• Härjedarling

    Vad har hänt med mitt hår?!

    Jag har plötsligt fått så otroligt dåligt hår, jag tycker inte att mitt hår ser friskt ut ens nuförtiden! 
    Hårkvaliteten har skiftat genom åren, men så här risigt har det aldrig varit.
    Det är väldigt tunt, torrt som fnöske, slitet och sprött, livlöst... 😟 Jag tappar även mycket hår varje gång jag tvättar det. Försöker att inte tvätta för ofta för att inte tvätta bort hårets naturliga oljor. Använder specialschampo mot håravfall, med keratin bl a, samt likvärdigt balsam och spray. Använder aldrig värme utan låter det självtorka. Klipper mig ett par gånger om året, vet att det är för sällan men redan efter 1-2 månader är topparna helt utslitna. 

    Jag undrar ju vad som händer..!  Är frisk för övrigt, har inte varit gravid de senaste åren eller ammar eller så.. Inga kala fläckar på huvudet (inte än så länge iallafall!) 
    Stress? Näringsbrist? Biverkning av mediciner? ...
    Har hört talas om något som heter hårmineralanalys, men är det inte väldigt dyrt att göra sånt? 

  • Svar på tråden Vad har hänt med mitt hår?!
  • Jag är bara jag

    Finns inget schampo som hjälper mot håravfall. Schampo kan nämligen inte påverka håret inifrån. Viktnedgång, stress, sjukdomar, infektioner och hormoner påverkar håret. Du kan ha brist på något pga tex stress. Prova köp en b-vitaminkur och se om det hjälper. Kanske kolla upp järnvärdet. Har du fler kroppsliga symptom? 

  • Härjedarling
    Jag är bara jag skrev 2022-09-07 13:47:42 följande:

    Finns inget schampo som hjälper mot håravfall. Schampo kan nämligen inte påverka håret inifrån. Viktnedgång, stress, sjukdomar, infektioner och hormoner påverkar håret. Du kan ha brist på något pga tex stress. Prova köp en b-vitaminkur och se om det hjälper. Kanske kolla upp järnvärdet. Har du fler kroppsliga symptom? 


    Jag har haft järnbrist några gånger förut och vet hur man känner sig då.. Om jag haft det så skulle jag märka det! 🙂

    Tack, jag ska köra en b-vitaminkur! 

    Nja, jag har tappat i vikt senaste året pga depression. Inga andra fysiska symptom. Har haft det skittufft de senaste 5-6 åren med flera dödsfall i min närhet och en massa andra saker som nästan knäckt mig. Så stress är väl en trolig orsak! 
  • Jag är bara jag
    Härjedarling skrev 2022-09-07 13:58:50 följande:
    Jag har haft järnbrist några gånger förut och vet hur man känner sig då.. Om jag haft det så skulle jag märka det! 🙂

    Tack, jag ska köra en b-vitaminkur! 

    Nja, jag har tappat i vikt senaste året pga depression. Inga andra fysiska symptom. Har haft det skittufft de senaste 5-6 åren med flera dödsfall i min närhet och en massa andra saker som nästan knäckt mig. Så stress är väl en trolig orsak! 
    Jag tror du har förklaringen här. Stress och depression kan absolut ge håravfall. Men kommer du till rätta med dom problemen kommer håret tillbaka. Ta hand om dig!
  • Härjedarling

    Krocko: 

    Går ej att citera dig; svarar ändå och hoppas du ser det: 

    Jag är 42. Har inte kommit i klimakteriet. 

Svar på tråden Vad har hänt med mitt hår?!