• Anonym (Orolig pappa)

    Hjälp mig snälla.

    Hej, jag har en stark misstanke om att min dotter använder narkotika, hon äter otroligt sällan, hon fladdrar med blicken i rummet, hon är allmänt orolig i motoriken samtidigt som hon sluddrar väldigt mycket. Märkt detta fenomen flertalet gånger, och som föredetta missbrukare börjar jag bli mycket orolig för min dotter och vill konfrontera henne, men min sambo säger att jag ska vänta tills vi har mer bevis, hur ska jag göra egentligen? Ska jag gå på mina långa erfarenheter om narkotika eller ska jag avvakta som min sambo ( hennes mamma) säger.

  • Svar på tråden Hjälp mig snälla.
  • Gameofthrones

    Gå på din magkänsla. Jag tror att det är det bästa du kan göra. 

  • Anonym (E)

    Förstår att du tolkar allt utifrån din egen världsbild men det kan ju finnas andra förklaringar än knark. Hon kanske har ätstörningar t ex. Det enda som verkar konstigt är att hon sluddrar men om det är tidigt på morgonen kan hon bara vara trött. När hon sluddrar, har du kollat ögonen och pupillerna? Som gammal missbrukare själv vet du ju vad du ska titta efter antar jag.

  • Anonym (Orolig pappa)

    Update, narkotika hittad i kontorsstol. Får ta det med henne när hon kommer hem. Hur går det till nu förtiden? Alltså vad finns det för hjälp hon kan få? Var 24 år sedan jjag själv rörde narkotika.

  • Anonym (E)

    Usch så otrevligt, förstår att du är orolig för ditt barn. Det ska finnas mottagningar för ungdomar, du kan ringa kommunen och fråga. Vad var det för nåt du hittade?

  • klyban
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2022-02-07 16:35:31 följande:
    Update, narkotika hittad i kontorsstol. Får ta det med henne när hon kommer hem. Hur går det till nu förtiden? Alltså vad finns det för hjälp hon kan få? Var 24 år sedan jjag själv rörde narkotika.

    Du får sätta dig ned och ha ett förutsättningslöst samtal, där inga pekpinnar eller förmaningar ska existera.
    Utan bara få en bild på vad som sker, går du på attack så är risken att barnet sluter sig och vägrar kommunicera.
    Och där försvinner även en del av möjligheterna att göra nått åt saken och om det sker.


    Och alla mer aggressiva åtgärder finns fortfarande kvar att använda, men först bör man prata med sitt barn.
    Och när det inte funkar, vilken anledning det nu må vara, så får man börja adressera frågan vidare och ta små steg.


     


    Hur löste du ditt drogintag?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Farsa)

    Hur gammal är dottern? (Myndig?)

    Vi tog sonen till stugan i skogen på ett halvår. Han mådde klart bättre efter det och har så vitt vi vet varit ren sedan dess.

  • Anonym (Orolig pappa)
    klyban skrev 2022-02-07 16:42:21 följande:

    Du får sätta dig ned och ha ett förutsättningslöst samtal, där inga pekpinnar eller förmaningar ska existera.
    Utan bara få en bild på vad som sker, går du på attack så är risken att barnet sluter sig och vägrar kommunicera.
    Och där försvinner även en del av möjligheterna att göra nått åt saken och om det sker.


    Och alla mer aggressiva åtgärder finns fortfarande kvar att använda, men först bör man prata med sitt barn.
    Och när det inte funkar, vilken anledning det nu må vara, så får man börja adressera frågan vidare och ta små steg.


    Hur löste du ditt drogintag?


    Förstår till fullo ditt förhållningssätt, tog det lugnt och sansat med henne och jag skulle säga att hon tog det ganska bra, tog det på exakt samma vis som jag hade velat att folk skulle bry sig om mig på, men jag hade långt ifrån samma förutsättningar i min uppväxt dock. Kollat runt litegrann på internet och sett att man kan få hjälp av socialtjänsten hos en alkohol och drogterapeut  och att det finns beroendecentum, är det något att försöka få henne att gå på eller kommer det bara kännas som att hon är tvingad och att hon inte vill gå?
  • Anonym (gg)

    Jag tycker du ska ta upp det.

    Jag har själv använt droger och såg direkt att min son kom hem påverkad, tog upp det direkt, och han erkände att han gjort det. Sedan bad jag honom att gå med på drogtester hemma, vilket han gick med på. Vi testade även ett par gånger. Ville inte helt trampa på hans integritet heller, men har inte märkt något sedan dess. Detta var för två år sedan.

    Hade det fortsatt hade jag involverat någon form av behandling eller psykolog.

Svar på tråden Hjälp mig snälla.