• Anonym (Lisse)

    Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?

    Jag har gjort två medicinska men fyra kirurgiska. Ska nu göra ytterligare en kirurgisk och är orolig för risker med att ha gjort flera

    Är det någon som vet? Kan det påverka fertiliteten?

  • Svar på tråden Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?
  • Anonym (Finsk)
    Man har tidigare trott att i synnerhet kirurgisk abort genom skrapning påverkar möjligheten att bli gravid i framtiden. Studier visar att abort som genomförts utan komplikationer inte orsakar infertilitet och ökar inte heller risken för missfall eller utomkvedshavandeskap. Efter upprepade kirurgiska skrapningar kan risken för en för tidig förlossning och för sammanväxningar i livmodern som försämrar fertiliteten öka. En ihållande infektion eller upprepade infektioner i livmodern till följd av abort kan skada livmoderns slemhinna och därmed försämra möjligheten att bli gravid på nytt.
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (Finsk) skrev 2022-12-18 22:08:57 följande:
    Man har tidigare trott att i synnerhet kirurgisk abort genom skrapning påverkar möjligheten att bli gravid i framtiden. Studier visar att abort som genomförts utan komplikationer inte orsakar infertilitet och ökar inte heller risken för missfall eller utomkvedshavandeskap. Efter upprepade kirurgiska skrapningar kan risken för en för tidig förlossning och för sammanväxningar i livmodern som försämrar fertiliteten öka. En ihållande infektion eller upprepade infektioner i livmodern till följd av abort kan skada livmoderns slemhinna och därmed försämra möjligheten att bli gravid på nytt.

    www.terveyskyla.fi/naistalo/sv/sexuell-hälsa/abort/sant-eller-falskt


     

  • Anonym (Lisse)
    Anonym (Finsk) skrev 2022-12-18 22:08:57 följande:
    Man har tidigare trott att i synnerhet kirurgisk abort genom skrapning påverkar möjligheten att bli gravid i framtiden. Studier visar att abort som genomförts utan komplikationer inte orsakar infertilitet och ökar inte heller risken för missfall eller utomkvedshavandeskap. Efter upprepade kirurgiska skrapningar kan risken för en för tidig förlossning och för sammanväxningar i livmodern som försämrar fertiliteten öka. En ihållande infektion eller upprepade infektioner i livmodern till följd av abort kan skada livmoderns slemhinna och därmed försämra möjligheten att bli gravid på nytt.
    Ajdå, det där låter ju verkligen inte bra :( 
  • Anonym (....)
    Anonym (Lisse) skrev 2022-12-18 22:11:22 följande:
    Ajdå, det där låter ju verkligen inte bra :( 
    Hört talas om preventivmedel????
  • Anonym (Lisse)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 00:33:20 följande:
    Hört talas om preventivmedel????
    Hört talas om att det finns olika anledningar till abort, om du nu måste svara mig sådär snäsigt?  
  • EnAnonumius
    Anonym (Lisse) skrev 2022-12-19 00:39:04 följande:
    Hört talas om att det finns olika anledningar till abort, om du nu måste svara mig sådär snäsigt?  
    Självklart finns det  flera anledningar ill abort.

    Dock så är det ju vettigt att använda preventivmedel, för att förhindra graviditet.. Finns även hormonfria  preventivmedel för oss kvinnor som inte vill äta en massa externa hormoner. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lisse)
    EnAnonumius skrev 2022-12-19 06:22:45 följande:
    Självklart finns det  flera anledningar ill abort.

    Dock så är det ju vettigt att använda preventivmedel, för att förhindra graviditet.. Finns även hormonfria  preventivmedel för oss kvinnor som inte vill äta en massa externa hormoner. 

    Jag VILL bli gravid och få barn! 


    Som jag skrev finns det olika anledningar till aborter. Mina anledningar är upprepade MA och ofostrig graviditet. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (....) skrev 2022-12-19 00:33:20 följande:
    Hört talas om preventivmedel????
    Hur känns denna kommentar nu när du insett att TS är en ledsen kvinna som upprepade gånger fått avbryta sin efterlängtade graviditet? Hur känns det att antagligen ha fått henne att må riktigt dåligt dagarna innan hon ska utföra ännu en skrapning och i en tråd där hon just får reda på att hennes fertilitet kan försämras? Kan du ta detta som en läxa inför framtiden att inte vara elak på nätet? För dig är det bara text men det är en människa som läser detta som du har sårat. Hur känns det? 
  • Anonym (Stina)
    EnAnonumius skrev 2022-12-19 06:22:45 följande:
    Självklart finns det  flera anledningar ill abort.

    Dock så är det ju vettigt att använda preventivmedel, för att förhindra graviditet.. Finns även hormonfria  preventivmedel för oss kvinnor som inte vill äta en massa externa hormoner. 
    Mitt inlägg ovan gäller även dig. Kan du tänka dig för nästa gång innan du kastar ur dig något potentiellt sårande? 
  • Anonym (....)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-19 09:50:27 följande:
    Mitt inlägg ovan gäller även dig. Kan du tänka dig för nästa gång innan du kastar ur dig något potentiellt sårande? 
    Min kommentar känns helt ok oavsett anledning till abort. 
Svar på tråden Risk med att ha gjort flera kirurgiska aborter?