• Coffiegamer

    Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?

    Hej!

    Min dotter som är 11 år får gå hem själv från sin kompis när det är mörkt. Det tar 10 minuter att gå hem och det är en upplyst gång- och cykelväg hela vägen så hon behöver inte gå på någon bilväg. Hon brukar gå hem senast vid 19-tiden, aldrig senare än det.
    Men hennes kompis föräldrar tycker inte att barn ska vara ute själv när det är mörkt så de brukar följa henne hem hit även när vi sagt att hon får gå själv.
    Det är ett bra och tryggt område och vi tycker inte att man ska lära barn att vara rädd för mörkret. I Sverige blir det ju mörkt vid 15-16-tiden på vintern.
    Är vi för oförsiktiga eller är det kompisens föräldrar som är för försiktiga? Hur gör ni?

  • Svar på tråden Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?
  • mari123

    Mina barn (döttrar) är 29 och 34 och jag skulle gå och möta. Lyckligtvis vet jag ju inte vad de gör på kvällarna men OM jag fick veta så skulle jag vara där.

  • Långbenopluto
    mari123 skrev 2022-10-05 07:24:52 följande:
    Mina barn (döttrar) är 29 och 34 och jag skulle gå och möta. Lyckligtvis vet jag ju inte vad de gör på kvällarna men OM jag fick veta så skulle jag vara där.
    Snälla, säg att du skämtar Drömmer
  • Coffiegamer
    Långbenopluto skrev 2022-10-05 07:21:45 följande:

    Men självklart ska hon kunna gå själv!


    Vi tycker också det är självklart, men deras ihärdighet har fått mig att tvivla. Vore skönt att veta att man inte är totalt oansvarig som föälder.
  • mari123
    Långbenopluto skrev 2022-10-05 07:31:26 följande:
    Snälla, säg att du skämtar Drömmer
    NÄ! När döttrarna var små var det oro som det är med små barn.......men IDAG är jag livrädd 24/7. Har varit bortskämd att växa upp i ett tryggt samhälle men idag är det raserat.
  • Anonym (E)

    Det är ju extremt sällsynt . Men Engla var väl 10-11 när hon blev mördad.. Är kanske sånt de andra föräldrarna tänker på. Det känns dock som ett katastroftänk som mer skadar barnet. 

  • Kockobello

    Jag skulle vilja säga ja men jag säger nej. Vi har sådana som Skellefteåmonstret som går lösa. Flickan blev strypt med skosnören och har nu bestående hjärnskador. Nej, de ska skjutsas från dörr till dörr. 

  • Anonym (tänk)
    mari123 skrev 2022-10-05 07:40:42 följande:
    NÄ! När döttrarna var små var det oro som det är med små barn.......men IDAG är jag livrädd 24/7. Har varit bortskämd att växa upp i ett tryggt samhälle men idag är det raserat.
    Men tänk om du blir anfallen när du är på väg att möta dem?

    Jag fattar att föräldraskap innebär en konstant oro för barnen, men nåt slags rimlighet måste det väl ändå vara i hur man agerar på den oron. Vuxna människor som är precis lika vuxna som du...
  • Anonym (tänk)
    Coffiegamer skrev 2022-10-05 07:16:25 följande:
    Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?

    Hej!

    Min dotter som är 11 år får gå hem själv från sin kompis när det är mörkt. Det tar 10 minuter att gå hem och det är en upplyst gång- och cykelväg hela vägen så hon behöver inte gå på någon bilväg. Hon brukar gå hem senast vid 19-tiden, aldrig senare än det.
    Men hennes kompis föräldrar tycker inte att barn ska vara ute själv när det är mörkt så de brukar följa henne hem hit även när vi sagt att hon får gå själv.
    Det är ett bra och tryggt område och vi tycker inte att man ska lära barn att vara rädd för mörkret. I Sverige blir det ju mörkt vid 15-16-tiden på vintern.
    Är vi för oförsiktiga eller är det kompisens föräldrar som är för försiktiga? Hur gör ni?


    Självklart måste barn kunna få vara ute och ensamma hemma när det är mörkt! I synnerhet i ett land som Sverige där det är mörkt halva dagen under vintern. Jag bodde i Luleå när jag var bar, var ju dagsljus nån timme på vintern där. Skulle man aldrig få vara ensam då? 

    Det är bra att vara försiktig med sina barn, men överdrivet beskyddande gör barnen en otjänst i långa loppet. Bättre att prata om hur de ska bete sig för att skydda sig och vad de ska göra om nåt händer. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (tänk) skrev 2022-10-05 09:10:59 följande:
    Självklart måste barn kunna få vara ute och ensamma hemma när det är mörkt! I synnerhet i ett land som Sverige där det är mörkt halva dagen under vintern. Jag bodde i Luleå när jag var bar, var ju dagsljus nån timme på vintern där. Skulle man aldrig få vara ensam då? 

    Det är bra att vara försiktig med sina barn, men överdrivet beskyddande gör barnen en otjänst i långa loppet. Bättre att prata om hur de ska bete sig för att skydda sig och vad de ska göra om nåt händer. 
    Skydda sig om något händer? Exakt vad har en 11 -årig flicka att sätta emot en vuxen man eller ett gäng?

    Lite on topic. Känner barnets kompis föräldrar att de måste följa med er dotter hem så får ni antingen komma och möte er dotter eller hämta henne oavsett vad ni själva tycker.
Svar på tråden Kan en 11-åring gå hem själv när det är mörkt?