• SonjaElizabeth

    Hitta riktning i livet

    Hej! Jag är 23 år gammal och plågas av känslan att inte hittat rätt i livet och undrar över hur jag ska nå dit och vad detta ?rätta? är.
    Ska jag träffa en psykolog? Testa mig fram? Hur håller man lågan uppe? Möta ett medium, en astrolog? Lyssna på mitt inre barn? Luta mig mot en religion? Göra ett pinterestalbum som skildrar mitt drömliv?
    Så kort och gott: Hur hittar DU din riktning i livet? Vad gör du för att känna tryggheten i att veta att du är på rätt väg? Hur skapar du en framtidstro för ditt eget liv?
  • Svar på tråden Hitta riktning i livet
  • FredrikLiksom

    Det finns ingen rätt väg.

    Det många gamlingar säger är att de borde vågat mer, rest mer, älskat mer. 

    Så gör du bara det så spelar resten inte så stor roll.

  • Anonym (Karin)

    Vad mer exakt är du vilsen kring? Karriär, kärlek, bostad eller precis allt?

  • Anonym (Em)

    gör det du känner för just nu, om fem år kanske du känner för något annat. Livet ändrar riktning hela tiden om man är öppen för det. 

  • linlin74

    Lev i nuet och se var livet tar dig. Jag var oerhört vilsen när jag var 23. Fortfarande väldigt ung. Träffade min make när jag nyss fyllt 26 och visste snabbt att jag ville leva med honom och skaffa barn. Inget jag tänkt på tidigare. Blev förälder när jag var 28 och då infann sig en ro. Jag mådde bra av att inte längre vara medelpunkten i mitt liv utan i första hand fokusera på ett barn.

    Karriär och jobbmässigt visste jag dock redan som barn vad jag ville och den planen har jag alltid följt. Det har väl gett viss riktning ändå. 

  • Embla twopointoh

    Du är fortfarande ung och du har tid på dig. Du har tid att hitta din väg, och gör du inte det är det okej också.

    Det är nämligen värt att komma ihåg att inte alla människor har en stark känsla för vad de till exempel vill jobba med, många bara går en utbildning de tycker verkar okej och så blir de kvar där fram tills pensionen. Själv kom jag på vad jag "ville göra när jag blev stor" när jag var ungefär 27, innan dess hade jag rent ut sagt ingen aning. Sedan, när jag väl kommit in på utbildningen, kände jag redan första veckan att jag hörde hemma där, och så har jag känt sedan dess. Men det är som sagt inte alla som känner så, i alla fall inte i samtliga aspekter av livet.
    Jag har vänner som inte är speciellt engagerade i sitt yrke, de jobbar för att tjäna pengar, inget annat. Istället har de fritidsintressen, volontärarbeten, sin familj och dylikt där de känner sig hemma.

  • Anonym (K)
    exandthecity skrev 2022-08-28 00:06:37 följande:

    Bli gravid 


    Världens sämsta råd. Ts är väldigt ung, har ingen stabil tillvaro och vet inte vad hen vill med livet, kanske inte ens har en stadig relation. Att då blanda in ett oskyldigt barn i det hela som om det vore någon mirakellösning är fruktansvärt oansvarigt både för sig själv och barnet. Har man inte haft ett helvete innan så lär man få det då, på olika plan.
Svar på tråden Hitta riktning i livet