• Anonym (Förundrad)

    Familjehemsföräldrar som dyrkas

    Snälla hjälp mig att förstå detta.

    Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

    De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

    Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

    Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

    Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

    Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

  • Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • TvillingmammaVästgöte

    Ja, det är ju viss skillnad att gå till jobbet som barnskötare och att ta emot ett barn i ditt eget hem. Det senare är har ju påverkan på hela ditt liv, dygnet runt 365 dagar om året. 

  • MsM84

    Jag har kanske missat något men jag har inte uppfattat familjehem som något man försörjer sig på direkt? Sen är väl skillnaden att ett jobb har man 40 timmar i veckan, som familjehemsförälder har man ansvar dygnet runt.

  • Anonym (kanske)

    Det är jättestor brist på familjehem och andra som vill ta sig an utsatta barn. Jourhem, kontaktfamilj, avlastning...eftersom det är något som de allra flera inte orkar så tycker jag att de som ändå gör en sådan insats för främmande barn är värda alt beröm de kan få. (Och ja, jag menar bara de som gör sitt bästa och på riktigt anstränger sig för barnen. )

  • Kockobello
    Anonym (Trams) skrev 2023-01-10 19:47:51 följande:

    Det finns mycket få s.k "bra" familjehem. De flesta är penningkåta människor som utnyttjar systemet. Hemska människor ska aldrig hyllas!


    Jag tänker att det mest är folk som inte matchar på arbetsmarknaden som sysslar med sådant, men det är väl en fördom kanske. 
  • Anonym (My)

    Blev väl en boom i det där efter fallet Lilla hjärtat. Där barnet ju borde stannat  familjehemmet. Tror det gett fokus på familjehemmen.

    Jag kan tycka de är fantastiska då jag aldrig  livet skulle vilja vara familjehem själv

  • Anonym (Maja)

    Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

    Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.


    Man får ett arvode också, utöver kostnadsersättningen. En del försörjer sig på det, men då får man ha flera barn.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

    Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.


    Man får ett arvode också, utöver kostnadsersättningen. En del försörjer sig på det, men då får man ha flera barn.
  • Anonym (ååå)

    Bli familjehem själv då TS om du inte tycker det är någon biggie. 

  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 19:58:22 följande:

    Att vara familjehem är inte ett yrke. Det är något man gör utöver sitt vanliga jobb. Den ekonomiska ersättning man får är till för barnet.


    Japp, och i vårt fall täcker ersättningen inte barnets kostnader. Vi behandlar våra egna barn och placerade barn likadant, och eftersom vi ändå är hyfsat välbärgade så ingår skidresor, utlandssemester, roliga hobbys och fritidsaktiviteter i vår vardag. Vi betalar ur egen ficka så att placerade barn får en lika rolig vardag som våra egna. Kläder, samma sak, funktion före pris 

    Folk som hallucinerar ihop att man blir rik på att vara familjehem har inte fattat något.
    Vi går inte plus på barnet, tvärtom, men jag hoppas att den tid, energi och pengar vi lägger på barnet ska ge stabilitet, glädje och en bra grund för ett fortsatt liv.

    Och innan någon foliehatt börjar rya om att vi stulit barnet, det är krig i ett land i vår närhet  Föräldern är trygg med oss och att vi tar hand om hans barn när han inte själv kan. Barn ska inte behöva leva med nattliga bombningar och män i vapenför ålder får inte lämna landet. Så en ensamstående pappa vet att hans barn är tryggt, även om han själv inte är det 
Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas