• Anonym (Elli)

    Efter MA

    Hej! Jag gjorde en medicinsk "abort" för 1 v sedan efter att det konstaterats att jag hade fått ett tyst missfall. Hade kraftig smärta och det kom ut mycket. Har inte haft någon smärta efter det och blödningen har känts som den sakta avtagit. Fram tills i förrgår. Började blöda mer igen och det är Färskt blod och mycket slem och klumpar i. Har även lite ont i nedre delen av magen idag.. känns konstigt/gör ont i magen när jag kissar. Är det någon som har haft likande eller vet om det är normalt? Så bristfällande info från vården :(

  • Svar på tråden Efter MA
  • Trudy86

    Jag blödde i 3 1/3 månad efter att jag gjorde medicinsk abort. Fick höra under den perioden att det var normalt. Men när jag tog upp det på annan plats så fick jag veta att det inte var normalt.

    blör du fortfarande efter 3 v så kontakta gyn och berätta. det bör börja avta efter 1 v men kan fortsätta i 2-3 v. Du kan även ha din mens under en abort eller direkt efter. Men är du orolig så ska du kontakta gyn. Alltid bättre att prata med dem och göra en koll än att gå och grubbla och må dåligt.

  • Anonym (Sundstroem)

    Jag gjorde en medicinsk abort igår och blev uppmanad att höra av mig omgående om blödningen skulle tillta, d.v.s. bli riklig med klumpar och sådant. Jag blödde dock ovanligt mycket under själva aborten, enligt läkarna, så kan ev vara av den anledningen.

    Mitt råd är dock oavsett att du hör av dig till kliniken el sjukvårdsupplysningen. Jag gjorde inte det när jag började störtblöda i samband med mitt MA, och det slutade med att jag svimmade och drog på mig en hjärnskakning. 

Svar på tråden Efter MA