• Esodia

    Acneärr, rädsla för att visa

    Hej!

    När jag var 15 så fick jag acne på bröstet och ryggen och det förstörde bokstavligen mitt liv. Jag är idag 22 år gammal och har inte vågat visa mig i bar överkropp åt någon under dessa 7 åren (förutom familj och läkare). Kan inte bada, ha sex, sola eller fara utomlands med kompisar för jag skäms så mycket över det.

    Det största problemet är att många tjejer är intresserade av mig och jag har fått alldeles för mycket komplimanger om mitt utseende. Detta har gjort att jag vägrar visa mina brister för då ser dom att jag inte är så "snygg" som dom trodde. Kan tillägga att de läkare jag har visat upp det för har sagt att det inte är nog mycket för att jag ska kunna få någon medicin emot det, så jag förstår att det bara är i mitt huvud jag gjort detta till värsta stora grejen..

    Tycker ni tjejer att acneärr är äckliga? Jag själv hade nog tyckt att det hade varit ganska motbjudande om en tjej hade det men antar att det är jag som är ovanlig då folk har värre än mig vågar visa sig utan att bry sig. Men som sagt har inte kunnat visa mig i bar överkropp på 7 år så vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Acneärr, rädsla för att visa
  • Anonym (O)

    Jag kan säga så här: jag hade en gång en jättesöt jobbkompis som jag gillade mycket. Hade jag inte varit lyckligt gift hade jag nog blivit kär. Han hade ansiktet fullt med acneärr. 

  • Esodia
    Anonym (O) skrev 2022-12-21 17:45:22 följande:

    Jag kan säga så här: jag hade en gång en jättesöt jobbkompis som jag gillade mycket. Hade jag inte varit lyckligt gift hade jag nog blivit kär. Han hade ansiktet fullt med acneärr. 


    Hur gammal var du? Tyckte du att det var äckligt när du var i min ålder?
  • Anonym (48årig kvinna)

    Ärren blir mindre med tiden.
    Tror inte att tjejer (normalt sett) tycker det är äckligt med ärr.

  • Anonym (Jenny)

    Stora mängder "aktiva" finnar kan ärligt talat vara lite äckligt, men ärr spelar ingen roll! För killar är ärr generellt lite "manligt", så det är nog få som hade reagerat! 

  • Anonym (Jenny)

    Stora mängder "aktiva" finnar kan ärligt talat vara lite äckligt, men ärr spelar ingen roll! För killar är ärr generellt lite "manligt", så det är nog få som hade reagerat! 

  • Esodia
    Anonym (Jenny) skrev 2022-12-21 18:13:40 följande:

    Stora mängder "aktiva" finnar kan ärligt talat vara lite äckligt, men ärr spelar ingen roll! För killar är ärr generellt lite "manligt", så det är nog få som hade reagerat! 


    Okej, hur gammal är du om du inte har något emot att svara? Frågar för att jag helst vill veta vad tjejer i min ålder tycker
  • Anonym (Lingonben)

    Har du fortfarande problem nu?

    Min man hade böldakne på ryggen när vi träffades, men det var ju bara att jag fick tjata honom till hudläkare och få långtidsantibiotika, så var det problemet löst för tio år framåt, och sen hade hans hy blivit mer normalfet och inte lika "smaskig" för de där bakterierna att bo i.

    När vi träffades kunde han inte ta en enda chokladruta eller en gaffel ädelostsås på pastan för då blommade bokstavligen halva hans rygg.

    Jag hade nämligen en bästis i högstadiet vars pappa var läkare och när hon började få problem med böldartade finnar så skrev han snabbt ut en sådan kur, så hon inte skulle få mycket ärr i ansiktet. Och det funkade riktigt bra.

    Om du inte är nöjd med läkarens svar så tycker jag att du kan be om en annan läkares åsikt om det har gått ett par år, för ibland har de bara för sig att saker är på ett visst sätt.

    Jag tror inte att det är din rygg som avgör om en tjej vill vara med dig i alla fall, det finns så mycket annat som är viktigare.

  • Anonym (O)
    Esodia skrev 2022-12-21 17:53:07 följande:
    Hur gammal var du? Tyckte du att det var äckligt när du var i min ålder?
    30-35 år. Mycket acne får jag tyvärr säga var ett minus för min del som ung. Men ärr efter acne har jag aldrig tyckt sett äckliga ut. Kan inte påstå att det är vackert, men det skulle inte få mig att tappa intresset om jag tycker att personen är snygg och trevlig i övrigt. 
  • Esodia
    Anonym (Lingonben) skrev 2022-12-21 18:35:22 följande:

    Har du fortfarande problem nu?

    Min man hade böldakne på ryggen när vi träffades, men det var ju bara att jag fick tjata honom till hudläkare och få långtidsantibiotika, så var det problemet löst för tio år framåt, och sen hade hans hy blivit mer normalfet och inte lika "smaskig" för de där bakterierna att bo i.

    När vi träffades kunde han inte ta en enda chokladruta eller en gaffel ädelostsås på pastan för då blommade bokstavligen halva hans rygg.

    Jag hade nämligen en bästis i högstadiet vars pappa var läkare och när hon började få problem med böldartade finnar så skrev han snabbt ut en sådan kur, så hon inte skulle få mycket ärr i ansiktet. Och det funkade riktigt bra.

    Om du inte är nöjd med läkarens svar så tycker jag att du kan be om en annan läkares åsikt om det har gått ett par år, för ibland har de bara för sig att saker är på ett visst sätt.

    Jag tror inte att det är din rygg som avgör om en tjej vill vara med dig i alla fall, det finns så mycket annat som är viktigare.


    Fick acne när jag var 15 och det gick bort ganska snabbt, fick bara två eller tre stycken böldartade finnar på bröstet men jag gjorde förmodligen ärren värre för jag fick för mig att hälla aceton på dom för jag velade ha bort dom fort. Nu när jag kollar så ser jag 3 ärr på bröstet och 2 på ryggen. Det största ärret är typ 1-1.5cm i diameter or resten ungefär hälften så stora
  • Anonym (O)
    Esodia skrev 2022-12-21 18:53:11 följande:
    Fick acne när jag var 15 och det gick bort ganska snabbt, fick bara två eller tre stycken böldartade finnar på bröstet men jag gjorde förmodligen ärren värre för jag fick för mig att hälla aceton på dom för jag velade ha bort dom fort. Nu när jag kollar så ser jag 3 ärr på bröstet och 2 på ryggen. Det största ärret är typ 1-1.5cm i diameter or resten ungefär hälften så stora

    Men du, det är ju jättelite. (Mannen jag nämnde har helt bucklig hud i hela ansiktet.) Det här är inget du behöver bry dig om alls egentligen tror jag. 

Svar på tråden Acneärr, rädsla för att visa