledsen att det inte gick hela vägen ikväll.

  • Svar på tråden Bli gravid runt ägglossning
  • Tiffany

    Som jag förstått det sker ägglossning inom 48h efter  pos utslag. 

  • Anonym (Ägget)

    Mina ÄL-test ger utslag 24-36 timmer före ÄL sker. Men spermier kan ju leva upp till 5 dagar. 

  • Anonym (Solblomma)

    När ägglossningstestet blir positivt släpper ägget inom 36 timmar - vanligast är att ägget släpper 12-24 timmar efter positivt test. Sedan lever ägget maximalt i 1 dygn, men oftast ca 12 timmar, och blir enklast befruktat de närmsta timmarna efter det släppt.

    Så i sämsta fall har du 24 timmar på dig från positivt test (om ägget släpper 12h efter positivt test, och sedan är dött inom 12 timmar därefter), som bäst har du ju tid på dig om ägget släpper 36 timmar efter och sedan lever i 24 timmar.

    Denna graviditet blev till på dessa förutsättningar:
    Sex natt mellan söndag och måndag. Positivt ägglossningstest torsdag förmiddag. Sex fredag sen kväll.

  • Anonym (Ägget)

    Det är aldrig en garanti att ägg släpper bara för att testen visar positivt, de indikerar att LH-hormonet stegrar vilket det gör cirka 1 dygn före ägglossning. När man fått positivt test ska man sluta testa, för stegringen har redan upptäckts. Att testerna blir negativa efteråt betyder som sagt inte att ägglossningen är förbi, bara att LH-stegringen är det. 

    För att maximera chansen skulle jag haft sex samma dag testet är positivt + 1-2 dagar efteråt. 

  • Flygaren

    Tack snälla ni för alla svaren! 


    Jag får helt enkelt hoppas på att någon rackare överlevde därinne från samlaget natten till lördag eller att det kom nog spermier med i första utlösningen han fick vid samlaget igår (han får ibland en utlösning utan orgasm innan han får den ?riktiga? orgasmen, med mening. Lite galet, jag vet.).

    Eller så får jag hoppas på att det blir något ikväll, men det känns som att det nog är förbi. 

Svar på tråden Bli gravid runt ägglossning