• Emmo77

    Förskoleklass och 1:an Brandlista

    Ni som har barn som går i förskoleklass eller ettan. Hur tar skolan närvaro på morgonen/em. På sonens skola har de "brandlista" en lista med barnens namn där förälder/barn skriver upp tid för hemgång och stryker när de går hem. Pedagoger markerar med F om frånvarande. Denna lista ligger ute vid hämtning/lämning. Kanske inte ett problem igentligen men alla behöver inte veta hur långa/korta dagar sonen har. Hörde någon säga att  hans måste vara arbetslösa för vem har inte fritids....
    Inför lov så läggs det ut en lista där man markerar vistelsetid eller ledighet, vet att en del känner ångest över den och försöker slå knut på sig för att få barnet ledigt. Varför inte ha inlämning på annat sätt för att släppa pressen, finns behovet av fritids så ska man annars ledig

  • Svar på tråden Förskoleklass och 1:an Brandlista
  • Gameofthrones

    Fsk - 1.

    Kan tänka mig att det är olika rutiner för olika skolor. 
    FSK, var det närvarandelista hämta 15.00. (ex) och vem som hämtar vårdnadshavare, farmor, farfar etc. Men personalen kollade alltif vilka barn som är där. De har egna listor och gå efter. Det är väl skolplikt från Fsk.

    Det är väl bra om man får gå från morgon till eftermiddag? Det lär sig klockan, alfabet, läsa etc. Oftast så är ett samling, lite lek, lektioner, lunch rast, lektion mellis. Efter mellanmålet 13-14. Så an det vara ute på gården.? 

    Fritids är till de barn som behöver ha till föräldrarna som jobbar och slutar senare än vanligt. 

    Vid ledighet är ju för att veta hur många antal pedagoger, lunch, det ska vara så det kan planera in. 

    Är man arbetslös så kan man vara uppbokad ändå. Kommer inte riktigt ihåg vad det som gäller vid arbetslöshet /fritids. 

    Försök inte ha ångest... 

    . Men det är viktigt med skolplikten. 

  • hammarhajen

    Där jag jobbar är det numera digitala system, men tidigare har det varit papperslistor som du beskriver. På alla ställen, både där vi varit privat och i jobbet. Att tider står har varit för att personal ska kunna få en snabb överblick både över hur många som är kvar och hur många som förväntas vara kvar efter en viss tid, så att man kan planera upplägget på tiden som är kvar.

    Skolor/förskolor väljer system efter vad som är smidigast och tar minst tid från barngruppen. Visst kan en vuxen stå med hemliga listor, men då har den vuxna inte fullt fokus på barnen.

    Försök att strunta i vad de andra tänker. Med största sannolikhet struntar de också i om ditt barn går hem 15:30 eller 16:30, varför skulle de bry sig om det? 

  • Anonym (F)

    Närvaro är offentliga uppgifter, vem som helst kan ringa skolor/fsk och fråga. Helt vansinnigt om du frågar mig. Men för den sakens skull behöver man inte låta sådana listor ligga framme! Prata med rektorn om att de behöver ändra systemet så att familjer inte blir utpekade.

    På vår fsk har personalen närvarolistor som de håller för sig själva. Om barnen går ut finns en särskild lista för att markera namn så man vet att alla kommit in igen, det ser jag mindre problem med men den behöver inte heller synas så öppet. Ledigheter lämnar man in en lapp om och den sammanställningen kan ingen se heller.

  • Anonym (U)

    Vi anmäler hemifrån  i ett digitalt system vilka fritidstider barnet har. Ändrar man tid någon dag görs det via sms eller telefon. När man hämtat barnet checkas det ut i en platta. Är de inomhus brukar barnet få klicka själv, om de vill. Är de ute när man hämtar letar man upp den pedagog som har plattan och meddelar att man tar med barnet hem nu. Jag ser aldrig de andras tider, men hämtar jag inne kan jag se på plattan vilka som är där, och jag ser ju ändå vilka barn som är kvar när jag hämtar, för de sitter ju där och bygger lego mm. Det är omöjligt att göra en hemlighet av det. Barnen vet ju själva dessutom hur kompisarnas tider är. Mitt barn håller lite koll på klockan genom när kompisarnas föräldrar dyker upp. Hon vet att hon oftast blir hämtad efter Olivia men innan Wille, tex. De vet också vem som aldrig är på fritids, vem som går hem med farmor och farfar varje onsdag etc. 


    På morgonen har inte mina barn gått på fritids, så de ska helt enkelt vara på plats när skolan/förskoleklass börjar, om vi inte har frånvaroanmält. 


    Vi försöker ge barnen ledigt på loven, men det är för barnens skull, inte för att någon annan eventuellt bryr sig. 

  • Anonym (F)
    Gameofthrones skrev 2022-02-14 03:47:53 följande:

    Fsk - 1.

    Kan tänka mig att det är olika rutiner för olika skolor. 
    FSK, var det närvarandelista hämta 15.00. (ex) och vem som hämtar vårdnadshavare, farmor, farfar etc. Men personalen kollade alltif vilka barn som är där. De har egna listor och gå efter. Det är väl skolplikt från Fsk.

    Det är väl bra om man får gå från morgon till eftermiddag? Det lär sig klockan, alfabet, läsa etc. Oftast så är ett samling, lite lek, lektioner, lunch rast, lektion mellis. Efter mellanmålet 13-14. Så an det vara ute på gården.? 

    Fritids är till de barn som behöver ha till föräldrarna som jobbar och slutar senare än vanligt. 

    Vid ledighet är ju för att veta hur många antal pedagoger, lunch, det ska vara så det kan planera in. 

    Är man arbetslös så kan man vara uppbokad ändå. Kommer inte riktigt ihåg vad det som gäller vid arbetslöshet /fritids. 

    Försök inte ha ångest... 

    . Men det är viktigt med skolplikten. 


    Fsk har inte skolplikt, det är först från förskoleklass. Arbetslösa får ha sina barn från 3 år eller äldre 15 h per vecka på fsk, vissa (få) kommuner erbjuder mer.
  • Anonym (Boing)
    Anonym (F) skrev 2022-02-14 06:52:16 följande:
    Fsk har inte skolplikt, det är först från förskoleklass. Arbetslösa får ha sina barn från 3 år eller äldre 15 h per vecka på fsk, vissa (få) kommuner erbjuder mer.
    Fsk står för förskoleklass...
  • Anonym (Boing)

    Hos oss sköts allt digital. Inga namnlistor ligger framme.
    Men vem tusan orkar bry sig om andras barns vistelsetider? Då har man alldeles för mycket fritid själv. 

  • Drottningen1970

    Detta låter såklart som en sak du behöver gå vidare med. Visserligen är småbarns säkerhet viktigt, men ännu viktigare är såklart snöflingeföräldrars rätt till integritet. 


    Brandsäkerhet kan naturligtvis inte gå före. Helt oacceptabelt att nån annan skulle råka se när du hämtat ditt barn. 

  • Anonym (Eh)

    Här används platta vad jag vet, anmäler tider gör vi via app. 


    Roligt hur folk resonerar och engagerar sig i andras tider, jag hämtar vårt barn väldigt ofta direkt efter skolan och jag jobbar heltid Tungan ute

  • Anonym (F)
    Anonym (Boing) skrev 2022-02-14 07:56:33 följande:
    Fsk står för förskoleklass...
    Fsk är den officiella förkortningen för förskola. Menar man förskoleklass kan man skriva fsk-klass.
Svar på tråden Förskoleklass och 1:an Brandlista