• oldschoool

    Redan i klimakteriet? 29år!! Hjälp

    Hej!

    Jag känner mig helt knäckt och kan inte sova..

    Jag har haft problem med min mens i ett år. Innan har sen varit fläckfri men förra året i maj så började jag få långdragna mensrubbningar med extremt mycket mens. Jag gick upp snabbt i vikt året innan dess och trodde att detta kunde vara en faktor. Min läkare bad mig gå ner i vikt och nu har jag gått ner -17kg på ca 3månader och har tänkt att fortsätta till normalvikt.
    Jag har fått mellanpiller utskrivet men trots detta så kan jag ha mens i 14dagar men dock väldigt lite mens, vilket inte e ovanligt heller med mellan/minipiller.
    Hur som helst, eftersom jag mått så konstigt under detta året fick jag idén att köpa ett ?klimakterie-test? på apoteket. Detta är en sticka man kissar på. Jag testade detta nu ikväll och jag fick positivt - alltså att jag är i klimakteriet enligt testet. Jag är 29år!!! Gynekologen har gjort ultraljud på mig och inte sett något avvikande tidigare men aldrig tagit hormonprover på mig.
    Jag är helt förstörd eftersom jag inte har barn och det är den högsta önskan jag har. Ska man ringa sjukvården??? Kan det vara såhär illa? Jag är förkrossad. Det står att testet är 99,9% tillförlitligt. Kan sjukvården göra tester och se ifall jag är i klimakteriet??
       / Ledsen tjej som inte kan sova

  • Svar på tråden Redan i klimakteriet? 29år!! Hjälp
  • Anonym (SK)

    Boka en tid så fort som möjligt så att du får svar
    Det är väldigt ovanligt att komma in i klimakteriet så tidigt.
    Jag kan dock inget om dessa tester, aktar mig faktiskt för hemtester överlag av just anledningen att sitta ensam med mina frågor....

    Jag förstår att du blir orolig men försök att hålla dig lugn. Om det är möjligt, ha lite folk runtomkring dig så att du inte sitter ensam med massa tankar.

    Jag önskar dig lycka till och skickar lite styrkekramar.

  • Anonym (op)

    Vad mäter de testerna?

    Jag vet att viktnedgång kan orsaka sänkningar och höjningar av vissa hormoner i alla fall. När jag var väldigt smal gick mina äggstockar helt i vila en period. 

    Men kolla upp det hos gyn.

  • Anonym (Stina)

    Det finns ju faktiskt de som kommer i tidigt klimakterium men ovanligt är det ju. Men om läkaren har gjort ul på dig så kollades kanske äggblåsor å ägg? läkaren borde väl reagerat tänker jag. jag själv har antagligen kommit i tidigt klimakterium nu men det är ingen jättekatastrof för mig, då jag lyckades få till ett barn innan iaf . läkaren jag gick till sa att jag hade väldigt få ägg, och tog därför blodprover som kunde bekräfta att jag har en lägre fertil kurva än majoriteten av kvinnor

Svar på tråden Redan i klimakteriet? 29år!! Hjälp