• anla0509

    Argument mot att barnet ska köpa i spel för egna pengar

    Min son som är 13 år har lagt 1800 kronor (av sina pengar) sedan i julas på köp i ett dataspel, det har gått till att uppgradera sin figur, fordon etc. I min värld är detta helt orimligt! Jag stängde hans kort för internetköp och drog in månadspengen när jag upptäckte detta. Nu tjatar han om att få köpa igen för 600 kr (av egna pengar) men jag säger nej. Jag känner inte att jag har konkreta argument som biter på honom för att få honom att inse att det är alldeles för mycket pengar att lägga på sådant. Vad är en rimlig summa att lägga på detta? Jag inser att jag inte kan säga 0 och ingenting, utan att kanske månadspengen på 200 kr är mer rimlig men då ska det täcka allt som är spelrelaterat.

  • Svar på tråden Argument mot att barnet ska köpa i spel för egna pengar
  • Mortiscia80

    En rimlig summa är väl noll i nuläget. Han verkar lite spelberoende? Ett konkret första argument är att det är ditt ansvar som förälder att sköta hans ekonomi tills han lär sig värdet av pengar. Om han vill köpa saker i sina dataspel så kan han jobba för det först, 100 kr per arbetad timme, och då inte hushållssysslor eller liknande eftersom det är sånt han ändå borde göra. Det ska vara något utöver, t ex klippa gräset eller tvätta bilen eller så.

    Det vore däremot fel att låta honom spendera hela månadspengen på spel. För det första skapas fler konflikter under månaden när du säger nej till mer pengar när han behöver, för det andra lär han sig inte hushålla med pengar, han lär sig inte pengars värde på samma sätt om han ska fortsätta spendera så mycket på spel eftersom han kanske inte känner att det svider tillräckligt mycket. Det är 2400:- om året, stora summor faktiskt! Skulle man själv lägga motsvarande summor på spelande? Alltså inte 200:- men i princip alla fria pengar man har per månad. En bra sak är om han lär sig spara en viss del pengar på konto, han kanske vill köpa sig något stort och dyrt i framtiden. Att spara mot mål är bra.

  • Drottningen1970

    Om något inte är bra för ett barn så har man ansvar som förälder att säga nej och hjälpa till att hitta balans. Det är argumentet.

  • Mrs Moneybags

    Nu har min son inte varit i närheten av så stora summor, men jag brukar säga att jag inte kan tillåta att han köper låtsassaker för riktiga pengar. 

  • Cornellia

    Vi brukar låta sonen köpa grejer i spel, men betydligt mindre summor. 


    Vi diskuterar alltid med honom vad det är han köper, vilken nytta det gör för honom i spelet, varför han vill ha det (vilket ofta landar i -det är ju sååå coolt) och vad han istället skulle kunna köpa för tex 200 kr.


    Efter den diskussionen, och om han fortfarande vill, så säger vi att han får köpa det, om han väntar en vecka. Dom flesta grejer har han glömt efter en vecka. Vissa grejer vill han fortfarande ha, och då får han köpa dem. 


    Det förfarandet funkar bra, men jag tänker att det ev skulle funka att han fick jobba för pengarna som han vill köpa låtsasgrejer för, tror det skulle kyla av köplusten också. 

  • Mrs Moneybags

    Ja, jag glömde säga att när vår son var väldigt intresserad av Fortnite, så sa vi att han fick köpa en gång var tredje månad för ca 200 kr. 

    Nu har han noll intresse för Fortnite, det är mer basketspel som gäller just nu. NBA 2K. 

    Att han skulle köpa för 2000 kr är heeeelt out of the question. 

Svar på tråden Argument mot att barnet ska köpa i spel för egna pengar