• JaneSmith123456

    Min kille har haft sex med en 19-åring

    Hej,
    jag och min sambo har varit ihop i 2 år och har en 2-månaders dotter. Vi är båda 37.  


    När vi skulle flytta hans saker till mig råkade jag se en anteckning från 2015, alltså när han var 30, där han hade listat alla sexpartners han haft (moget jag vet?). Men bara en tjej, som han träffade ett år innan anteckningen skrevs, hade fått en kommentar. Det stod att sexet hade varit otroligt mm och sedan ?och hon e 19. Wow.?
    Hon gick fortfarande i gymnasiet alltså. 

    Detta har sedan dess naglat sig fast i mig. Min kusin är 18 och det känns hemskt att min kille som 29-åring skulle legat med en av hennes kompisar. Eller? 

    Vi har också fått en dotter precis. Det känns som en sorg i mig att han är ?en av de? vuxna männen som ligger/låg med gymnasietjejer. Jag skulle vilja att han förklarade sin kvinnosyn på något sätt. Eller är det inget ?fel? att göra det? Känner mig kluven  


    Samt kan kan jag döma honom för det här nu? Jag minns när jag var 30 och då var jag verkligen annorlunda från idag.

    Hur pratar ni med era män (eller hur pratar era flickvänner med er) om kvinnosyn? 


    Borde jag fråga honom om detta?
    Eller är det inte så farligt utan jag borde bara gå till en psykolog?.

  • Svar på tråden Min kille har haft sex med en 19-åring
  • JaneSmith123456

    Och: nu har vi svävat bort från ämnet här, dvs vad fan jag ska göra med att jag mår dåligt av att min kille är en sån som går igång på 19-åringar - men jag tror inte jag kan få så mkt hjälp att få rätsida på mina känslor här när vissa är så aggressiva i tonen. Men tack ni som gett seriösa svar, det har hjälpt mig.

  • Ocdmänniska

    Nej nej, hade inte alls varit bekväm med det. Så förstår besvikelsen! Skulle ärligt talat ha svårt att se förbi det. Jag förstår bara ärligt inte hur man kan anses att dom är vuxen nog för att ha sex med dom. Ja dom är myndig men ser dom som tonåringar personligen..

  • Anonym (Em)
    JaneSmith123456 skrev 2022-08-20 17:44:05 följande:

    Och: nu har vi svävat bort från ämnet här, dvs vad fan jag ska göra med att jag mår dåligt av att min kille är en sån som går igång på 19-åringar - men jag tror inte jag kan få så mkt hjälp att få rätsida på mina känslor här när vissa är så aggressiva i tonen. Men tack ni som gett seriösa svar, det har hjälpt mig.


    Att han en gång för 7 år sen gick igång på en 19-åring innebär ju inte att han generellt går igång på tonåringar! mycket händer på 7 år. När jag var 30 skulle jag inte tvekat på att ligga med en 20-åring. Nu är jag 37 och spanar sällan in killar som är under 30. 
  • Anonym (Lollo)

    Varför inte bara unna honom en skön upplevelse?

    Eller är det så ni funkar i er relation, att ingen ska ha ett extra gott guldkorn?

  • Anonym (Teddy)
    JaneSmith123456 skrev 2022-08-20 17:44:05 följande:

    Och: nu har vi svävat bort från ämnet här, dvs vad fan jag ska göra med att jag mår dåligt av att min kille är en sån som går igång på 19-åringar - men jag tror inte jag kan få så mkt hjälp att få rätsida på mina känslor här när vissa är så aggressiva i tonen. Men tack ni som gett seriösa svar, det har hjälpt mig.


    Det är manipulativt av dig att kalla folk för aggressiva ifall dom inte håller med dig.
    För övrigt så tror jag detta bottnar i ett kontrollbehov hos dig. Du har nu upptäckt något om din sambo som har förändrat bilden av honom och du kan inte hantera det. Det har också påverkat bilden du har av er relation och även hur du hade tänkt dig att er framtid skulle te sig. Det är ok. Sånt händer. Vi vet aldrig allt om människor och vi har alla negativa erfarenheter och personlighetsdrag. Problemet här är att denna insikt har rubbat något djupt inne i dig som påverkar din trygghet. Du måste jobba på att du inte kan kontrollera vem din sambo är och vad han gör/har gjort.
  • Tom Araya

    Att en 19-åring och en 30-åring har sex tycker jag inte är en big deal.

    Vilken kvinnosyn personen har kan du knappast utläsa av vilka han/hon legat med. Det är knappast åldersskillnad som är avgörande.

  • Ddny

    Eftersom citera inlägg funktionen suger.

    "Det är att gilla den grejen som är skevt för mig. Det är inte en jämställd relation - det finns en maktobalans man-kvinna och att vilja vara med tonåringar är att bli kåt av den och vilja dra den längre. Tycker det är skevt att som 30-årig man inte se ett problem i (utan snarare gilla) att den tjej de raggat på är 19  och går gymnasiet."

    Du svävar iväg alldeles för djupgående med dina tankar kring jämställdhet och maktobalans kring sex  :) är man singel och får hugg på krogen är lyckan gjord ;) 

    Du skrev att det var en lista på sexpartners, dvs allt från ONS till dig,
    sexkvaliteten är blind för ålder, religion, färg, klass m.m.
    Tänder man och gillar samma grejer så blir det ibland bra sex, oavsett om det är en miljöpartist och en Trumpanhängare, vegan med en blandfärsälskare, 30 åring med en 19åring..
    Tjejer i 20-25års åldern är ofta attraktiva med fina kroppar, och som du själv skrev i din sista post, åldern är lätt att ta fel på mtp din 22åring när du var 32, den kanske framkom först efteråt?
    För att citera Lasse Kronér i bingolotto, man frågar aldrig om en kvinnas ålder. och inte mäns (mens) heller..... ålder alltså!

  • ClumsySmurf
    JaneSmith123456 skrev 2022-08-20 17:38:51 följande: #11

    TS igen här. 
    Jag förstår vissa poänger många  kritiska röster här har! (även om jag tycker tonen ibland är otrevlig och sur, onödigt och jobbigt att vara så sur.)


    Att han menade att sexet var wow och inte hennes ålder är en bra poäng. Tror faktiskt också det kan vara så och det är ju bra att flera andra tolkar det så  


    I övrigt:
    Jag håller fullkomligt med om att vuxna för göra vad de vill inom lagens ramar om garanterat samtycke finns!
    Om en 50-åring vill ligga med en 15-åring för han tycker det är hett och den tror att den vill det, absolut, kör på. 


    Men jag ser det som skevt! Att vuxna män vill ligga med tonåringar just för att de är så unga. Tycker att de männen ska rannsaka sig själva i sådana fall. 


    När jag var 19 (och yngre) låg jag och flera av mina kompisar med män som var runt 30, t om runt 40. Så här i efterhand förstår jag hur de männen såg på oss och vad de fick oss att ställa upp på just för att vi var clueless. Det är att gilla den grejen som är skevt för mig. Det är inte en jämställd relation - det finns en maktobalans man-kvinna och att vilja vara med tonåringar är att bli kåt av den och vilja dra den längre. Tycker det är skevt att som 30-årig man inte se ett problem i (utan snarare gilla) att den tjej de raggat på är 19  och går gymnasiet. Ni är fria att inte hålla med
    mig. 


    Det är en sak att bli kåt på en tonåring för att hon är den hon är och en annan att bli kåt just för att hon är tonåring/ung. Och att gå runt och mysa åt det i efterhand.


    En äldre kvinna och en yngre man då? Det är inte samma sak, för maktobalansen man-kvinna försvinner inte bara för att han är yngre. Men om det är en kvinna som vill ha sex med dessa killar just för att de är väldigt unga, kanske t om tonåringar som går gymnasiet, ja då ska den kvinnan också rannsaka sig själv imo? 

    Jag har faktiskt själv haft en kort romans med en tio år yngre man, det var först vid fjärde dejten vi förstod hur stor ålderskillnaden var. Jag trodde han var runt 27 och han trodde jag var runt 28 när det i själva verket var 22 och 32. Relationen tog slut just för att hans hjärna var alldeles för ung, hans livserfarenheter och insikter ännu väldigt naiva, jag skulle inte få ut tillräckligt av att vara med honom, han behövde ha utbyte med någon i sin egen ålder. 


     
    "En äldre kvinna och en yngre man då? Det är inte samma sak, för maktobalansen man-kvinna försvinner inte bara för att han är yngre."

    Om du fortfarande är helt clueless, men då försvinner inte maktobalansen för att du är en kvinna, den försvinner för att kvinnan är du om inte förstår jag inte logiken i ditt argument.
  • Tow2Mater

    Som mjölk sa du tänker nog för mycket. Så länge det inte fanns namn efter ditt namn på listan, inget fel.

  • ClumsySmurf
    JaneSmith123456 skrev 2022-08-20 17:38:51 följande: #11

    TS igen här. 
    Jag förstår vissa poänger många  kritiska röster här har! (även om jag tycker tonen ibland är otrevlig och sur, onödigt och jobbigt att vara så sur.)


    Att han menade att sexet var wow och inte hennes ålder är en bra poäng. Tror faktiskt också det kan vara så och det är ju bra att flera andra tolkar det så  


    I övrigt:
    Jag håller fullkomligt med om att vuxna för göra vad de vill inom lagens ramar om garanterat samtycke finns!
    Om en 50-åring vill ligga med en 15-åring för han tycker det är hett och den tror att den vill det, absolut, kör på. 


    Men jag ser det som skevt! Att vuxna män vill ligga med tonåringar just för att de är så unga. Tycker att de männen ska rannsaka sig själva i sådana fall. 


    När jag var 19 (och yngre) låg jag och flera av mina kompisar med män som var runt 30, t om runt 40. Så här i efterhand förstår jag hur de männen såg på oss och vad de fick oss att ställa upp på just för att vi var clueless. Det är att gilla den grejen som är skevt för mig. Det är inte en jämställd relation - det finns en maktobalans man-kvinna och att vilja vara med tonåringar är att bli kåt av den och vilja dra den längre. Tycker det är skevt att som 30-årig man inte se ett problem i (utan snarare gilla) att den tjej de raggat på är 19  och går gymnasiet. Ni är fria att inte hålla med
    mig. 


    Det är en sak att bli kåt på en tonåring för att hon är den hon är och en annan att bli kåt just för att hon är tonåring/ung. Och att gå runt och mysa åt det i efterhand.


    En äldre kvinna och en yngre man då? Det är inte samma sak, för maktobalansen man-kvinna försvinner inte bara för att han är yngre. Men om det är en kvinna som vill ha sex med dessa killar just för att de är väldigt unga, kanske t om tonåringar som går gymnasiet, ja då ska den kvinnan också rannsaka sig själv imo? 

    Jag har faktiskt själv haft en kort romans med en tio år yngre man, det var först vid fjärde dejten vi förstod hur stor ålderskillnaden var. Jag trodde han var runt 27 och han trodde jag var runt 28 när det i själva verket var 22 och 32. Relationen tog slut just för att hans hjärna var alldeles för ung, hans livserfarenheter och insikter ännu väldigt naiva, jag skulle inte få ut tillräckligt av att vara med honom, han behövde ha utbyte med någon i sin egen ålder. 


     Om man överskattar sin egen mognad kanske man ha svårt att förstå att vissa män gillar clueless, det är nog ingen större skillnad om clueless är 18 eller 25.
Svar på tråden Min kille har haft sex med en 19-åring