• Baramammaella

    Påbörjan till tandlossning efter långvarig tandköttsinflammation, hjälp!? Någon med erfarenhet?

    Hej! var till tandläkaren på undersökning efter ett jag ringt själv pga att mitt tandkött blödde jättemycket när jag använde tand tråd. Visade sig att jag hade väldigt inflammerat tandkött. Och det värsta av allt var att tandsten och bakterier hade krupit upp mot benet/tandfäste så att det hade börjat nötas bort lite. Min tandläkare sa att detta inte var så farligt och att tandköttsfickor var inte så farligt djupa. Och att genom borttagning av tandsten och att jag fortsätter med tandtråd och är noga med mun hygienen så kan detta läka?! Jag är ändå orolig. Någon som varit med om detta och hur har det i så fall gått för er? Det var bara ena sidan av överkäken som var påverkad vid två kindtänder. Men vill ändå inte tappa dom.. känns läskigt. tänderna är Ej lösa. Så långt har inte benet brutits ner. Tacksam för svar från någon hjälpsam själ !!

  • Svar på tråden Påbörjan till tandlossning efter långvarig tandköttsinflammation, hjälp!? Någon med erfarenhet?
  • Anonym (H)

    Om du håller optimalt rent i munnen (borsta tänderna 2 ggr/dagl + mellanrumsrengöring dagl) och tar bort tandsten regelbundet kan fickorna avstanna. Med optimal rengöring får tandköttet massage, vilket på så sätt kan göra fickorna grundare då tandköttet blir ljusrosa och tightare runt tänderna. Paroex tandkräm kan du använda som skyndar på läkning - innehåller bakteriedödande och finns på apoteket

  • Baramammaella
    Anonym (H) skrev 2023-02-08 22:29:09 följande:

    Om du håller optimalt rent i munnen (borsta tänderna 2 ggr/dagl + mellanrumsrengöring dagl) och tar bort tandsten regelbundet kan fickorna avstanna. Med optimal rengöring får tandköttet massage, vilket på så sätt kan göra fickorna grundare då tandköttet blir ljusrosa och tightare runt tänderna. Paroex tandkräm kan du använda som skyndar på läkning - innehåller bakteriedödande och finns på apoteket


    Tack!
Svar på tråden Påbörjan till tandlossning efter långvarig tandköttsinflammation, hjälp!? Någon med erfarenhet?