Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!

    Sen bygger jag gärna vidare på den tanken att man kan låta barnen slippa se sina föräldrar fulla oavsett vilken dag det är på året.

  • Anonym (Anonym)
    Spigger86 skrev 2022-11-25 17:21:41 följande:

    Att man dricker alkohol är inte detsamma som att supa sig dyngrak. Klarar man av att dricka måttligt är det väl inget fel?


    Nja, barn märker av förändringar hos föräldrarna även vid små mängder, att de blir "konstiga", och det kan vara tillräckligt obehagligt för en del barn.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-25 17:31:39 följande:

    Håller med Jesus-förespråkaren. Julen är för att fira Jesu födelse. Att en fjant på familjeliv hittar på att julen handlar om barn-nysning Kalle Anka är mest ett tecken på dennes brist på bildning.


    Kristna religioner har inte ensamrätt på midvinterfirande. Faktum är att det allra mesta som hör till julen INTE har att göra med Jesu födelse.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-25 17:34:37 följande:
    Ta en läskeblask nu och tänk på vår fina religion.
    Fram med julmusten! Den är både alkoholfri och religionsfri.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-25 17:51:35 följande:
    Ja baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarnen ja, dom ja. Just det.

    De mår inte dåligt att att de vuxna dricker lite alkohol.
    Tror du inte att dessa unga människor tids nog kommer upptäcka det själva och en dag vara föräldrar åt nästa generation och ta en snaps till sillen?
    Oj! När blev du ambassadör för alla barn som ser sina föräldrar dricka alkohol? Det kan ju vara så att barnen i filmen jag länkade förut sitter och ljuger. Eller så är det en upplevelse som alltför många barn får stå ut med.
  • Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2022-11-25 18:04:52 följande:
    Det är faktiskt 0.3%  alkohol i julmust. 
    Inte enligt innehållsförteckningen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-11-25 17:59:36 följande:

    Suck. Sådana här trådar dyker alltid upp till jul. De som resonerar som TS tycker inte att man kan dricka med måtta. ALL alkohol är för mycket. Svartvitt tänk. Antingen är man alkoholist eller så är man nykterist, typ. Ofta kommer det fram att sådana personer har vuxit upp med alkoholiserade föräldrar som söp rejält på julen. Det är tydligen oerhört svårt att förstå att alla inte har haft det så och att det går utmärkt att dricka måttligt och utan att barnen märker ett förändrat beteende. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som tagit ett eller ett par glas vin då och då, men jag har ALDRIG sett dem berusade eller märkt någon som helst förändring i deras personlighet eller beteende. Att de har druckit alkohol har jag inte upplevt som obehagligt alls.


    Man måste inte vara varken alkis eller nykterist för att tänka som ts. Själv tycker jag att det är dumt att chansa på om just ens egna barn egentligen tycker att det är obehagligt. Måste man vara helt nykter? Var går gränsen för när ett barn märker skillnaden? Eller börjar de känna obehag redan då de vuxna tar första glaset, eftersom de inte vet hur mycket mer det blir? Saker att tänka på iaf.
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-25 21:03:52 följande:

    Ska alla i hela Sverige fira utan alkohol för att vissa familjer har alkoholproblem?

    Vi som har turen att ha en familj utan alkoholister kan väl få käka middag som vanligt med vin/öl mm. 

    Det säger rätt mycket om en person om man tror att alla som tar ett glas till maten blir fulla. 


    Det säger rätt mycket om en person om man utgår från vuxnas rätt att dricka snarare än barns rätt att få ha en alkoholfri jul......
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grinschen) skrev 2022-11-26 09:28:48 följande:

    Jag tycker inte att vuxna ska bli berusade framför barn någon gång, men lägg ner snacket om att julen är barnens högtid! Julen är allas (som vill) högtid, och det som firas är ju faktiskt att en blivande snickare föddes.


    Jesus existens är inte ens bevisad och OM han fanns så föddes han på våren. Att den kristna julen infaller den här tiden på året har att göra med att kyrkan så smidigt som möjligt ville införa sina egna traditioner kring de hedniska firandena och ta över, inget annat.
  • Anonym (Anonym)

    Det råkar vara Aftonbladet som lagt ut artikeln men det är TT som står bakom texten och de hänvisar till en studie som nyligen gjorts av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, enhetschefen för Stöd och utbildning hos BRIS, en SIFO-undersökning om vuxnas drickande samt en uppmaning om vit jul från IOGT-NTO.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-26 12:37:13 följande:
    Jojo, nykterhetsrörelsen propagerar givetvis för en vit jul. Skam vore det väl annars.
    BRIS, dit ringer inte ungarna som är glada trots att de vuxna dricker lite alkohol.

    Inte mycket till objektivitet där inte.

    Jag klickar inte på länkar som går till mediala soptippar, men tack för upplysningen.
    Om du skulle ha läst texten kanske du skulle raljera mindre......
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-28 13:14:15 följande:
    Precis som jag skrev så anger TS själv att h*n måste "skärpa sig" och då tydligen bara för "barnens skull" för att klara en julafton utan alkohol. Detta tillfälle beskrivs också som att "offra en dag".
    Var står det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-28 14:15:39 följande:
    I precis hela TS.
    Då får du läsa om för det handlar inte om ts utan om människor i största allmänhet som en uppmaning att tänka till kring sitt eget drickande. Ingenstans står det, inte ens mellan raderna, att ts har alkoholproblem och behöver skärpa sig. Bara för att det står "alla vuxna" så betyder inte det att ts räknar in sig själv i "alla", trots att det står "alla". Nu kanske du kan sluta att medvetet missförstå innebörden och fokusera mer på budskapet.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2022-11-28 14:20:14 följande:
    Jag har öht inte noterat att det stod "alla".
    Nähä. Konstigt att du kan missförstå trådstarten så otroligt mycket i alla fall.
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2022-11-28 14:51:09 följande:
    Ja,absolut. TS diskuterar om att avstå alkohol en dag om året.
    Klarar man inte det så talar vi om ett missbruk.
    Något de flesta inte har.
    Men TS verkar inte kunna se att det finns ett mellanting mellan att vara nykter och att vara drängfull.
    Att man kan dricka med måtta.
    Jag måste nästan läsa om ts kommentarer men minns inte att ts skulle ha uttryckt sig så kategoriskt. Det många inte fattar är däremot att en del barn tycker att det är obehagligt redan efter EN öl eller ETT glas vin eller vad man nu väljer att dricka, dvs redan vid små mängder när de märker att föräldrarna är annorlunda. Jag skiter högaktningsfullt i de som säger att de kan dricka med måtta, det kan de säkert, men det betyder inte att barnen inte mår dåligt av det (även om de flesta förhoppningsvis inte gör det).
  • Anonym (Anonym)
    Avenia skrev 2022-11-28 15:22:19 följande:

    De flesta barn far inte illa av föräldrarnas drickande. De som gör det, deras föräldrar bör sluta dricka helt. Vi andra tar som vanligt något gott att dricka.

    Det som vit jul handlar om är att barn inte ska behöva stå ut med oro och bråk på jul pga alkoholistföräldrarnas omåttliga konsumtion. Men det ska de inte övriga året heller. 


    Och hur vet man om ens barn mår dåligt av att man dricker, även om det är små mängder? Hur många barn talar om det för sina föräldrar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jul med hela släkten) skrev 2022-11-28 16:44:13 följande:
    Jo men de flesta vuxna har ju själva varit barn med föräldrar som druckit ett glas vin eller en öl.

    Det är helt fruktansvärt med barn som får uppleva fulla och odrägliga föräldrar eller andra vuxna men vi som är vuxna kan ju berätta hur vi upplevt våra föräldrar t ex och de flesta har inte mått dåligt av att se vuxna dricka ett glas vin eller liknande.

    Vi och det är det flesta jag känner har haft vuxna omkring oss som klarat av att dricka utan att bli fulla och som inte upplevt det på ett skrämmande eller dåligt sätt. Dock känner jag två personer som upplevt en förälder med alkohol problem och som haft det jobbigt inte bara på högtider utan de flesta helger.
    Det är fruktansvärt men som tur är upplever varken jag, min man eller de flesta av våra vänner något obehag av att våra föräldrar och släktingar druckit lite vin till en god middag.

    Dom jag känner som upplevt obehag har haft vuxna som druckit mycket och har haft alkoholproblem, inte föräldrar som klarar ett eller två glas.
    Jag menar nu inte vuxna personer som kan berätta hur de upplevde sina föräldrars drickande utan om barn som är barn här och nu. Hur ska man veta om ens barn upplever ens drickande, även måttligt, som obehagligt? Det finns sällan garantier för det vill jag påstå.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-28 16:51:20 följande:
    Allt är inte behagligt men det får man lära sig att stå ut med.
    Är det ingen fylla så har ingen skada skett.

    Ingen unge blir bättre av att bäras på dun med silverhandskar under hela uppväxten. Alla måste lära sig att allt inte alltid är precis som man vill ha det.
    Nej nej, lite onyktra föräldrar är väl skit man bara får ta. Qatar nästa var det va?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Qatar nästa?) skrev 2022-11-28 18:20:54 följande:
    Du missade visst poängen.
    Inte bara en gång, utan två.

    Mycket underhållande! 
    Ta en snaps till du så ska du se att du får ännu roligare.....
Svar på tråden Julen är faktiskt barnens högtid! Skärp er!