• Amiliia

    Vårdnad

    Jag väntar barn med en kille som jag inte har ett förhållande med. Han säger att han vill att jag har ensam vårdnad pga att han inte känner sig redo för föräldralivet. Han är en bra kille så jag vill gärna att han ändå har kontakt med barnet och träffas ibland och han säger att han absolut kan komma och hälsa på då och då.


    Good so far men.. 


     


    Min fråga är, vad händer om han skulle ångra sig om 5 år? Kan han begära gemensam vårdnad då, trots att han kanske inte överhuvudtaget har varit delaktig första åren? 

    Just nu känns allt bra men är som sagt rädd för hur framtiden kan bli. 

  • Svar på tråden Vårdnad
  • Lilith81

    Ja, han kan absolut begära gemensam vårdnad senare.  Och det kommer han med största sannolikhet få i så fall. 

  • Daisy28

    Ja, han kan begära vårdnad och umgänge när som helst. Om han sen får och i vilken omfattning är en annan fråga 

  • Fjäril kär

    Ja han kan begära vårdnad och umgänge senare om han önskar. Det handlar ju om att barnet har rätt till sina föräldrar. 
    Men det behöver ju inte bli dramatiskt om du är smart nog att alltid se till att han alltid får träffa sitt barn. 

  • Trippelmamma76

    en fråga i all välmening; vet du (och han) vad vårdnad är? Det är ju alltså det rent juridiska ansvaret och har inget att göra med vem barnet bor hos eller hur mycket umgänge man har.
    Med det sagt så bör du ha ensam vårdnad, åtminstone så länge du kommer vara föräldraledig för annars kommer ett visst antal av dagarna att låsas till honom. Men om han i övrig är en bra kille så bör ni ju göra allt för att han ska växa in i rollen och vara delaktig, för barnets skull.

Svar på tråden Vårdnad