• Haipodai

    Hur hantera oro?

    Hej


    Jag är gravid i vecka 10 (går in i vecka 11 på tors) med vårt andra barn och jag är så orolig. Känns som att man läser om missfall och skit överallt på fb. Hade en ny kollega på jobb som började berätta om sitt missfall när jag nämnde att jag var gravid (var tvungen att berätta för mår illa HELA tiden). Jag söker inte upp det utan kommer till mig hela tiden?

    Graviditeten med vårt första barn gick utan problem. Lätta att bli gravida och barnet föddes friskt. Inget problem att bli gravid nu heller, allt planerat. Vi var och kollade tidigt ultraljud för snart två veckor sen, där var ett hjärta som tickade och allt såg bra ut. Men ändå är jag så jäkla orolig hela tiden?? Vill bara gå tillbaka till barnmorskan och kolla så att allt står rätt till typ varannan dag?

    Jag ser nu när jag skriver också att jag inte "bör" vara orolig, men ändå är jag det. Känns som en evighet tills vi ska på andra ultraljudet om två veckor...

    Hur hanterar ni er oro och tänk om att allt går bra?
  • Svar på tråden Hur hantera oro?
  • Jag är bara jag

    Har man sett hjärtat slå v.9 är risken nere i 3%. Det går alltså bra för hela 97% av alla.  Glad Fräs ifrån till kollegan som pratar om sitt missfall. Så gör man bara inte till en gravid. Ta en dag i taget och sysselsätt dig med roliga saker. Och sluta googla missfall och elände!

  • Anonym (Samma)
    Haipodai skrev 2023-02-20 18:31:52 följande:
    Hur hantera oro?

    Hej


    Jag är gravid i vecka 10 (går in i vecka 11 på tors) med vårt andra barn och jag är så orolig. Känns som att man läser om missfall och skit överallt på fb. Hade en ny kollega på jobb som började berätta om sitt missfall när jag nämnde att jag var gravid (var tvungen att berätta för mår illa HELA tiden). Jag söker inte upp det utan kommer till mig hela tiden?

    Graviditeten med vårt första barn gick utan problem. Lätta att bli gravida och barnet föddes friskt. Inget problem att bli gravid nu heller, allt planerat. Vi var och kollade tidigt ultraljud för snart två veckor sen, där var ett hjärta som tickade och allt såg bra ut. Men ändå är jag så jäkla orolig hela tiden?? Vill bara gå tillbaka till barnmorskan och kolla så att allt står rätt till typ varannan dag?

    Jag ser nu när jag skriver också att jag inte "bör" vara orolig, men ändå är jag det. Känns som en evighet tills vi ska på andra ultraljudet om två veckor...

    Hur hanterar ni er oro och tänk om att allt går bra?
    Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag är också gravid med andra och något så enormt nervös hela tiden. För mig har det bara varit att försöka hitta en acceptans, jag hittade också en ?miscarriage reassurer? på nätet där man kunde se hur risken för missfall sjönk hela tiden. Den hjälpte.

    men jag är fortfarande nervös för allt. Nu mest för om ultraljuden ska missa något fel. Kommer nog inte andas ut innan bebis är född och allt gått bra tror jag.
  • Haipodai
    Jag är bara jag skrev 2023-02-20 18:44:17 följande:

    Har man sett hjärtat slå v.9 är risken nere i 3%. Det går alltså bra för hela 97% av alla.  Glad Fräs ifrån till kollegan som pratar om sitt missfall. Så gör man bara inte till en gravid. Ta en dag i taget och sysselsätt dig med roliga saker. Och sluta googla missfall och elände!



    Jag är bara jag skrev 2023-02-20 18:44:17 följande:

    Har man sett hjärtat slå v.9 är risken nere i 3%. Det går alltså bra för hela 97% av alla.  Glad Fräs ifrån till kollegan som pratar om sitt missfall. Så gör man bara inte till en gravid. Ta en dag i taget och sysselsätt dig med roliga saker. Och sluta googla missfall och elände!


    Tack för svar <3 Ja, jag tyckte att det kändes lite onödigt av henne att berätta att hon fick missfall i vecka 12, ett tyst sådant dessutom... Då nojar jag ännu mer.

    Ska försöka, tack igen för svar!!
  • Haipodai
    Anonym (Samma) skrev 2023-02-20 19:52:57 följande:
    Jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag är också gravid med andra och något så enormt nervös hela tiden. För mig har det bara varit att försöka hitta en acceptans, jag hittade också en ?miscarriage reassurer? på nätet där man kunde se hur risken för missfall sjönk hela tiden. Den hjälpte.

    men jag är fortfarande nervös för allt. Nu mest för om ultraljuden ska missa något fel. Kommer nog inte andas ut innan bebis är född och allt gått bra tror jag.
    Ja, så tänker jag också - att jag kommer kunna slappna av först när bebis är ute. Känns som att så mycket kan gå fel och att det gör det för folk "hela tiden"? 

    Det som hjälpt mig är att tänka att ALLA jag möter/när man ser folkhav av personer på konserter osv är att alla är faktiskt lyckade graviditeter! Då känns det som att det faktiskt kan gå bra ändå...

    När har du BF? :)
  • Villvaraanonym83
    Haipodai skrev 2023-02-20 18:31:52 följande:
    Hur hantera oro?

    Hej


    Jag är gravid i vecka 10 (går in i vecka 11 på tors) med vårt andra barn och jag är så orolig. Känns som att man läser om missfall och skit överallt på fb. Hade en ny kollega på jobb som började berätta om sitt missfall när jag nämnde att jag var gravid (var tvungen att berätta för mår illa HELA tiden). Jag söker inte upp det utan kommer till mig hela tiden?

    Graviditeten med vårt första barn gick utan problem. Lätta att bli gravida och barnet föddes friskt. Inget problem att bli gravid nu heller, allt planerat. Vi var och kollade tidigt ultraljud för snart två veckor sen, där var ett hjärta som tickade och allt såg bra ut. Men ändå är jag så jäkla orolig hela tiden?? Vill bara gå tillbaka till barnmorskan och kolla så att allt står rätt till typ varannan dag?

    Jag ser nu när jag skriver också att jag inte "bör" vara orolig, men ändå är jag det. Känns som en evighet tills vi ska på andra ultraljudet om två veckor...

    Hur hanterar ni er oro och tänk om att allt går bra?
    Vad jobbigt för dig med så mycket oro! Jag är gravid i vecka 18 (snart 19), men är inte så orolig just nu och det beror nog på att jag inte hinner oroa mig eftersom jag jobbar 100% och har en dotter hemma på 15 månader. Men jag kan relatera och jag vet hur det känns att gå med oror, eftersom vi fick "dåliga" siffror på KUB och var tvungna att vänta elva långa dagar på ett besked från NIPT. När vi fick resultatet att vår lilla tjej i magen mådde bra, så släppte liksom allt. Jag har dessutom börjat känna henne buffa runt och snart har vi dessutom RUL, vilket känns bra.

    Försök att njuta av att du är gravid (om du inte mår illa förstås) och tänk att det ju går bra för de allra flesta. Min barnmorska sa dessutom till mig att om man har fött ett friskt barn innan, så är risken väldigt liten för att det ska gå fel andra gången. Det har lugnat mig jättemycket. Hoppas att du snart får lite ro i kroppen och kan njuta fullt ut av att vara gravid, nu när våren och solen snart kommer! Hjärta
  • Jag är bara jag
    Haipodai skrev 2023-02-21 08:14:06 följande:



    Tack för svar <3 Ja, jag tyckte att det kändes lite onödigt av henne att berätta att hon fick missfall i vecka 12, ett tyst sådant dessutom... Då nojar jag ännu mer.

    Ska försöka, tack igen för svar!!
    Det är väldigt obetänksamt att vräka ur sig. Snudd på oförskämt tycker jag. Vad tror personen ifråga som vräker ur sig sånt att det ska ge en gravid kvinna? Man är ju medveten redan om att det finns en risk för missfall- man behöver inte bli påmind.

    Försök att inte noja! Risken är jättelåg nu. Gläds åt den annalkande våren, gör soliga saker med ditt barn och vips så har tiden gått. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Hur hantera oro?