• Mittra

    10-åring som vaknar på natten

    Har en 10 år gammal son som vaknar på natten, är rädd och inte kan somna om själv.

    Förut ropade han så att hela familjen vaknade. Istället har vi lärt honom att ringa mig så går jag till honom.

    Men han ringer varje natt. När jag kommer tar det 5 sekunder innan han somnar om. Ibland ringer han flera gånger varje natt.

    Någon som har tips på hur jag kan hjälpa honom att hantera rädslan och somna om själv?
  • Svar på tråden 10-åring som vaknar på natten
  • Mittra

    Puttar.

    Ingen som haft liknande problem och kan komma med något gott råd?

  • fluu

    Det är inte ovanligt med en känslig period i den ålder. Jag hade en och jag önskar att mina föräldrar bara låtit det vara och gett mig trygghet. När de blev arga eller irriterade eller försökte med olika metoder för att få bort den resulterade det bara i ångest och allt blev värre. Ge bara trygghet. Somnar han om så snabbt så känns det inte som en jättegrej. Ser han under tid att han får den tryggheten han vill ha släpper det säkert. Men prata med honom. Drömmer han läskigt kanske? Hjälper det då med en mysig nattlampa eller något annat?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mittra

    Hej


    Tack för svar.

    Nattlampa hjälper inte och det är också oklart vad han är rädd för och vad som stör...
Svar på tråden 10-åring som vaknar på natten