• MissO

    Rätt namn 2023 och framåt?

    Lite trendspaning! 🤓 Vilka barnnamn känns rätt 2023 och vilka namn spås vara rätt säg två år framåt? 
  • Svar på tråden Rätt namn 2023 och framåt?
  • Anonym (Blandat)

    Det fortsätter nog som nu med lite olika läger. Dels mormor/morfar-namn, Samuel, Astrid, Greta, Folke.

    och även lite nyare, utländska, hittepånamn och kreativa stavningar: Leah, Nova-li/Novalie/Nova-lie, matteo, Liam, kevin mfl.

    dröjer nog några år till innan Ulf, Bengt, Margareta, Kristina. Mfl blir poppis igen.

    Ska vi gissa på att Miley trendar nu efter miley cyrus monsterhit. :)

  • MallaL

    Hoppas det är slut snart med Novalie, Liam, Matteo etc
    Det borde börja bli dags för Johan, Ingvar, Johanna och Filippa igen! 

  • trollhona

    Skulle säga att Greta, Melker, Ruben mfl är väl på uppgång. Sedan kommer säkert någon kändis och döper till barn till typ Juvelia och så ska alla heta det.

  • fluu

    Björn har ju ökat mycket den sista tiden, fast att det egentligen inte borde bara dags för det än. Jag tror att det är ett tecken på att en slags "mellangrupp" håller på att växa sig större. Dvs en grupp som inte vill använda moderna mer spejsade/utländska namn och inte heller vill använda "gamla" namn som trendar och låter gamla  ett tag för att sedan bli "vaniljiga" och ligga kvar och skvalpa någonstans i mitten på topp 100 länge. "Mellangruppen" vill ha namn som är urgamla,  väletablerade, neutrala, ganska klassiska(och därför inte så tidsbundna). En kvinnlig motsvarighet kan vara Karin. Även raketen Nils är ett symptom på detta.
    Astrid lär få något år till som etta eller nära nog innan det blir det nya Elsa och dalar eftersom att "alla" heter så och då väljer fler bort det. Dock är Astrid mer klassiskt än Elsa, så det lär hänga kvar även om er inte ligger etta.
    Sedan lär vi såklart fortsätta att se "nya" gamla namn ta plats. Ture, Folke och Rut är exempel.
    Namn som August, Vera, Otto, Ines och Ester lär fortsätta att nöta sig in som "staples". 
    Gällande "nya och ovanliga" namn är det lite svårare att spå, dessa namn är mer beroende av kändisvärlden och vem som råkar vara i ropet just det året.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (Blandat) skrev 2023-02-19 17:42:21 följande:

    Det fortsätter nog som nu med lite olika läger. Dels mormor/morfar-namn, Samuel, Astrid, Greta, Folke.

    och även lite nyare, utländska, hittepånamn och kreativa stavningar: Leah, Nova-li/Novalie/Nova-lie, matteo, Liam, kevin mfl.

    dröjer nog några år till innan Ulf, Bengt, Margareta, Kristina. Mfl blir poppis igen.

    Ska vi gissa på att Miley trendar nu efter miley cyrus monsterhit. :)


    Ulf är faktiskt redan på g, vilket jag tycker är väldigt roligt och lite förvånande. Det verkar kvala in i den här "mellangruppen" som jag beskrev i mitt andra inlägg. Ulf ökade med över 30% mellan 2021 och 2022. Bengt skulle kunna vara en bubblare som kan ligga i startgroparna. Jag tycker att det känns som om det känns i fler och fler namntrådar och även i verkligheten. Får folk bara smaka på namnet ett tag, så tror jag att det kommer. Margareta är stolpigare, så det får nog vänta ett tag nu när ett- och tvåstaviga namn är grejen. Kristina var poppis så länge att det nog också får vara ett tag, fast å andra sidan besitter det alla kriterier för att hamna i "mellangruppen".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    MallaL skrev 2023-02-19 18:46:52 följande:

    Hoppas det är slut snart med Novalie, Liam, Matteo etc
    Det borde börja bli dags för Johan, Ingvar, Johanna och Filippa igen! 


    Slut med den sortens namn kommer det nog aldrig att vara. Den typen "nytt och internationellt" har funnits sedan Sverige började bli mer internationellt. Fast namnen i sig kommer såklart att bytas ut. Matteo går starkt och gör det nog lite till, tills taket slås i och luften går ur fortare än fortast. Det är ett typiskt trendnamn. Novalie har redan vandrat den vägen,  det är nästan ute ur matchen efter sin korta hype. Fast det blev såklart aldrig så populärt som Matteo, troligen för att Novalie är mer nykontruerat och har ytligare rötter än Matteo. Liam hänger nog kvar ett tag. Det här blivit en "staple" fast som ändå hör hemma i "nytt och internationellt ", ett slags safe:ande med andra ord.

    Johan skulle kunna hända igen, det är i det närmaste tidlöst och passar perfekt i min så kallade "mellangrupp"(se mina andra inlägg). Johanna är egentligen motsvarande , men ändå lite mer trixigt då det gått mer trender i det. Så det får nog vänta. Ingvar kan man tycka att det borde vara på g, men jag tror inte det. Det ligger för långt bort och var också mer trendigt sist när det var i ropet. Filippa kommer inte hända då det ganska nyligen gått ur sin senaste popularitetsperiod. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    trollhona skrev 2023-02-20 14:08:55 följande:

    Skulle säga att Greta, Melker, Ruben mfl är väl på uppgång. Sedan kommer säkert någon kändis och döper till barn till typ Juvelia och så ska alla heta det.


    Greta kommer nog inte hända.  Det totaldök när Greta Thunberg dök upp(och hade börjat dala även innan). Det kommer nog dröja innan Greta kan stå på egna ben igen, tyvärr. Jag var själv del av detta dyk. Greta stod som en av favoriterna på min lista, men sedan tog jag bort det för att jag inte ville ha ett namn som är så stark förknippad med en person som människir antingen tok-älskar eller tok-hatar. Hon har ju verkligen blivit ett fenomen, The Greta, liksom. Synd. 
    Melker är svårare. En liten nedgång kan ses(procentuellt då) sedan -21, men det har ändå legat och skvalpat kring mitten i 20 år nu. "Skvalp-namn" brukar sällan få en andra våg.
    Ruben ökade visserligen något procentuellt, men har inte legat på topp 100 sedan 2009 då det tog sig in på plats 99 för att sedan trilla ut igen. Det kan ta vilken väg som helst och blir spännande att följa. Jag tror ändå(tyvärr  för jag gillar namnet) på nej, Ruben näms ofta som ett typiskt "fult" namn(rent ljudmässigt, antar jag), så det kommer nog inte att trenda, men hoppas kan man :)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • söderortsböna

    Jag tror att namnet Eva kommer ta sig upp på listorna om ett par år! Blev ju uttjatat under en generation (60-talisterna va?) men namnet är så fint och stabilt så det är redo för en omgång till.

    Andra namn som jag tror på att trenden ökar eller håller i sig för: Björn, Olof, Knut, Tage, Alfred, Nils, Ted
    Och bland tjejerna då: Eva, Märta, Majken, Ines, Doris (bubblare)

    Tror också alla tjejnamn som slutar på -rid håller i sig. Astrid och Sigrid känns poppis men kanske ett uppsving för Ingrid och Turid? 

    När det kommer till mer internationella namn tror jag också har mycket med vad influencers/kändisar väljer för namn. Känns som att Kenza har inspirerat många med Nikola och Danilo så blir intressant vad 3an ska heta! 


     

Svar på tråden Rätt namn 2023 och framåt?