• Anonym (A)

    Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

    Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

    Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

    Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?

  • Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig
  • Anonym (?)

    Får du tycka och tänka annat om bonusbarnet eller är det just detta som han inte lyssnar på?

  • Anonym (Nej)
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 20:43:15 följande:
    Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig

    Min sambos dotter som är 7 år kommer ibland in på natten till vår säng. Hon lägger sig förståss där när jag innan har fått gå in till vårt gemensamma barn på 2 år under natten. Inga problem för mig så långt, men hör till saken att hon inte vill ha varken pyjamas eller underkläder på sig när hon sover just nu. Så där ligger hon naken i min säng, vilket jag tycker känns sådär. Jag påtalade för sambon att jag gärna skulle vilja att hon hade åtminstone trosor på sig om hon ska sova i min säng. Vad jag fick till svars var om jag tyckte att hon var äcklig och att han minnsan inte respekterar min önskan.

    Detta gör mig såklart uppgiven och besviken på min sambo. Jag känner att det ända lilla "egna" jag har i huset får jag inte ha någon önskan eller åsikt om utan att ska bara anpassa mig.

    Överreagerar jag eller är det fel av mig att tycka/känna som jag gör?


    Nej, jag tycker inte du överreagerar. DIN säng, DU bestämmer vem som ska ligga i den och om denne då får vara naken eller inte. 


     

  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2022-09-14 20:49:54 följande:

    Får du tycka och tänka annat om bonusbarnet eller är det just detta som han inte lyssnar på?


    Nja, oftast inte. Om jag har sagt någon någon gång innan så har han oftast uttryckt i stil med "tycker du illa om du henne?" Mm.. vilket såklart aldrig stämmer och inte relevant för syftet.. Det ska myclet till idag för att jag öht ska yttra några tankar eller åsikter kring henne
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2022-09-14 21:06:17 följande:

    Nej, jag tycker inte du överreagerar. DIN säng, DU bestämmer vem som ska ligga i den och om denne då får vara naken eller inte. 


     


    Hur ska jag få honom att förstå det utan att han ska ifrågasätta mig på det vis han gör?
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2022-09-14 21:15:27 följande:
    Nja, oftast inte. Om jag har sagt någon någon gång innan så har han oftast uttryckt i stil med "tycker du illa om du henne?" Mm.. vilket såklart aldrig stämmer och inte relevant för syftet.. Det ska myclet till idag för att jag öht ska yttra några tankar eller åsikter kring henne
    Mm, känner igen det där. Det är väldigt känsligt. Tycker att du ska ta upp det med honom igen. Man måste få bestämma över sin egen säng och man måste få säga vissa saker utan att bli beskyld för att inte tycka om barnet (förutsatt att du behandlar henne bra förstås, men det utgår jag från). 
  • Anonym (lll)

    Börja lägg något i hans säng innan han ska lägga sig, något han inte skulle uppskatta (typ ett par våta socker eller nåt larvigt) . Då säger du bara nåt liknande det han sa, när han klagar: "jag respekterar inte din önskan" 

    Ok, lite barnsligt, jag vet, men eftersom han inte verkar lyssna måste man kanske ta till lite udda metoder. 

  • Anonym (Svårt)

    Det är ett litet barn. Kan förstå pappan i det att man gärna vill vara tillgänglig för sina barn när man har dem 50%.
    Tycker du i övrigt inte om bonusdottern

  • Anonym (A)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-09-14 21:22:42 följande:

    Det är ett litet barn. Kan förstå pappan i det att man gärna vill vara tillgänglig för sina barn när man har dem 50%.
    Tycker du i övrigt inte om bonusdottern


    Jag har full förståelse för att han vill det också. Jag tycker om henne och vi har roligt ihop. Utveckla gärna vad du menar med när du säger"det är ett litet barn" och hur det relaterar till min frågeställning.
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2022-09-14 21:20:05 följande:
    Mm, känner igen det där. Det är väldigt känsligt. Tycker att du ska ta upp det med honom igen. Man måste få bestämma över sin egen säng och man måste få säga vissa saker utan att bli beskyld för att inte tycka om barnet (förutsatt att du behandlar henne bra förstås, men det utgår jag från). 
    Åh jag vet inte om jag vågar.. Hans sätt att uttrycka sig får mig bara att framstå som världens kassaste vuxen. Samtidigt så mår jag dåligt av att jag inte har någon möjlighet att få ha egna åsikter eller tankar om saker.. Desto mer jag trycker på i ett sånthär fall blir det ofta bara värre och värre ifrågasättanden från sambon..
  • Anonym (Bio o bonus)

    Nej du är inte löjlig.. man har olika saker vad man tycker är ok eller inte.. vissa tycker om att sova nakna och andra gör det inte..det har inget med att man tycker någon är äcklig det handlar mer om hygien
    Jag skulle personligen aldrig sova naken…finns inte på kartan.. jag vill ha trosor o nattlinne på mig ..maken sover numera i kalsingar..när vi träffades sov han oftast naken men då jag inte uppskattade det eller kände mig bekväm med att ha honom nära då  och jag tyckte inte heller det var fräscht  att sova naken..så det dröjde inte länge innan kalsingarna kom på  
    våra gemensamma barn sover ena killen i full pyjamas vinter som sommar o den andra i kalsingar 
     


    När jag träffade honom var hans barn 5 år .. hen kom ofta vandrande på natten o även om hen hade nattkläder på sig så hade jag svårt att sova med barnet i sängen..var en liten propeller + snarkade… så efter att jag flera gånger lämnat sängen o lagt mig på soffan så insåg barnets pappa att detta inte var hållbart .. pappan började följa med barnet till dess egen säng och lägga sig där med barnet istället = barnet fick den närhet hen behövde , vår säng blev vår och alla fick sova gott. 


    vi satsade på att köpa en lite större säng till barnet  just för att pappan skulle få plats också..

    Dessutom…om någon skulle sova i sängen är det 2 åringen när hen vaknar på natten…en 7 åring ska kunna sova  hela natten… 
    lägger vi dessutom till att en 7 åring har nyligen lärt sig torka sig själv i rumpan.. så blir det definitivt ofräscht med ett naket barn i sängen.
    Pappan måste börja gå tillbaka med dottern till hennes säng och visa att han kan både respektera dig och 
    ge dottern den närhet hon söker ..Han måste lära sig attt sätta sina känslor åtsidan och se att även om du accepterar och är en bra närvaranden vuxen  åt hans dotter så.är det skillnad mellan ens egna barn och bonusbarn..att det som är naturligt för en som biologisk förälder inte kommer lika naturligt för en bonusförälsder…och det betyder inte att mn inte tycker om sitt bonusbarn men det  är skillnad på hur man älskar  o tycker om sina bonusar  och på,hur man älskar ,och tycker om sina bio.barn

Svar på tråden Bonusbarn naken i min säng, sambo respekterar inte mig