• Um Hamza

    Arabiskt pojknamn?!?

    Vilka tycker ni är fina? Min sambo gillar Josef men jag är inte lika förtjust.. Hittat lite listor på nätet men de är rätt korta. Måste finnas många fler! Storebror heter Hamza 

  • Svar på tråden Arabiskt pojknamn?!?
  • Phalaenopsis

    Jag tycker att Josef är fint. :) De listor jag hittade var i och för sig inte så långa, men så jättemånga namn som funkar bra på både svenska och arabiska tror jag det inte finns.

    Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob, Amir, Adam Elias, Jonas, Jakob, Adam, Abraham, David, Thomas, Noah, Simon

  • Hotelliggaren
    Phalaenopsis skrev 2022-05-24 18:01:48 följande:

    Jag tycker att Josef är fint. :) De listor jag hittade var i och för sig inte så långa, men så jättemånga namn som funkar bra på både svenska och arabiska tror jag det inte finns.

    Daniel, Isak, Josef, Ismael, Elias, Jacob, Amir, Adam Elias, Jonas, Jakob, Adam, Abraham, David, Thomas, Noah, Simon


    Nästan alla de namnen är ju hebreiska! Tror inte vare sig araber eller judar uppskattar att du kallar dem arabiska.
  • Jag är bara jag
    Hotelliggaren skrev 2022-05-24 18:06:12 följande:
    Nästan alla de namnen är ju hebreiska! Tror inte vare sig araber eller judar uppskattar att du kallar dem arabiska.
    Precis. 
  • jellyfishh

    Josef är väldigt fint tycker jag, men det är inte arabiskt.

    Yasin, Ali, Karim och Zayn är några fina arabiska pojknamn enligt mig.

  • Um Hamza

    Tack för tips! Josef finns i min sambos kultur och han pratar arabiska, även om det också finns varianter som Yusuf tex. Det finns väl en del i bibeln, i så fall gammaltestamentsliga eftersom det är muslimsk-arabiskt jag är ute efter och inte kristet-arabiskt. Det behöver inte låta svenskt, bara fint :) 

  • Phalaenopsis
    Hotelliggaren skrev 2022-05-24 18:06:12 följande:
    Nästan alla de namnen är ju hebreiska! Tror inte vare sig araber eller judar uppskattar att du kallar dem arabiska.
    Åja. Bara för att ett namn är semitiskt behöver det inte vara hebreiskt. Många namn är gemensamma för hebreiska och arabiska. Fast vi fick dem en gång i tiden via hebreiska förstås.
  • Xenia
    Hotelliggaren skrev 2022-05-24 18:06:12 följande:
    Nästan alla de namnen är ju hebreiska! Tror inte vare sig araber eller judar uppskattar att du kallar dem arabiska.
    De är bibliska och finns förstås i arabiska versioner också.

    Amir är väl arabiskt, det tycker jag är fint. Och Gabriel, blir väl Jabril på arabiska. Fast det är kanske mer NT än GT. 

    Gillar också Khaled/Khalid för att jag gillar låten Aïcha av den algeriske sångaren.
  • Phalaenopsis
    Xenia skrev 2022-05-25 00:18:20 följande:
    De är bibliska och finns förstås i arabiska versioner också.

    Amir är väl arabiskt, det tycker jag är fint. Och Gabriel, blir väl Jabril på arabiska. Fast det är kanske mer NT än GT. 

    Gillar också Khaled/Khalid för att jag gillar låten Aïcha av den algeriske sångaren.
    Jag har skrivit den svenska stavningen av de semitiska/arabiska/hebreiska namnen. Vill man ha hebreisk eller arabisk stavning så får man naturligtvis justera - och bokstavera sitt namn hela livet.
  • jellyfishh
    Um Hamza skrev 2022-05-24 19:44:49 följande:

    Tack för tips! Josef finns i min sambos kultur och han pratar arabiska, även om det också finns varianter som Yusuf tex. Det finns väl en del i bibeln, i så fall gammaltestamentsliga eftersom det är muslimsk-arabiskt jag är ute efter och inte kristet-arabiskt. Det behöver inte låta svenskt, bara fint :) 


    Om icke-arabiska namn går bra och att det mer är muslimska namn ni söker så tipsar jag om Benjamin och Gabriel också som jag tycker är jättefina. Gabriel kan man ändra till Jibril om man vill ha mer arabiskt.
  • trollhona
    Um Hamza skrev 2022-05-24 17:47:50 följande:
    Arabiskt pojknamn?!?

    Vilka tycker ni är fina? Min sambo gillar Josef men jag är inte lika förtjust.. Hittat lite listor på nätet men de är rätt korta. Måste finnas många fler! Storebror heter Hamza 


    Josef är fint.

    Andra tips är: Sami Abraham Omar Kava Rami Aziz Ali Liam
Svar på tråden Arabiskt pojknamn?!?