• DoxAr

    Livspusslet vid lov och ledighet

    (Förlåt om trådstarten är lite flummig men jag hoppas att jag har formulerat mig ok)

    Hej!

    Jag är 19 år och ska rösta för första gången detta året. Nu gör jag valkompassen för att få ett hum om vilket parti som passar mig. 

    En av frågorna handlar om en extra familjevecka som ska införas. Just nu tycker jag inte att det ska införas. Det beror ENDAST på att jag inte vet hur det är att vara förälder och hur man får ihop det som förälder när barn i detta fall mellan 4-16år har lov/skolan är stängd. Det skulle hjälpa mig mycket om ni kan dela med er om hur det påverkar er som föräldrar. (just nu kommer jag lämna frågan utan åsikt men kommer göra om formuläret när jag fått en bättre bild)

    Hur svårt är det att få ihop det under tiden som skolan är stängd?

    OBS!!
    Jag vill inte ha några förslag på partier eller vad som säger emot en extra familjevecka. Jag vill endast veta hur det är för er som föräldrar att få ihop det när skolan är stängd.

  • Svar på tråden Livspusslet vid lov och ledighet
  • Friger

    Inte så svårt.

    Dagis och fritis har öppet. Man låser in ungarna där om man behöver jobba och de inte är stora nog att vara hemma ensamma.

    Det är 4 veckor mitt under sommaren, så kallade industrisemestern där många dagis har stängt så håller de ett av dagisen öppet. Jag brukar ha min ledighet där.

  • Anonym

    Under skollov har förskola och fritids öppet så det är inget problem att yrkesarbeta de veckorna

  • Tow2Mater

    Familjeveckan är bara valfläsk. Finns inget land där föräldrar redan har det så förspänt som i Sverige. Fokusera på de viktiga frågorna, inte på fläsket.

  • Anonym (E)

    Som nån skrev så beror det lite på hur mycket du vill träffa dina barn och hur mycket du låser in dem på fritids istället. 


    4 veckor är dagis och fritids stängt på sommaren, men det går även att få annan plats om inte just de veckorna passar. sportlov och höstlov finns som sagt fritids. Men vill du vara ledig så har ju dessa tre lov nu ätit upp 6 veckor.
    på julen är det ju vissa röda dar, inte alla som jobbar då, så de flesta kan ju vara lediga juldagen och annandagen och nyårsdagen och trettondagen utan att plocka semesterdagar Men vill du vara ledig mer så får man ta semesterdagar. Sen tillkommer ju 1 maj, kristihimmelsfärd, påsk, ev klämdagar, och en del studiedagar då det är stängt... veckorna går åt rätt fort om man vill umgås med barnen och även låta dem få ledigt nån gång.

  • Anonym (Det)

    Det är såklart skillnad mellan vad man kan och vad man vill.
    Man löser livspusslet även i länder där man har mycket kortare semester / förälderledighet. 


    Men många vill inte anlita barnvakt eller lämna barnen på en annan förskola på sommaren . 



    Jag förstår absolut att man inte vill , och föredrar att vara med sina barn själv , men din fråga var hur 
    svårt är det att få ihop det under tiden som skolan är stängd och inte vad man önskar helst.

  • Anonym (Emma)

    Alltså det finns oftast jourförskolor/jourfritids att ta till när det är stängt men det kan vara med helt andra pedagoger än barnet är van vid samt en annan förskola/skola. 

    De har rätt att stänga 4 heldagar per år, dvs studiedagar. 

    Så vi leker med tanken att läsåret börjar i januari så har vi följande som inte ligger på röda dagar):

    4 studiedagar (utspridda)
    5 dagars sportlov
    4 dagars påsklov (en dag är antingen långfredag eller annan dagen)
    1 dag lov i samband med Kristi himmelsfärd
    cirka 40 sommarlovsdagar (en del har längre sommarlov, andra jullov)
    4 dagars höstlov
    ca 20 dagars jullov (beroende på hur jul infaller)
    -----
    cirka 78 dagars ledighet (skulle säga att det nog snarare mellan 75-85 dagar beroende på kommun)

    Jämför det med 5 veckors semester = 25 dagar

    Alla har inte en partner till barnet/barnen eller mor/farföräldrar att lämna till osv. 

    Så jo, jag är för föräldraveckan. 

  • Anonym (Olika ledigheter)

    Sedan finns ju föräldradagar att dryga ut med, och beroende på hur man väljer tar ut dem så räcker de ju olika länge. 


    Dessutom finns ju, förutom betald semester, obetald ledighet i form av tjänstledighet som kan användas för att dryga ut med.


    Eller som jag precis förstått att en hel del gör... anmäler plats för förskola eller fritids och sedan vabbar istället. Bedrägeri och väldigt osympatiskt mot personalen som kunde ha fått vara ledig, men tydligen vanligt förekommande. Insåg efter det hur det kommer sig att våra barn varit enda barnen på plats trots att många varit anmälda vid flera tillfällen på ex höstlov, påsklov och innan midsommar... Skrikandes


    Lite ansvar har man som familjebildare också. Planering av ekonomi och ledigheter. (jaaa man kan råka ut för saker, men de allra flesta gör inte det och borde kunna ha planerat).  Allt kan man inte sitta som en fågelunge och bli matad med.

  • Anonym (Biobonus)

    Semester
    Föräldraledighet
    Dagis
    Fritids
    Kollo
    Läger
    mor- och farföräldrar 
    jobba hemifrån 
    ta semester omlott, så enbart en förälder är ledig med barnen
    ha en hemmaförälder

  • Anonym (Olika ledigheter)

     


    Anonym (Emma) skrev 2022-05-12 09:33:22 följande:

    Alltså det finns oftast jourförskolor/jourfritids att ta till när det är stängt men det kan vara med helt andra pedagoger än barnet är van vid samt en annan förskola/skola. 

    De har rätt att stänga 4 heldagar per år, dvs studiedagar. 

    Så vi leker med tanken att läsåret börjar i januari så har vi följande som inte ligger på röda dagar):

    4 studiedagar (utspridda)
    5 dagars sportlov
    4 dagars påsklov (en dag är antingen långfredag eller annan dagen)
    1 dag lov i samband med Kristi himmelsfärd
    cirka 40 sommarlovsdagar (en del har längre sommarlov, andra jullov)
    4 dagars höstlov
    ca 20 dagars jullov (beroende på hur jul infaller)
    -----
    cirka 78 dagars ledighet (skulle säga att det nog snarare mellan 75-85 dagar beroende på kommun)

    Jämför det med 5 veckors semester = 25 dagar

    Alla har inte en partner till barnet/barnen eller mor/farföräldrar att lämna till osv. 

    Så jo, jag är för föräldraveckan. 


     


    Oj


    Är det verkligen en rättighet att vara hemma från fritids bara för att skolan har lov eller studiedag? Som samhället ska stå för på bekostnad av något annat som inte bara gynnar familjer (som ju redan är väldigt subentionerade).


    Det är ju en hel del ledigt i samband med påsk även om man är på fritids/förskola likaså vid jul.  

  • Anonym (E)
    Anonym (Olika ledigheter) skrev 2022-05-12 09:45:38 följande:

     


     


    Oj


    Är det verkligen en rättighet att vara hemma från fritids bara för att skolan har lov eller studiedag? Som samhället ska stå för på bekostnad av något annat som inte bara gynnar familjer (som ju redan är väldigt subentionerade).


    Det är ju en hel del ledigt i samband med påsk även om man är på fritids/förskola likaså vid jul.  


    En hel del ledighet vid jul är väl att ta i. Är julafton en fredag så försvinner ju extraledigheten på juldagen, annandagen och nyårsdagen. Dvs ingen ledighet alls förutom trettondagen på hela julhelgen.
    så vissa år blir julen 1 dag ledigt.
    påsken är alltid 2 dagar ledigt, långfredag och annandagen.

    (det finns studiedagar då även fritids är stängt)
    Det är ju inte alla jobb heller då du aromatiskt får ledigt bara för att det är röd dag, vissa jobbar ju även annandagen mm.
Svar på tråden Livspusslet vid lov och ledighet