• Josi31

    Fler som pluggar till uska via komvux?

    Hej alla!
    Är det någon mer som pluggar till uska via komvux? Hur ser eran praktik ut? Jag har gått ett halvår nu på utbildningen, och vi har 24 h/vecka praktik och enbart på äldreboende. Vilket jag tycker är trist. Skulle velat se annat. Har frågat om vårdcentral eller sjukhus. Kanske det man kan få vara på ett sjukhus till hösten. Står ingenstans att utbildningen är inriktad på äldreomsorgen. Tänkte mest höra om det är så med alla komvux usk utb, att de är riktade mot äldreboenden?
    Jag gör bra ifrån och trivs med de boende och personalen men jag har börjat tappa motivationen. Jag vet att jag vill jobba med människor, jag älskar att få pyssla om någon. Men jag känner att mötet med de äldre bli oftast att bara byta skydd och kläder i princip, kiss, bajs, kräk och nya sängkläder och kläder. Man hinner aldrig att sitta nr med de och prata. Är jag på helt fel ställe? Jag är inte fin i kanten eller rädd för såna saker men jag vill ha en kommunikation med de boende och få göra något mer. Finns de uskor som tar mer prover, har mer samtalstid osv med patienter? Alltså andra arbetsuppgifter än just bara omvårdnaden.

    Och att vara praktikant eller att jobba som tim vik är samma sak för mig. Jag lägger in lika mycket oavsett. Dom räknar ofta mig som personal som dagarna jag har praktik men jag får inget betalt. Att vara praktikant är väl att bli lite utnyttjad, jag vet. Det är en del av utbildningen. Jag vill väl mest prata med fler studerande som ska bli uskor. 
Svar på tråden Fler som pluggar till uska via komvux?