• gzs

    7-åring vill inte vara själv hos kompisar

    Min snart 7 åring (fyller på i juni) går i förskoleklass, jag har henne varannan vecka. Hennes pappa bor två mil utanför stan ("i en by på landet")  där hon inte har några kompisar eftersom skolan är i stan hos mig.

    När hon är hos sin pappa gör det nästan aldrig något som träffar vänner, är på lekland eller badhuset (inte utanför aktiviteterna) osv. 

    Hon är ganska mamming och pratar mycket om att hon saknar mig, hon vill inte till sin pappa när jag pratar med henne. När han hämtar henne hos mig är hon abivalent  - säger att hon kommer sakna mig men följer med sin pappa. 

    Det är samma sak med skolan när jag lämnar på fritids på morgonen - hon är väldigt kramig och vill inte släppa mig, ibland också ledsen och gråter. Det krävs att någon personal kommer och möter upp och "får med henne".

    Hon vågar inte heller vara själv hemma hos kompisar utan att jag är med, då är hon hellre ensam. Hon väljer alltså mig framför att leka med kompisar. 

    Hur hjälper jag henne i detta? Hur ska jag agera? 

    Marie

  • Svar på tråden 7-åring vill inte vara själv hos kompisar
  • cosinus

    Bjud hem kompisar till er, det är väl den enklaste lösningen. Då får hon både kompisar och slipper vara själv hos andra. 

    Många barn har problem att vara själv hos andra och/eller typ kalas. Det brukar ge sig.

  • Drottningen1970

    Det kommer. 
    Ni kan öva lite. Om du är med hemma hos kompisen så säger du efter en stund att du ska kila iväg till kiosken eller så i tio minuter när de leker och att hon får vara kvar under tiden. Håll tiden och se till att kompisens förälder är införstådd.

    Lite press i försiktig takt utan att hon förlorar tilliten till dig kan behövas.

  • gzs

    Ja det gör vi. Hon har en klasskompis som bor på gatan bredvid och i början av veckan hade vi en annan klasskompis över....

  • Hyllemor

    Inget konstigt alls, skulle jag vilja påstå. Bjud hem kompisar. Häng med henne hem till kompisar de första gångerna. Det ger sig när hon blir trygg med föräldrarna.

  • snöblask

    Har man er dotters personlighet och skilda föräldrar så blir det än värre. Hon slits ju mellan att vilja vara med sin mamma och inte göra sin pappa besviken. Hon har troligtvis ett ansvar över att du är ensam. Börja prata om din egna tid som positiv. Typ när du lämna henne på fritids så ska hon ha kul där o du ska ha så kul för du ska fika med Bettan på jobbet och oj idag har du lite jobbigt för att du har ett så spännande möte. Svårt att förklara men du kanske förstår min poäng? Är du och pappan goda vänner? Kan du äta middag med dem en dag i mitten av pappa veckan? Eller att dottern får hänga med dig efter skolan i mitten av veckan o pappan hämtar efter jobbet? När det gäller vara själv med kompisar så är det ju bjud hem som gäller. I sommar kanske hon o kompisen kan vara ute o leka lite själva på gården och någongång kanske du måste till tandläkaren efter jobbet så du har frågat kompisen Stinas mamma så din dotter följer med dem efter jobbet.

  • Overthetop

    Hade vad jag trodde var ett "problem" med min 7 år gamla dotter. Tog upp detta med hennes fantastiska förskolelärare och bad om råd då jag oroade mig över hennes bristande initiativ till ett socialt liv. Läraren (som arbetat med detta i 30 år) svarade lugnt att alla barn är olika, för just min dotter är familjen allt just nu och det är inga som helst konstigheter, låt det komma naturligt och har hon inte det sociala behovet så har hon inte det. Det är mycket viktigare att hon är lycklig än "normal". Vi känner oss tryggare i vardagen efter hennes svar. 

  • Beya

    Min 7- åring är likadan. När hon var yngre kunde hon, men nu plötsligt vågar hon inte ens vara hos sin bästa kompis, där hon känner föräldrana. Hon säger att hon saknar oss föräldrar för mycket. Hoppas och tror att det bara är någon fas, för såklart börjar kompisen tröttna på att de bara kan vara hos oss.

Svar på tråden 7-åring vill inte vara själv hos kompisar