Anotherone skrev 2022-06-14 12:47:01 följande:
Ja det är väldigt flexibelt.
Man kan tycka att det är krångligt och att det inte alltid är logiskt eller gynnar en eller så. Men jag väljer att se det som en försäkring, en inkomstförsäkring, och då kommer den med vissa villkor.
90 dagar är knutna till respektive förälder och får inte föras över. Så om endera förälder inte "kan" vara ledig riskerar det att missgynna barnet som inte får vara hemma längre eller så drabbar det hela familjens ekonomi.
Man kan också med stöd i lagen välja att jobba deltid när man har små barn, det kan arbetsgivaren inte säga något om.
Antingen så tar man då ut 1/8 dag eller 1/4 dag eller hur man nu väljer att lägga sin ledighet. Då är sjukpenninggrunden skyddad så blir jag sjuk kommer jag få ersättning baserat på heltid för totalt med jobb + föräldrapenning är min inkomst säkrad så att säga.
Men jag kan också välja att gå ner till 75% och inte skydda min sjukpenning. Då kommer jag få ersättning beräknat på de 75% jag faktiskt arbetar om jag blir sjuk. Fullt rimligt det också, bara man känner till det och inte förväntar sig något annat.
Ja asså det systemet låter bättre , aillafall för mig som hade haft ekonomin att spara mina dagar .
Här så blir man föräldraledig 1 månad före bf (och det tycker jag är slöseri på dagar för jag hade kunnat studera/jobba nästan till BF faktiskt.. Man får till och med bli föräldraledig 2 månader innan BF om man vill här.
Alla som väljer att stanna hemma efter föräldraledigheten får 358? i månaden (plus bostadsbidrag om den andra föäldern tjänar lite) De är ju ca 3580 kr minus skatt så det är ju inget direkt att "leva på" men pappan jobbar ju och klarar oss enkelt på hans lön och sparpengar då.
Men jag tycker de är väldigt tidigt att lämna en bebis under 1 år på förskola och menar aboslut inte att säga att vissa gör fel, men tänker på min egna, hon behöver ju liksom 1 person för att ta hand om bara henne, finns verkligen ens sånna resurser på förskola tänker jag. (Hon kan inte sitta ens som sagt).
Vi har bott tidigare i sverige och ville väll lite veta hur systemet är där om det evetuellt blir ett syskon och vi flyttar tillbaka.
Tack så mycket för att du förklarade hur det funkar!
:)