• Matildamea

    Namn till Ebba och Claras lillasyster

    Ebba och Clara ska bli storasystrar nu i sommar men vi kan inte komma överens om vad lillasyster ska heta. Förslag? Dessa namn har vi diskuterat:

    Astrid
    Sigrid
    Alice
    Alma
    Elsa
    Lovisa
    Molly
    Olivia
    Svea
    Isabell

  • Svar på tråden Namn till Ebba och Claras lillasyster
  • vissli

    Alma om ni vill ha ett tvåstavigt namn som slutar på a. Tycker också Wilma skulle ha passat på samma rytm.

    Men ni får kanske först tänka om ni vill ha ett namn som bryter av eller om ni vill ha tre döttrar där namnens tema är just tvåstavigt och avslut med a?

  • Matildamea
    vissli skrev 2022-04-03 19:15:40 följande:

    Alma om ni vill ha ett tvåstavigt namn som slutar på a. Tycker också Wilma skulle ha passat på samma rytm.

    Men ni får kanske först tänka om ni vill ha ett namn som bryter av eller om ni vill ha tre döttrar där namnens tema är just tvåstavigt och avslut med a?


    Det är inget vi lägger jättestor vikt i om namnet slutar på a eller inte utan mer att namnet känns rätt. Alma gillar jag men mannen tycker inte om det lika mycket. Wilma är nog inte riktigt vår stil :)
  • annabellelee

    Jag gillar Alice, Sigrid och Lovisa som jag tycker har samma stil som Ebba och Clara.

    Hedvig och Sofia tycker jag också passar.

  • AMCG

    Jag tycker Sigrid är finast av de namnen du listar upp. 


    Själv är jag förtjust i namnet Signe (det är lite likt Sigrid fast mjukare). Vi får tyvärr inte möjlighet att använda det namnet själva. 


    Svea är också fint (det hette min mormor). 


    Övriga namn på din lista är fina tycker jag. Det jag tycker minst om är Isabell. Jag har aldrig gillat namn som Isabell, Caroline etc. men tycker Isabella och Carolina är fina. Det är lite ologiskt. 

  • LaviniaLetitia

    Ebba och Clara är bra, rejäla, klassiska namn!

    Tycker att Astrid, Sigrid, Alice och Lovisa både passar bra med systrarnas namn och är fina i sig själva. 

    Alma tycker jag är ljudmässigt fult ("lm" - usch). Men annars passar det, med tidsperiod och typ av namn

    Olivia är jag inte förtjust i. Det är inte heller riktigt samma typ av namn

    Molly passar absolut inte - det är ju ett engelskt smeknamn, inte alls samma typ av namn.

    Svea passar, men jag tänker alltid på en fyllig, mogen Moder Svea när jag hör det, som hon var avbildad på sedlarna förr. Men den associationen har antagligen inte barn och unga idag.

    Isabell är fint och feminint, men väldigt vanligt, och det är inte heller riktigt samma typ av namn då det inte var populärt när Ebba och Clara sist var populära. Isabell är förstås ett gammalt namn i Spanien, men i Sverige känns det rätt nytt

    Spontant kom jag att tänka på Viola! Det passar i så fall särskilt bra om hon får blå ögon. 



  • Matildamea
    annabellelee skrev 2022-04-03 20:17:56 följande:

    Jag gillar Alice, Sigrid och Lovisa som jag tycker har samma stil som Ebba och Clara.

    Hedvig och Sofia tycker jag också passar.


    Det är faktiskt de namnen som vi varit inne mest på. Alice eller Sigrid. Ja det finns många fina namn! Men svårare när de ska passa ihop lite med syskonens namn :) 
  • Matildamea
    LaviniaLetitia skrev 2022-04-04 04:37:58 följande:

    Ebba och Clara är bra, rejäla, klassiska namn!

    Tycker att Astrid, Sigrid, Alice och Lovisa både passar bra med systrarnas namn och är fina i sig själva. 

    Alma tycker jag är ljudmässigt fult ("lm" - usch). Men annars passar det, med tidsperiod och typ av namn

    Olivia är jag inte förtjust i. Det är inte heller riktigt samma typ av namn

    Molly passar absolut inte - det är ju ett engelskt smeknamn, inte alls samma typ av namn.

    Svea passar, men jag tänker alltid på en fyllig, mogen Moder Svea när jag hör det, som hon var avbildad på sedlarna förr. Men den associationen har antagligen inte barn och unga idag.

    Isabell är fint och feminint, men väldigt vanligt, och det är inte heller riktigt samma typ av namn då det inte var populärt när Ebba och Clara sist var populära. Isabell är förstås ett gammalt namn i Spanien, men i Sverige känns det rätt nytt

    Spontant kom jag att tänka på Viola! Det passar i så fall särskilt bra om hon får blå ögon. 


    Sigrid, Alice och Astrid är de namn vi varit inne mest på. Molly är ett namn som kom upp ganska nyss men som du säger så är det inte riktigt samma stil. Sigrid är jag lite rädd att det låter för gammalt eller att smeknamnet ska bli Sigge, annars tycker jag det är superfint. Alice är också väldigt fint men också väldigt vanligt! 
  • LaviniaLetitia
    Matildamea skrev 2022-04-04 07:50:41 följande:
    Sigrid, Alice och Astrid är de namn vi varit inne mest på. Molly är ett namn som kom upp ganska nyss men som du säger så är det inte riktigt samma stil. Sigrid är jag lite rädd att det låter för gammalt eller att smeknamnet ska bli Sigge, annars tycker jag det är superfint. Alice är också väldigt fint men också väldigt vanligt! 
    Sigge är ett smeknamn för Sigurd, Sigmund och liknande mansnamn. Smeknamnet på Sigrid, Sigrun och liknande kvinnonamn blir i så fall Sigga. 

    Vad tyckte du om Viola, då? Eller Agnes! Agnes skulle passa perfekt i stil och tidsperiod!
  • trollhona
    Matildamea skrev 2022-04-03 19:06:43 följande:
    Namn till Ebba och Claras lillasyster

    Ebba och Clara ska bli storasystrar nu i sommar men vi kan inte komma överens om vad lillasyster ska heta. Förslag? Dessa namn har vi diskuterat:

    Astrid
    Sigrid
    Alice
    Alma
    Elsa
    Lovisa
    Molly
    Olivia
    Svea
    Isabell


    Alice, Svea, Alma och Sigrid är nog de tre jag tycker är bäst ihop med syskonensnamn, och är fina. Isabell och Molly känns helt malplacerade.

    Andra tips i samma stil
    Signe
    Alva
    Maj
    Ellen
    Annie
    Ilse
  • Maymom
    Astrid
    Sigrid
    Alice
    Alma
    Lovisa
    Svea
    så fina namn allihop. Själv älskar jag Astrid (och estrid)

    elsa, fint men tyvärr så himla vanligt/uttjatat efter frost.

    Isabell- för mig är det en av de populära som står och röker på skolgården... 
    olivia- inte så förtjust i
    molly- ok namn men du har många finare förslag
  • Matildamea
    Maymom skrev 2022-05-03 00:14:49 följande:
    Astrid
    Sigrid
    Alice
    Alma
    Lovisa
    Svea
    så fina namn allihop. Själv älskar jag Astrid (och estrid)

    elsa, fint men tyvärr så himla vanligt/uttjatat efter frost.

    Isabell- för mig är det en av de populära som står och röker på skolgården... 
    olivia- inte så förtjust i
    molly- ok namn men du har många finare förslag
    Ja nu står det nog mellan Sigrid, Alice och Astrid :) 
  • LaviniaLetitia
    Matildamea skrev 2022-05-04 12:33:20 följande:
    Ja nu står det nog mellan Sigrid, Alice och Astrid :) 
    Jag skulle ta Sigrid, för att det är vackert, fornnordiskt och lite mystiskt. (Astrid är också fornnordiskt, men jag tror inte att folk är medvetna om det på samma sätt.) Tänk på Sigrid Storråda t.ex.! Hon var både stark och feminin, för övrigt, och det tycker jag att man hör på namnet. Ett ovanligare alternativ är Sigrun, som betyder "seger" + "hemlighet". Alltså: hon som känner segerns hemlighet! Det hette en valkyria i Eddan.
  • Malindback

    Min fyraåring heter Astrid. Hon hette dock Clara i magen nästan hela graviditeten ;) 

    Nu väntar vi en lillasyster och är inne på just Ebba eller Clara. 
    Sigrid och Elsa är ju också väldigt fina namn som skulle passa.
    Andra tips (som även är med på vår lista) är Hedvig, Hedda eller Saga. 

    Övriga namn på listan är fina men inte riktigt i min smak ????

Svar på tråden Namn till Ebba och Claras lillasyster