• Anonym (Förundrad)

    Familjehemsföräldrar som dyrkas

    Snälla hjälp mig att förstå detta.

    Jag har 1 nära vän och också 1 bekant som arbetar som familjehem.

    De är bra människor som gör ett gott jobb -absolut. Det tycker jag också.

    Men många, verkligen många ÖVERÖSER dem med beundran och beröm. Till och med folk som inte känner dem. "Med fler som dig skulle världen vara en bättre plats". "Tack för all skillnad du gör" "Underbara människa". Det finns ingen hejd. Såväl på Instagram som i vanliga livet.

    Jag har lite svårt att förstå proportionen ibland. För mig är det liksom en självklarhet att man tar väl hand om sina barn. Och om man dessutom har det som yrke är det väl helt givet. Är det så märkvärdigt?

    Sedan är det såklart tufft ibland men det är det att vara vanlig förälder också.

    Varför får inte andra yrken exempelvis barnskötare som tar hand om sjuka barn, socialarbetare som stöttar ungdomar på glid eller poliser som jobbar förebyggande lika mycket uppmärksamhet? Vad är grejen???

  • Svar på tråden Familjehemsföräldrar som dyrkas
  • TvillingmammaVästgöte

    Ja, det är ju viss skillnad att gå till jobbet som barnskötare och att ta emot ett barn i ditt eget hem. Det senare är har ju påverkan på hela ditt liv, dygnet runt 365 dagar om året. 

  • MsM84

    Jag har kanske missat något men jag har inte uppfattat familjehem som något man försörjer sig på direkt? Sen är väl skillnaden att ett jobb har man 40 timmar i veckan, som familjehemsförälder har man ansvar dygnet runt.

  • Anonym (kanske)

    Det är jättestor brist på familjehem och andra som vill ta sig an utsatta barn. Jourhem, kontaktfamilj, avlastning...eftersom det är något som de allra flera inte orkar så tycker jag att de som ändå gör en sådan insats för främmande barn är värda alt beröm de kan få. (Och ja, jag menar bara de som gör sitt bästa och på riktigt anstränger sig för barnen. )

  • Kockobello
    Anonym (Trams) skrev 2023-01-10 19:47:51 följande: