• RahRah

    Orkeslös mamma

    har en två åring 
    extrem krävande sen dag ett, gnäller och skriker mestadels av tiden. Vill ha allt och allt ska vara som h*n vill. 


    jag jobbar heltid
     har en otacksam sambo dessutom!! 
    han har inget med barnet att göra, så länge jag är hemma och inte på jobbet. 


    jag får inte säga något för då får han utbrott och vi kommer ingenstans. 
     
    känner mig så otillräcklig gentemot mitt barn. Jag VILL göra så mycket roligt med hen men orken räcker inte till. 

    erfarna föräldrar när får man tillbaka orken? 
    när hittar man tillbaka till sig själv igen?
    när blir barnen lite självständig och lite mera ?roliga? att umgås med utan att dem ständigt får utbrott över allt och klänger på mamman konstant😮?💨puuuh 

  • Svar på tråden Orkeslös mamma
  • MonicaE

    En tvååring kan vara nog så krävande, då börjar han eller hon få en egen vilja och försöker förstå och lära sig om sin omgivning. Om barnet inte förstår allt som händer och varför det ibland inte blir så som han/hon vill så kan det leda till ilskna utbrott. Efterhand så ökar förståelsen och det blir lugnare. Du skriver att det varit mycket gnäll sedan dag ett, tja alla barn är olika. Jag har sex barn födda under en åttaårsperiod. Att ha en lugn stund någonsin fanns inte på kartan. Man får sätta sina egna behov på vänt helt enkelt. Att ditt barn klänger på dig är väl för att han saknat dig när du är på jobbet. Jag brukade försöka ge odelad uppmärksamhet, läsa saga, rita tillsammans, leka kurragömma eller nåt och sedan förklara att nu måste jag göra annat. Att försöka hitta en rutin som barnet vänjer sig vid. Samma varje kväll. När mamma kommer hem så ägnar hon sig åt mig en stund och sedan får jag stå tillbaka lite. Nu är ju din lilla bara två år, men man kan börja så smått redan då. Hur som så är väl en treåring betydligt mer självständig än en tvååring, så ha lite tålamod. Det blir bättre. Om du känner att din ork tryter och att du inte räcker till för ditt barn, så borde du ta ett rejält snack med din sambo. Ni är ju ändå två om barnet. Han kommer att ångra sig en vacker dag om han inte har med barnet att göra när du är hemma. Relationen byggs upp i småbarnsåren och han har allt att förlora på att dra sig undan. Kanske känner barnet av det och tyr sig till dig? Blir det bråk mellan dig och din sambo om det hela så kommer den lille bli orolig och känna av dålig stämning och ty sig ännu mer till dig. Du är uppenbarligen hans/hennes stora trygghet. Jag gav mina barn oändligt med uppmärksamhet och gjorde mycket med dem. Det var roligt men också väldigt utmattande, aldrig en ledig sekund. Men idag, när de är stora så har jag så oändligt mycket igen för det. Vi har en varm och nära relation som grundades i småbarnsåren. Så även om det är kämpigt nu, försök uppbåda tålamod att ägna tid åt barnet även när du egentligen inte orkar. Förr eller senare kommer barnets intresse riktas åt annat håll och då kommer du kanske sakna den tid när du var han/hennes absoluta nr 1!

  • Anonym (Kajsa)

    Mitt barn slutade klänga på mig konstant vid 8 årsåldern. Orken får man hitta. Nu flyttar han hemifrån snart och då får jag väl egentid igen och hittar tillbaka till mig själv. Självständig blev han väl i 13årsåldern. 

    Hitta på roliga saker med barnet, då får man mer ork. Vi var en massa ute i parken när han var 2år och ute på en massa roligt, zoo, lekland osv, då blir barnet glad och nöjd. Utbrotten blir färre i 3-4 årsåldern. 

Svar på tråden Orkeslös mamma