• Anonym (Undrar)

    Kunde jag få missfall av ultraljudet?

    Jag fick kallelse av läkaren att göra en tidig ultraljud då jag hade ett utomkvedskap förra året. Jag blev bokad dagen efter och det första jag tyckte var lite märkligt att den som skulle göra ultraljudet var en 18-20 årig kille, såg väldigt nervös ut och sa inte mycket. De trodde jag var i v.4 eller v.5. Men han roterade och grävde så mycket med staven att jag fick jätteont flera gånger och två gånger kände jag att jag skulle svimma av. Efter besöket fick jag en blödning. Dagen efter fick jag MF. Har detta en anknytning till ultraljudet?

  • Svar på tråden Kunde jag få missfall av ultraljudet?
  • Anonym (Gasell)

    Inte kan väll någon på 18-20 år göra ett vaginalt ultraljud? Det måste väll vara utbildad personal som utför sådant? 


    Om det kan orsaka missfall är jag osäker på men jag tror inte det, inte om graviditeten är normal utan komplikationer. Tråkigt med missfall i vilket fall, kontakta vården och berätta om din upplevelse och fråga dem. 

  • Anonym (Telefon)

    Nej, vare sig VUL eller UL kan framkalla m.f. I så fall skulle det inte få användas. Och självklart var mannan ifråga inte 18-20 år. Då går man i gymnasiet. V.4 kan du inte varit heller såvida du både hunnit testa positivt och hunnit boka in VUL. V.4 är före BIM för de allra flesta.

    Tycker du ska kontakta stället som gjorde VUL för att reda ut dina funderingar. 

  • Gameofthrones

    Kontakta direkt, ha gärna allt noterat med tid datum namn?

    Beskriv hur du känner dig. Vad du fick utstå. 

    Gör detta på en gång. 

  • Anonym (Livia)

    Jag skulle inte tro att det var anledningen till missfallet, men jag skulle ändå kontakta dem och berätta om din upplevelse. Det är ju inte okej att du fick utstå så mycket smärta. 

  • Anonym (Polly)

    Kontakta kliniken och be om ett samtal där du ger dem tillåtelse att öppna och förklara din journal.

  • Anonym (Undrar)

    Tack för era meddelanden. Efter 4 år försökandet så tror jag att jag försöker förstå varför det hände. Det son inte fick hända. Har varit på några ultraljud men aldrig upplevt sån smärta av en stav tidigare, därför jag undrade. Har ingen ork att svara mer, är ganska ledsen. Kram på er.

  • Gameofthrones

    Ok,

    Lex Maria eller vad det kallas få rättvisa. Försök vara, stark oavsett om du vill ta detta ärende vidare. 

    Det märks hur du beskriver. 

    Kram till dig TS 

  • Anonym (Lulu)
    Du får kontakta avdelningen och prata med personalen om din händelse. Det var fler personer på plats så någon kan du ta hjälp av. Fråga om trycket kan bero på att du hade missfall på gång? 
    Hoppas att du får svar när du orkar att kolla upp det.
  • Anonym (Telefon)
    Gameofthrones skrev 2022-02-11 23:01:16 följande:
    Ok,

    Lex Maria eller vad det kallas få rättvisa. Försök vara, stark oavsett om du vill ta detta ärende vidare. 

    Det märks hur du beskriver. 

    Kram till dig TS 
    Det krävs ganska mycket för att få igenom en Lex maria-anmälan. Allvarlig vårdskada. Att VUL gör ont räknas inte dit. Vid missnöje med den vård man fått vänder man sig i första hand till chefen på den klinik man besökt. Inom 4 veckor är de skyldiga att bemöta ens frågor och funderingar. Får man inga svar eller är väldigt missnöjd med svaren kan man vända sig till Patientnämnden. Då trycker de på vårdenheten det gäller. Hjälper inte det heller kan man anmäla till IVO. 
  • Gameofthrones

    Du behöver absolut inte berätta det till mig jag vet det. Men vissa vet inte vad de kan göra med IVO, Lex Maria. Därför ger jag ett tips om personen i fråga orkar göra en anmälan.

    Jag tror att det finns människor som inte vet hur man gör VUL. Hur hårdhänt man kan vara endel har inte sådan känsla.

    Jag önskar dock att hon kunde ha sagt ngt under besöket. Då kanske man hade reagerat annulunda om det fanns mer personal i rummet. 

Svar på tråden Kunde jag få missfall av ultraljudet?