• RG85

    Clearblue advanced ägglossningstest

    Hej alla kloka kvinnor,
    Jag och min make försöker bli med barn, och vi använder oss därför av Clearblue advanced ägglossningstester för att tajma in mina fertila dagar.

    Jag fick mens tidigare än beräknat i juni (21-23/6), och den varade endast i 2 dagar. Det var EJ nidblödning har redan gravtestat mig). Söndagen den 26/6 tog jag ägglo ssningstest på skoj skill, och då fick jag fast gubbe, så vi hade sex både då och måndagen den 27/6. Dagen efter (28/6) visade ägglossningstestet en tom gubbe. Jag vet att man inte kan känna några symtom så tidigt, men sedan dess har jag känt stickningat i höger äggstock och ner mot höger ljumske, ilningar/stickningar i livmodern. Aningen större bröst, molvärk i magen. Enligt min menskalender bör ska jag fåens den 19/7, så jag är förvirrad över de symtom jag nu har.

    Jag bestämde mig därför för att ta ett ägglossningstest , och då visade det idag3/7  en blinkande gubbe. Hur är det möjligt att ha 2 ägglossningar på knappt en veckas tid? Testade mig igen efter 7 timmar idag och fick samma resultat.

    Någon som varit med om detta?
    Hur ska detta tolkas?

  • Svar på tråden Clearblue advanced ägglossningstest
  • RG85

    Rätning,: jag menar onte att jag har en till ägglossning, utan att jag har en blinkande smiley på clearblue advanced ägglossningstest (=ökning av östrogen).

    Ingen som varit med om detta..?

  • Anonym (Säker?)

    Det beror ju helt på hur din cykel brukar se ut. Det låter som att det skulle vara en väldigt annorlunda cykel om du på cykeldag 7-8 har ägglossning och sen har en lutealfas som isf skulle vara på 21-22 dagar lång. Visst man kan säkert ha en sån cykel utan att det är något problem. Det låter mer rimligt att du skulle ha ägglossning nu om någon dag och att lutealfasen isf blir ca 14 dagar beroende på när ägglossningen sker. Så är du säker på att du ägglossade när första testen blev positiva? Man kan ju tyvärr inte alltid lita på ägglossningstest. Nu kanske jag räknade fel på någon dag hit eller dit men det får du ha överseende med och så förstår du säkert ändå vad jag vill komma fram till Glad

  • Anonym (FYI)

    Symptomen beror på din ägglossning. Efter fast gubbe ska du inte testa mer den cykeln. Att du fick blinkande gubbe betyder INTE att du ska få en till ägglossning, bara att hormonnivåerna går upp och ner. Det är också därför man ska sluta testa när man får positivt.

  • RG85

    Tack för era svar! Anledningen till att jag är förvirrad är dels pga den senaste mensen jag fick som kom en vecka för tidigt (min menscykel ligger annars på 28 dagar) och enbart varade i 2 dagar, dela då jag efter 7-8 dagar (27/6) fick känningar i höger äggstock och därför tog ett ägglossningstest som visade fast smiley. Jag själv blev helt paff då min menskalender sa att jag skulle ha ägglossning nu i dagarna. Att jag testade mig igen idag 3/7 berodde enbart på att jag fick symtom (stickningar och ilningar i äggstock och livmoder).
    Jag har alltid haft regelbunden menstruation, men jag förstår såklart att det någon gàng kan diffa. Vill bara inte missa något.

  • Tösen01

    Eftersom du fick en kort cykel (med "liten" mens), kanske det var så att du aldrig hade ÄL den månaden? Hursom, om jag fick gissa hade du ÄL när du fick fast gubbe på testet, och att du nu får blinkande är inte konstigt östrogen nivåerna ökar igen efter ägglossning, innan mens eller graviditet. Därav utslag. Så jag hade räknat från fast gubbe och sedan typ 14 dagar. Då är du nu ca 7 dagar efter Äl? Ibland kan även regelbundna cyklar hoppa lite i antal dagar. Jag ex brukar ligga på 34 dagar men förra månaden var endast 27. Men denna cykel är nu mer som den ska vara.

    Jag skulle avvakta och ta ett gravtest om ca 4-5 dagar. Glad

  • RG85

    Tack @Tösen01 :)
    Jag har känt mig så ensam i detta då min omgivning inte vet att jag vill ha barn och jag gärna vill undvika få en massa frågor om jag skulle öppna upp mig om det.
    Jag vet inte vad som är vad ; dvs om det är stress som gör att jag upplever starkare symtom denna månad eller om det bara är en mànad då det blir så.
    Jag testar mig om en vecka så ser vi hur det går{#emotions_dlg.flower}

  • Tösen01
    RG85 skrev 2022-07-04 16:26:03 följande:

    Tack @Tösen01 :)
    Jag har känt mig så ensam i detta då min omgivning inte vet att jag vill ha barn och jag gärna vill undvika få en massa frågor om jag skulle öppna upp mig om det.
    Jag vet inte vad som är vad ; dvs om det är stress som gör att jag upplever starkare symtom denna månad eller om det bara är en mànad då det blir så.
    Jag testar mig om en vecka så ser vi hur det går{#emotions_dlg.flower}


    Åh, jag tror jag förstår, det kan vara en väldigt ensam resa när man väl börjar försöka. Jag tror att det är ens medvetenhet om kroppen, man ägnar mer uppmärksamhet åt symtom och denna fortsätter oavsett om man har det som delad eller riktad uppmärksamhet. Det gör att ens sinnen skärps, exempelvis kan man börja känna att det kliar om någon man träffat (djur eller människa) säger att de har löss. Eller om det är myggor kan man känna extra mycket om de sticker än. Vi blir mer känsliga för olika sinnesintryck och vissa saker skapar vi (bättre att notera något än Inget alls) och andra saker förstärks. Sedan värderas de vi känner av top-down processer och vill man bli gravid tolkas signaler utifrån detta. Ofta vare sig vi vill eller inte.

    Jag håller tummarna för dig! Glad
Svar på tråden Clearblue advanced ägglossningstest