• Selyn

    Ni som haft/har kort lutealfas, lite råd?

    Som om det inte vore nog deprimerande att få mens varje månad. Nu ska den dyka upp ca 3-4 dagar för tidigt också. 

    ska kontakta gyn imorgon, men tänkte om någon här har lite råd eller bara tankar kring det här, vore super snällt. 


    Jag har tagit ett positivt Clearblue ältest och 11 dagar lutealfas känns väldigt kort eller överreagerar jag? 


    Varje gång jag tagit test så har jag haft minst 13 dagar.

  • Svar på tråden Ni som haft/har kort lutealfas, lite råd?
  • Jag är bara jag

    11 dagar räknas fortfarande som normalt. Men hur räknar du mensens början? Spottings ska inte räknas utan dag 1 är den dag man blöder mer rejält. Om det verkligen är så du fått 2 dagars kortare lutealfas tycker jag du ska gå till en gynekolog och kolla upp dig.

  • Selyn

    Tack så jätte mycket för svar. :) 

    jag har aldrig haft spottings, jag får alltid klarrött och koagulerat från start. Så jag räknar mens från det då såklart.. 

    än så länge är detta ?klump? fritt men rött. men jag får nog ringa och boka tid imorgon :) tack!

  • hmmm

    Kort lutealfas beror på för lågt östrogen i folikelfasen svsg eller utebliven ägglossning ! 

    Få igenom ordentliga ägglossningar är lösningen då blir slemhinnan som den ska och gulkroppen stark ( normal lurealfas) spottings tyder på för lågt progesteron som i sig ger för svagt östrogen

  • Selyn

    Tack! Det är möjligt att det blev en svagare äl denna månad. Blir väl sämre ju äldre man blir också. 


    Ska börja äl testa varje månad för att säkra dagarna efter, har inte testat med ältest varje månad för jag vet att man kan bli lite ?test galen? men får göra det i de här syftet. 


    Tusen tack för svaren :) 

Svar på tråden Ni som haft/har kort lutealfas, lite råd?