• Beacon99

    Hur funkar underhållsstöd?

    Lite råd eller tankar tack.
    Efter en separation så vill mamman ha mig att betala underhållsstöd för våra barn som bor hemma, ibland bor minsta barnet mer hos henne. Det varierar lite med äldsta barnet som bor hos oss i omgångar. Just nu skulle jag gissa att hon har barnen 60-70% av tiden. Detta lite eftersom jag jobbar heltid och hon är hemma. Jag kör mer på aktiviteter.

    Tanken är självklart att de båda ska bo vv när allt landar så vi båda får lite egentid på var sitt håll utan barn och katt.

    Min ex-fru saknar inkomst (varit sjukskriven) och jag har fast anställning sedan 9 år. Hon söker jobb men har inget som ger inkomst ännu.

    Vi har räknat på FK hemsida kring underhållskostnader och hon anser att på nästan samtliga poster behöver vi lägga till kostnader för att barnen är så dyra i drift och har dyra fritidsaktiviteter (häst och go-cart).

    Jag har höga räntekostnader pga fullbelåning på mitt hus och har inte så mycket kvar varje månad för andra utlägg.

    Hur kan man tänka här och vad är jag skyldig att betala till henne varje månad, om något?

  • Svar på tråden Hur funkar underhållsstöd?
  • Anonym (Mamma)

    Det där ska gå att räkna ut på försäkringskassans hemsida på kassakollen. 

  • Beacon99
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-26 21:20:17 följande:

    Det där ska gå att räkna ut på försäkringskassans hemsida på kassakollen. 


    Som jag skrev har vi kikat på FK hemsida och räknat med det funkar inte helt. Det går bara att räkna om barnen bor 100% hos en förälder. Nu är det ju delad vårdnad som gäller. Därav min fråga.
  • Anonym (Föreningsförälder)

    Kommer mamman hitta ett jobb som passar?
    om inte så kanske hon kan lägga tid i stallet och på motorbanan.
    Saknar hon även körkort och bil?

  • Tow2Mater

    Låter som det är dags att sälja både häst och go-cart. Ingen av er verkar ha råd med så dyra nöjen. Delar ni barnbidragen?

  • Anonym (Ring FK!)

    Boka tid för samtal så ni får hjälp att räkna ut så det bli korrekt. 
    Det finns klara regler att följa. Om du inte gillar det är en annan sak. 

  • Anonym (Ring FK!)
    Anonym (Ring FK!) skrev 2023-01-26 21:55:50 följande:

    Boka tid för samtal så ni får hjälp att räkna ut så det bli korrekt. 
    Det finns klara regler att följa. Om du inte gillar det är en annan sak. 


    Att du inte har så mycket kvar nu är oväsentligt. Barnen får det de har rätt till, anses du inte råd så går fk in och betalar i ditt ställe. Du får en skuld. När de bor vv  blir det ju annat och ingen av er betalar till den andre. 
  • Anonym (Ring FK!)
    Beacon99 skrev 2023-01-26 21:33:24 följande:
    Som jag skrev har vi kikat på FK hemsida och räknat med det funkar inte helt. Det går bara att räkna om barnen bor 100% hos en förälder. Nu är det ju delad vårdnad som gäller. Därav min fråga.
    Delad vårdnad har inget med pengar att göra. Den som har barn  boendes mindre ska betala till den som har barn boendes mer. 
  • Anonym (Ring FK!)
    Beacon99 skrev 2023-01-26 21:33:24 följande:
    Som jag skrev har vi kikat på FK hemsida och räknat med det funkar inte helt. Det går bara att räkna om barnen bor 100% hos en förälder. Nu är det ju delad vårdnad som gäller. Därav min fråga.
    Delad vårdnad har inget med pengar att göra. Den som har barn  boendes mindre ska betala till den som har barn boendes mer. 
  • Beacon99
    Tow2Mater skrev 2023-01-26 21:46:10 följande:

    Låter som det är dags att sälja både häst och go-cart. Ingen av er verkar ha råd med så dyra nöjen. Delar ni barnbidragen?


    Nej, hon tar både bb och andra bidrag helt.
  • sextiotalist
    Anonym (Ring FK!) skrev 2023-01-26 22:00:00 följande:
    Att du inte har så mycket kvar nu är oväsentligt. Barnen får det de har rätt till, anses du inte råd så går fk in och betalar i ditt ställe. Du får en skuld. När de bor vv  blir det ju annat och ingen av er betalar till den andre. 
    Nja. 
    Om man skippar fk räknesnurra så tar man hänsyn till boendekostnader och den som betalar underhåll ska ha ett skäligt belopp kvar. 
    Fk går inte in och betalar för att en person inte råd utan det är andra kriterier. Går de in så betalar de en fast summa oavsett vad föräldrarna tjänar 
    Regelverket ser likadant som för 20 år sedan, hur man räknar ut underhållet. Fk's snurra tar inte full hänsyn till regelverket.
Svar på tråden Hur funkar underhållsstöd?