• Frida123123

    Gallskrik efter måltid, svårtröstad

    Hej! 


    Jag har en 7 veckors bebis som emellanåt gallskriker direkt efter att han ätit. Han får ersättning Nan sensitive PRO 1 samt att jag stöd ammar honom. Han skriker dock inte alltid, utan det kan vara vissa dagar som han är såhär och andra dagar går det bättre. Kolik vet jag inte. BVC säger nej. Ska testa mjölkfri ersättning snart och se om det ger någon verkan. Han har problem med förstoppning och jag förstår att det kan vara gaser. Jag gör daglig massage och ger Sempers magdroppar. Ibland använder vi pysventil. 


    Har givetvis pratat med BVC men får ingen direkt hjälp Förutom massage och droppar. Vill tillägga, att han skriker direkt när man tar bort flaskan. Han är då sedan jättesvår att trösta. Han går upp i vikt som han ska och är frisk i övrigt. 


    Tar tacksamt emot alla tips eller råd. 

  • Svar på tråden Gallskrik efter måltid, svårtröstad
  • Jag är bara jag

    Om du inte redan gjort det så byt d-droppar till de som står i kylen. Minifom kan hjälpa. Om du byter till mjölkfritt och fortfarande ammar måste även du äta helt mjölkfritt. Det är betydligt vanligare med förstoppning hos ersättningsbarn. Amning ger lösare bajs. Babypotting kan också hjälpa.

  • Spucks

    Men han är mätt? Har du testad med napp? Min son skrek efter maten, pga några tråkiga omständigheter, och det hjälpte att stoppa in nappen så fort man tagit flaskan ur hans mun.

  • Frida123123
    Spucks skrev 2022-10-03 18:49:34 följande:

    Men han är mätt? Har du testad med napp? Min son skrek efter maten, pga några tråkiga omständigheter, och det hjälpte att stoppa in nappen så fort man tagit flaskan ur hans mun.


    svårt att veta. Han får mat varannan timme. Ett tag gav vi tydligen lite för mycket, enligt BVC, och att mängden mat kunde ge honom magont, så vi minskade mängden men naturligtvis inom vad han ska ha per dygn. Ja, vi har en napp kille men det fungerar inte när han är sådär. 
  • Frida123123
    Jag är bara jag skrev 2022-10-03 18:46:24 följande:

    Om du inte redan gjort det så byt d-droppar till de som står i kylen. Minifom kan hjälpa. Om du byter till mjölkfritt och fortfarande ammar måste även du äta helt mjölkfritt. Det är betydligt vanligare med förstoppning hos ersättningsbarn. Amning ger lösare bajs. Babypotting kan också hjälpa.


    Ok, det ska jag göra. Ja, precis jag ska ändra min kost med. Ja, jag vet att det är vanligare med förstoppning med ersättningsbarn men ibland har man inget val. Tack för ditt svar och ska absolut testa dina tips
Svar på tråden Gallskrik efter måltid, svårtröstad