• Anonym (Hur gör man)

    Dotterns kompis utslängd

    I fredags ringde min dotters kompis 15 år och frågade om hon fick bo hos oss då hon blivit utslängd av sin missbrukande mamma. Soc frågade om hon fick bo hos oss över helgen vilket hon så klart fick. Nu har hon fått corona så jag antar det kommer dra ut på tiden lite.  Jag har köpt lite underkläder och hygienprodukter då hon inte är välkommen hem att hämta sina saker och bara äger de kläder hon har på kroppen. 
    Hon har fått mitt sovrum att sova i och jag bor i vardagsrummet. Kan jag på något sätt be soc om hjälp med kläder och omkostnader för henne?  Jag är själv ensamstående med två barn att försörja. 

  • Svar på tråden Dotterns kompis utslängd
  • sextiotalist

    Fråga, eftersom du har henne boende hos dig, med deras goda minne.
    Fråga om de kan bidra med pengar till en basgarderob och till de ökade utgifterna.

  • Anonym (Hur gör man)

    Ja kan jag göra det. Är ju bara en nödlösning per telefon då soc inte hade någonstans att placera henne. 
     Mamman gick med på frivillig fosterhems placering i torsdags och åkte hem och städade ut sin dotters rum och grejer och tog det rummet själv. Så från att man skulle börja leta efter ett fosterhem så blev hon hemlös över en natt. Hon har en så fin dotter som hon bara struntar i :(

  • Anonym (Soc.)

    De kommer sannolikt att hänvisa till att förälder har försörjningsansvar. Blir svårt att formellt betala er något då ni inte är anlitade som jourhem eller liknande. Eventuellt kan det kanske betalas ut nåt slags nödbistånd till barnet i detta läge.

  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2022-02-05 21:37:43 följande:
    Fråga, eftersom du har henne boende hos dig, med deras goda minne.
    Fråga om de kan bidra med pengar till en basgarderob och till de ökade utgifterna.
    Håller med
  • Anonym (gubbe)

    Jag har inget konkret råd att komma med. Vill bara ge dig cred för att du ställer upp för din dotters kompis. Bra gjort!

  • Anonym (K)

    Så mycket kan hon knappast kosta att ha boende hos er en vecka, tio dagar eller vad det blir att du måste ansöka om matpengar hos soc. Glöm det. Kostar mer energi än det är värt.

  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (K) skrev 2022-02-05 22:05:58 följande:
    Så mycket kan hon knappast kosta att ha boende hos er en vecka, tio dagar eller vad det blir att du måste ansöka om matpengar hos soc. Glöm det. Kostar mer energi än det är värt.

    Det beror ju på hur knapert TS har det. Man ska inte utgå från att alla har råd. Dotterns kompis verkar inte bara behöva mat för en vecka, utan nya kläder och allt möjligt, eftersom hon har blivit utslängd utan nånting verkar det som. Det är inte rimligt att TS ska behöva ta det ansvaret. Soc måste gå in och sörja för flickan om föräldrarna vägrar, även om fickan tillfälligt bor hos TS. Det är ju Soc som inte har ordnat annat boende, de har det yttersta ansvaret.
  • Anonym (K)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-02-05 22:33:57 följande:

    Det beror ju på hur knapert TS har det. Man ska inte utgå från att alla har råd. Dotterns kompis verkar inte bara behöva mat för en vecka, utan nya kläder och allt möjligt, eftersom hon har blivit utslängd utan nånting verkar det som. Det är inte rimligt att TS ska behöva ta det ansvaret. Soc måste gå in och sörja för flickan om föräldrarna vägrar, även om fickan tillfälligt bor hos TS. Det är ju Soc som inte har ordnat annat boende, de har det yttersta ansvaret.
    Jag tror hon överlever en vecka utan en helt ny uppsättning kläder, kan säkert låna nån tröja av ts dotter i värsta fall. Hon har egna underkläder och det är viktigast så klart. Om ts väljer att på impuls börja köpa saker åt flickan så är det hennes eget val, om hon var "så" fattig så hade hon nog inte gjort det heller. Det är ingen som säger att ts har något ansvar, det har hon tagit på sig själv.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (K) skrev 2022-02-05 22:42:23 följande:
    Jag tror hon överlever en vecka utan en helt ny uppsättning kläder, kan säkert låna nån tröja av ts dotter i värsta fall. Hon har egna underkläder och det är viktigast så klart. Om ts väljer att på impuls börja köpa saker åt flickan så är det hennes eget val, om hon var "så" fattig så hade hon nog inte gjort det heller. Det är ingen som säger att ts har något ansvar, det har hon tagit på sig själv.

    Nu syftade jag på det ekomiska ansvaret, om det inte framgick. Det är självklart att man tillfälligt ställer upp för sitt barns kompis, men någon som redan har det knapert kan hamna i en svår situation. Om Soc inte kan ordna tak över huvudet åt flickan just nu, måste de i alla fall ta ansvar för den ekonomiska biten. Det är säkert ok att flickan bor hos sin kompis ett tag, bara det ekomiska ordnar sig.
  • Anonym (K)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-02-05 23:07:18 följande:

    Nu syftade jag på det ekomiska ansvaret, om det inte framgick. Det är självklart att man tillfälligt ställer upp för sitt barns kompis, men någon som redan har det knapert kan hamna i en svår situation. Om Soc inte kan ordna tak över huvudet åt flickan just nu, måste de i alla fall ta ansvar för den ekonomiska biten. Det är säkert ok att flickan bor hos sin kompis ett tag, bara det ekomiska ordnar sig.
    Ts har inget ansvar på nåt som helst plan. Vad hon sen tar på sig själv är upp till henne. Om soc vill ersätta, jättebra. Men de kan lika gärna få för sig att neka. Tak över huvudet är inte samma sak som en ny garderob med kläder. Hon klarar sig en vecka utan att köpa en massa nytt och isf är det mat som kostar mest, men det kan knappast bli många hundralappar.
Svar på tråden Dotterns kompis utslängd