• Växtvärk

    Körkort 2023

    Hej,

    Jag (40+) håller på att plugga för att få mitt körkort (automat), ska försöka klara teorin denna vår.

    Tänkte att vi som kämpar med körkortet kan peppa varandra och komma med tips.

    Hur gamla är du? Ska du ta automat eller manuell körkort?

  • Svar på tråden Körkort 2023
  • Mackan1978

    Jag tog mitt körkort år 2014,jag var 36år. Körde upp med automat.
    Sedan 2016 körde jag upp med manuell lastbil. Då fick jag manuellt B kort också 

  • Växtvärk

    Jag har körkortsboken och gör övningar på Trafiko.se. Jag kollar mycket på olika Youtube videos och har testat att göra flera prover (65 frågor) på nätet. 

    Vad tycker ni är svårast?

  • Växtvärk
    Mackan1978 skrev 2023-02-15 15:27:47 följande:

    Jag tog mitt körkort år 2014,jag var 36år. Körde upp med automat.
    Sedan 2016 körde jag upp med manuell lastbil. Då fick jag manuellt B kort också 


    Klarade du teorin och körprovet på första försöket? 

    Vad fick du visa upp på körprovet och hur länge körde du?
  • cosinus

    Jag har ett barn som tagit körkort nyligen och ett som övningskör. 

    Har du tagit några lektioner? Jag skulle nämligen inte lita fullt ut på kompisar i samma ålder som haft körkort länge för jag insåg ganska fort att allt man lärde sig när man själv tog körkort inte gäller längre och dessutom minns man inte allt samt att man f-n inte ens vet hur man kör själv alltid - man bara gör som man alltid gjort på autopilot.

    Dottern fick flera aha-upplevelser när hon tog första lektionen - nu när den yngre kör är det jättebra att ha med henne i bilen just för att hon vet vad de kollar noga på.

    Lycka till med både teori och körning.

  • Mackan1978
    Växtvärk skrev 2023-02-15 15:29:35 följande:
    Klarade du teorin och körprovet på första försöket? 

    Vad fick du visa upp på körprovet och hur länge körde du?
    Jag klarade första uppkörningen med automat. Men då hade jag misslyckats med manuell några gånger innan det.
    Jag tror absolut att jag hade svårare pga min ålder. Det är nog betydligt enklare för en 18 åring. 
    Teorin klarade jag på första provet
  • Mackan1978

    I min uppkörning så körde jag alltifrån stadstrafik, parkering, landsväg och villaområden. 
    Jag fick även backa på väg. 
    Det var mest landsbygd. 
    Jag körde upp i Södertälje. 

  • Mackan1978

    Jag övade i olika omgångar. Jag räknade ut att jag hade lagt ut otroligt mycket pengar på mitt körkort haha. 
    Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på det totalt. Men mycket beror på att jag harvade på otroligt mycket med manuell växellåda i början. 

  • Rödtjärnens Anna

    Skönt att höra att jag inte är ensam om att ta körkortet runt 40. Jag var närmare 42 så jag körde upp för andra gången. Klarade dock teorin på första försöket.
    Jag höll på i många år och var nästan klar, sen kom något emellan och jag la körkortet på is. Men till slut....

    Idag 3 år senare kör jag nån gång ibland  jag tar oftast bussen till jobbet av gammal vana trots att bil skulle gå snabbare (men är dyrare).  Den största förändringen är att jag kan ta mig till sommarstugan när jag vill.. (vilket är ofta) så med eller utan körkort är det inte så stor skillnad.

Svar på tråden Körkort 2023