• Anonym (Besvikenmor)

    13-årig dotter röker

    Vad gör man när man kommit på sin 13-åring med att röka?

    pratat med henne men hon blånekar och blir arg

  • Svar på tråden 13-årig dotter röker
  • Anonym (Mia)

    Hur har du uppfostrad henne angående rökning?Har hon hamnat i dåligt sällskap?Vem köper det till henne.

  • Anonym (O)

    Berätta vad ful hon kommer bli av rökning. Åldra huden i förtid osv.

  • Anonym (O)

    Och att andra människor tycker det luktar illa ifrån rökare kan du också säga

  • Gameofthrones

    Det spelar ingen roll med uppfostran för rökning att göra. Det är som förälder kan göra upplysa att det ör farligt med cigg och E-cigg. Man behöver inte vara i dåligt sällskap för att man röker. Det är skitsnack.-även om ungdomarna hänger med varandra och röker och de får cigg. Ja det är jävligt dumt och börja röka men ungdomarna behöver inte vara i "dåligt" sällskap för det just bara tonåringar. 

    Fe finns olika kategorier av grupper med tonåringar. 
    Snälla, schyssta, bråkiga, etc, etc. 

    Men däremot vem är det som köper ut? - äldre.syskon kan jag tänka mig. Kolla hennes mobil? Sociala medier? 

  • Gameofthrones

    Ni har väl varit unga och tonåringar själva!?
    Klanka inte ner. TS. 

  • DominantPoly

    Problemet är att hon blir arg när du påtalar det? Sällan har jag hört om så slapphänt attityd från en förälder. "13-åringen blir kränkt när jag pratar med henne om att hon röker". Prata kan du förvisso göra men det får vara slut på curlandet och frånvaro av ansvar från din sida.

    Se till att det riktiga och ordentliga konsekvenser, uppfostra, det är något som måste ske som förälder.

  • Anonym (K)

    Spelar ingen roll att hon nekar, om du vet 100 % så ska du agera därefter också. För det första tala om hur det skadar förtroendet för henne när hon både går bakom ryggen på dig och sedan ljuger dig rakt i ansiktet. För det andra blir så klart följden att alla förmåner som innebär förtroende är indragna på obestämd framtid, tills hon mognat med åldern. För det tredje skulle jag också dra in månadspengen och om hon behöver något köpa det åt henne istället, upp till samma summa (eller lägre om du vill straffa henne på så sätt också). Hon är inte betrodd med pengar att köpa cigaretter för.

    Det hon måste fatta är att ett brutet förtroende inte återbyggs på några veckor, kanske inte ens månader. Och så klart prata om skador och risker med rökning. Visa de där svarta lungorna som rökare får efter en tid. Hur kroppen försämras på alla möjliga sätt. Att livet förkortas mm. Och naturligtvis att du är rädd om henne.

  • Anonym (Håller med)
    Gameofthrones skrev 2022-03-19 11:34:58 följande:

    Det spelar ingen roll med uppfostran för rökning att göra. Det är som förälder kan göra upplysa att det ör farligt med cigg och E-cigg. Man behöver inte vara i dåligt sällskap för att man röker. Det är skitsnack.-även om ungdomarna hänger med varandra och röker och de får cigg. Ja det är jävligt dumt och börja röka men ungdomarna behöver inte vara i "dåligt" sällskap för det just bara tonåringar. 

    Fe finns olika kategorier av grupper med tonåringar. 
    Snälla, schyssta, bråkiga, etc, etc. 

    Men däremot vem är det som köper ut? - äldre.syskon kan jag tänka mig. Kolla hennes mobil? Sociala medier? 


    Precis som du skriver då har det inget med uppfostran att föra. Även en MVG student som aldrig snattar eller varit olydig kan blrja röka. Det kan vara en i tjejgruppen som börjar och så kanske man vill testa själv. 
    Sedan beror mycket på hur man är som individ och hur klarar av att stå emot grupptryck.

    I högstadiet hade jag många vänner och bekanta som rökte runt mig. Men jag började inte då jag visste att mina föräldrar inte ville att jag skulle röka. De hade däremot sagt att de hellre såg mig snusa än att röka. Då de gav mig alternativ så kändes det lite bättre på något sätt.

    Men jag började varken att röka eller snusa.
    Det bösta som förälder är nog att vara ärlig till varför man inte vill att barnen röker. I dag finns det många bra utbildnings filmer och broschyrer som visar hur stor skillnaden är på friska och sjuka lungor pga rökning ser ut.
     
    Många vågar tyvärr inte säga nej om de blir erbjudna att testa. De vill inte verka fega m.m inför sina vänner då deras åsikter väger tyngre än sina pinsamma föräldrar.
  • Anonym (O)
    Anonym (K) skrev 2022-03-19 11:59:08 följande:

    Spelar ingen roll att hon nekar, om du vet 100 % så ska du agera därefter också. För det första tala om hur det skadar förtroendet för henne när hon både går bakom ryggen på dig och sedan ljuger dig rakt i ansiktet. För det andra blir så klart följden att alla förmåner som innebär förtroende är indragna på obestämd framtid, tills hon mognat med åldern. För det tredje skulle jag också dra in månadspengen och om hon behöver något köpa det åt henne istället, upp till samma summa (eller lägre om du vill straffa henne på så sätt också). Hon är inte betrodd med pengar att köpa cigaretter för.

    Det hon måste fatta är att ett brutet förtroende inte återbyggs på några veckor, kanske inte ens månader. Och så klart prata om skador och risker med rökning. Visa de där svarta lungorna som rökare får efter en tid. Hur kroppen försämras på alla möjliga sätt. Att livet förkortas mm. Och naturligtvis att du är rädd om henne.


    månader är dock en väldigt lång tid för en 13-åring
Svar på tråden 13-årig dotter röker