• funderat

    Påbörja abort på lördag, osäker

    Ok.. jag fick för 3veckor sedan reda på att ja va gravid, jag o sambon har 2 barn sedan innan 9 o 6 år gamla o detta va inte planerat.. 
    vi bestämde rätt snabbt att vi skulle göra en abort. 
    så bokade tid o fick en tid i onsdags (igår), fick Även infon om att jag skulle få börja en hem-abort med piller samma dag.. 

    Men, väl där så får jag reda på att jag är för långt gången för att få göra en hemma-abort o måste därför göra aborten på sjukhuset, fortfarande med piller men måste Va inlagd.
    detta kunde inte ske direkt utan skulle istället påbörjas på lördag med första tabletterna o sen bli inlagd måndag för resterande tabletter..

    jag gjorde ett VUL och fick då se fostret, o nu kan jag inte släppa tanken på att jag kanske gör fel val.. hade det blivit som planerat hade jag redan nu påbörjat aborten, men pga att jag fick vänta några extra dagar börjar jag tveka?

    hur ska jag tänka, vad ska jag göra???

  • Svar på tråden Påbörja abort på lördag, osäker
  • Anonym (Varför)

    Varför ska ni göra abort?
    Har ni en bra relation? Stabil ekonomi? Gick föregående graviditeter o förlossningar bra? Är det saker ni vill göra som ni inte kommer kunna göra pga tillökning?

    Om 1 år, om 5 år, om 10 år - kommer du ångra ett till barn? Eller kommer du ångra en abort?

    Jag gjorde abort för 12 år sedan, det följer mig än i dag. Även om det var rätt beslut så är det ngt jag bär med mig. Viktigt att du känner efter, kke be om ytterligare betänketid? 

  • Anonym (Opa)

    Om jag var tveksam skulle jag inte göra det. Skjut i alla fall upp det en vecka eller så. En abort går ju inte att göra ogjord. Risken är att du kommer må dåligt efteråt om du känner tveksamhet.

    En abort kan vara toppen om man känner att det är helt rätt, men det kan också bli en källa till depression om man känner att man går emot sin inre vilja och önskan. 

  • Cusoon

    Jag säger bara gör inget du kommer ångra sedan. Skulle det hjälpa om du sorterar upp dina tankar och känslor på ett papper? Skriv upp varför du vill och varför du inte vill. Prata med din partner om hans känslor också. Om du skulle välja att behålla, är din partner med på notern då? Ni är ju två om beslutet. Min åsikt har alltid varit att kvinnan kan välja om hon vill avbryta en graviditet medan mannen kan välja att axla föräldrarollen så därför ska beslutet vara vägt av båda parter. 

Svar på tråden Påbörja abort på lördag, osäker