• MySecret

    Hedvig eller Hedda?

    Vår lilla fyra är troligtvis en flicka, vi har två pojkar och en flicka sedan tidigare. 

    Vi var inne på Anya som flicknamn, sedan fastnade mannen för Lilith. 

    Jag har fastnat för Hedvig, ett namn jag för några år sedan tyckte var jätte fult men nu tycker låter fint. Mannen tycker dock bättre om Hedda. Vilket jag tycker låter mycket hårdare. 
    Slänger in våra andra favoriter i omröstningen också. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hedvig eller Hedda?
  • trollhona
    MySecret skrev 2022-07-07 11:57:16 följande:
    Hedvig eller Hedda?

    Vår lilla fyra är troligtvis en flicka, vi har två pojkar och en flicka sedan tidigare. 

    Vi var inne på Anya som flicknamn, sedan fastnade mannen för Lilith. 

    Jag har fastnat för Hedvig, ett namn jag för några år sedan tyckte var jätte fult men nu tycker låter fint. Mannen tycker dock bättre om Hedda. Vilket jag tycker låter mycket hårdare. 
    Slänger in våra andra favoriter i omröstningen också. 


    Hedvig, jättefint och gångbart. (alternativt kan ju maken ha Hedda som smeknamn)
    Så jag tycker att ni ska välja Hedvig.
    Anya är ok. Lillith är enligt bibeln moder till alla demoner och jävelskap... kanske inte det mest passande för en liten flicka.
  • fluu

    Hedvig! Ståtligt, vackert och bra på alla sätt. Hedda är fint och rejält, men känns som en halvmesyr(och dessutom smeknamnigt ) i förhållande till Hedvig.
    Anya och Lilith gillar jag inte alls.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MySecret

    Trollhona - Lilith är egentligen den första kvinnan, skapad till Guds avbild på precis samma sätt som Adam. Men då hon vägrade vara undergiven honom blev hon bannlyst. 
    Adam ville ha en kvinna att kontrollera och därför skapade Gud Eva från hans revben. 

    Lilith är den första feministen. Så jag tycker det är ett starkt flicknamn till en tuff tjej. Men jag vet att dom flesta bara ser namnet som negativt och en demon, därav tvekar jag själv. 

  • Jagäterkeso

    Hedvig låter som en gammal arg tant som skäller på barn i förskoleåldern som leker för högljutt i sandlådan. Hedda låter som en dam i tidig 30-års ålder som har på gränsen till för många tatueringar.

    Så Hedda är bättre. 

  • MySecret

    Hamngatan - definitivt inte. Vill mer höra hur folk uppfattar dessa namnen då de skiljer sig åt från namnen våra andra barn har. 

  • MySecret

    Jagäterkeso - hahaha jag jobbar med äldre och har aldrig mött en Hedvig. Har träffat på ett barn med namnet Hedvig, 2006 och det var enda gången. 

    Tack för input 

  • Hamngatan100
    MySecret skrev 2022-07-08 09:09:28 följande:

    Hamngatan - definitivt inte. Vill mer höra hur folk uppfattar dessa namnen då de skiljer sig åt från namnen våra andra barn har. 


    Ok bra. Gillar båda men Hedda bättre. Hedvig förknippar jag med ett gammalt barnprogram.
  • trollhona
    MySecret skrev 2022-07-07 17:39:47 följande:

    Trollhona - Lilith är egentligen den första kvinnan, skapad till Guds avbild på precis samma sätt som Adam. Men då hon vägrade vara undergiven honom blev hon bannlyst. 
    Adam ville ha en kvinna att kontrollera och därför skapade Gud Eva från hans revben. 

    Lilith är den första feministen. Så jag tycker det är ett starkt flicknamn till en tuff tjej. Men jag vet att dom flesta bara ser namnet som negativt och en demon, därav tvekar jag själv. 


    Ja, Lillith skapades av lera, ville inte lyda och blev bannlyst. Var sannolikt den som förklädde sig till orm och fick de andra bannlysta också. Vandrade sedan runt tills hon välkomnades av Lucifer och blev stammoder till alla demoner. Feministisk och egensinnig i all ära, men inte riktigt ett öde man vill ha. Samma gäller ju för namnet Lucifer, känner man till historien är den ju annorlunda från vad gemene man har som koppling till namnet, men just därför är det ju kanske inte heller ett lämpligt namnval.

    Som andranamn kanske, men inte förnamn tänker jag iaf.
  • LaviniaLetitia

    Jag gillar inget av dessa namn.

    Hedvig och Hedda är båda lika fula, Hedvig har dessutom  en töntklang.

    Anya låter både för utländskt och för smeknamnsaktigt, och att stava det med y gör det ännu värre än om det skulle stavas Anja. Vad är det för fel på "Anna"?

    Lilith är vackert i sig och lite mystiskt, men har du kollat upp vem den mytologiska gestalten var? Tycker du fortfarande att namnet passar i en svensk vardag? (Ja, massor av namn kommer från Bibeln och diverse mytologier, men om de är vanliga så tänker  man inte på vem gestalten var. Lilith, däremot, är mycket ovanligt.)

  • Maymom

    Gillar både Hedvig och Hedda, mest Hedda tror jag, men det är väldigt jämnt.

    Anya känns konstigt.
    Lilith känns konstigt i Sverige med uttalet, ska det uttalas på engelska eller med hårt t? Och det figurerar inom kristendomen, som tidigare nämnts. Första feministen/demon ja det är väl så många incels och högervridna män ser på feminister idag, som demoner, Haha... ;)

Svar på tråden Hedvig eller Hedda?