• LottaoLotta

    Förhöjd kroppstemperatur vecka 5 (första trimestern)



    Hej!
    Nojig och gravid i vecka 5. Har haft förkylning och förhöjd temp (upp till max 37.8) som har varierat under 3 dygn. Ungefär mellan 37.3-37.8. Har tagit alvedon vid enstaka "topp". 
    Läser på olika sidor att feber (38 grader) samt högre än så kan öka sannolikheten för fosterskador. Jag blir så klart mycket nojig och eftersom att utvecklingen verkar extra viktig runt vecka 5.

    Har någon av er erfarenhet av förhöjd temperatur/feber tidigt i första trimestern? Vad har barnmorska eller läkare sagt om det?

    Jag tycks mig inte bli klok på den information som finns utan blir mer bekymrad.

    Mycket tacksam för svar!
  • Svar på tråden Förhöjd kroppstemperatur vecka 5 (första trimestern)
  • Anonym (Magnolia)

    Är i precis samma sits, gravid i vecka fem och sjuk med feber till och från. Precis som du tar jag Alvedon vid behov, även om jag försöker vara restriktiv. Man kan ju ändå inte göra så mkt mer än att ta hand om sig själv på bästa sätt. Hade samma i min förra graviditet, att jag blev sjuk i början så tänker att det är ett graviditetssymtom? Att immunförsvaret sjunker? Hade inga övriga komplikationer under förra graviditeten och barnet föddes fullt frisk fast jag haft feber och knaprat Alvedon i början! Så tror vi kan vara lugna!

  • LottaoLotta

    Tänker samma som du beskriver - att immunförsvaret sjunker. Vaccination för exempelvis influensa sker inte förrän efter vecka 12, där tänker jag att feber däremot kan bli hög om en gravid får influensa.

    Någon fler som har liknande upplevelse att ha förhöjd temp (under 38 eller över), tidigt gravid och kanske fått några betryggande ord från vården?

  • Anonym (Lugnt)

    Jag tror det är lugnt så pass tidigt i graviditeten. I v 5 har du ju egentligen bara varit gravid i typ 2 v. 

  • Anonym (Lugnt)

    Kroppen höjer ju faktiskt själv tempen under graviditeten. Så lite högre är ingen fara. Och Alvedon behöver ni inte heller vara rädda för att ta så pass tidigt. Moderkakan fungerar inte fullt ut än, så det går inte över så mycket.

Svar på tråden Förhöjd kroppstemperatur vecka 5 (första trimestern)