Inlägg från: Anonym (Livin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livin)

    Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners

    Jag har varit tillsammans med min partner i över två år och min partner har fortfarande kvar bilder på olika ex, tre stycken av dem, på Instagram (fem bilder). Jag känner en klump i magen varje gång jag går in på min partners Instagram och har bett om att ta bort bilderna. Hon säger att hon fortfarande vill ha kvar dem och det ledde till ett bråk. Detta var 3 månader sen. Sen dess har jag inte velat ta upp det igen men jag känner att det är viktigare för henne att ha kvar bilderna än att jag mår bra av det. 
    Är detta en icke-fråga eller är det rimligt att ta upp det igen?

  • Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners
  • Anonym (Livin)

    Anonym (låt henne) - jag tycker att det absolut är okej att hon har kvar foton, men jag önskar bara att hon inte hade det på hennes instagram där jag gärna är inne för att se hennes bilder. Jag vill bara inte påminnas av hennes ex och behöva se det vilket jag måste om jag ska vara inne på hennes Instagram 

  • Anonym (Livin)

    Anonym (b) - hon sa att hon inte brydde sig om bilderna egentligen och hon bryr sig inte om sina ex på det sättet, det tror jag verkligen på. Hon vill ha uppe dem som en spegling av sitt liv. Och det förstår jag och kan respektera men det gör ändå ont när jag ser det och önska att hon kunde ha dem för sig själv. Jag är nog väldigt känslig generellt och hon är nog inte det på samma sätt. 

  • Anonym (Livin)

    Anonym (jeez)- hon har inte så många bilder så två av dem ligger i angränsning till bilder på mig

  • Anonym (Livin)

    Anonym (du) - ja, absolut att jag kan jobba på mig själv. men både hon och jag använder Instagram rätt mycket och har mycket kontakt över Instagram. det är inte så att jag är inne på hennes Instagram stup i kvarten men när jag väl är så önskar jag att jag inte behövde se det. och faktum är att jag tar aktivt avstånd från att gå in på hennes Instagram och det är det jag tycker är sorgligt, att jag har kommit till en punkt där jag inte vill vara inne på min flickväns Instagram. är det då verkligen konstigt att jag ber henne ta bort bilderna på hennes ex för min skull? 

  • Anonym (Livin)

    Anonym (du) - jag det håller jag helt med om, om man t.ex varit gift eller haft barn med någon så är det ju inte rimligt att ta bort det. det handlar personer som varit engångsligg och en person hon va tillsammans i mindre än ett halvår. 

  • Anonym (Livin)

    Fjäril kär - Jag tror jag triggas av dem bilderna för att jag inte vill tänka mig henne med någon annan, och det är ju fullt okej att hon har varit med andra men jag vill bara inte påminnas av det eller se bilder från det. Jag respekterar hennes förklaring, men det betyder inte att jag känner att det är roligt att vara i min situation. Vi är olika och tycker olika och det måste få vara okej så länge man inte tvingar någon eller försöker kontrollera någon annan. Att jag inte vill se bilder på hennes ex tycker jag är rimligt, samtidigt som jag vill vara delaktig när hon frågar mig om råd osv med hennes Instagram. Mina känslor om att vilja vara delaktig fullt ut i hennes liv (inkluderat hennes Instagram) och klumpen i magen när jag går in på hennes Instagram är i mig oförenliga. Antingen måste jag leva med den klumpen och sluta gå in på hennes Instagram eller så kan hon ta bort dem. Jag försöker alltså nysta i om det är värt att säga igen hur jag känner eller om jag bara ska släppa det låta det vara. 

    Är det någon som är i samma situation och som känner liknande och i så fall hur har ni gjort för att det ska bli så bra som möjligt? 

  • Anonym (Livin)
    Anonym (du) skrev 2023-02-21 15:35:45 följande:
    Det är ju exakt det du försöker göra: kontrollera henne och tvinga henne att ta bort bilder som hon vill ha kvar. 

    Det är helt okej att du har de känslor du har, men det är inte okej att du tvingar henne att ta ansvar för dem istället för att du själv tar ansvar för dem. 
    Vem har sagt att jag tvingar eller kontrollerar henne? Att ha ett samtal om vad jag känner när det är något som skaver är väl ändå inte att tvinga eller kontrollera. Om hon vill behålla bilderna får hon göra det men är det inte också en bra sak att meddela sin partner när man mår dåligt över något oavsett om det inte är någon som har rätt eller fel i en viss fråga. Jag kan hålla med i att hon inte har fel i att behålla dem på sin Instagram men jag måste få uttrycka vad jag känner inför det. 
  • Anonym (Livin)
    Kaede skrev 2023-02-21 15:43:57 följande:

    Jag tycker att du har fastnat. Du har i Tråden sagt att det är rimligt att ha kvar sina gamla exmän som man varit gift med och har barn med samtodogt som du argumenterar för att du vill slippa bli påmind om att din tjej varit med andra. Den man varit gift med måste få finnas kvar för tidigare liv har ju funnits men inte ett sex månaders förhållande? Var går gränsen?


    Jag tror att klumpen i magen bör hanteras annorlunda. För dem bottnar i känslor som är jobbiga för dig, du triggas. Dessa situationer kan komma att uppstå fler gånger. Alltså en klump i magen baserat på ngn form av osäkerhet. Din begäran ligger väldigt nära gränsen för osunt kontrollbehov tycker jag.  Nog kanske hon kan gå dig till mötes i det här. Samtidigt är ju inte det här yttersta linjen/gränsen. Klumpen i magen kommer att uppstå fler gånger men om du lär dig att hantera den genom att ställa orimliga krav på andra så riskerar du att aldrig lära dig hantera det jobbiga. Vissa krav kan du inte ställa. Det kan ju tex finnas personer i er bekantskapakters som hon varit med, får de finnas i er krets? Om det också ger dig en klump i magen, ska den då hanteras genom att dessa personer aldrig umgås med? Om ni springer på hennes stora tonårs-crush och hon minns gamla tider. Ska du då förbjuda henne att tänka på det ens fem minuter eller stå och kallprata med honom? Det kanske låter lite extremt men den där klumpen i magen bör ju hanteras på ett sätt som inte skapar nya klumpar i magen. För det du vill åt, att inte behöva påminnas om hennes tidigare liv är inte förenligt med verkligheten. Sedan är det ju som ngn sa. Du behöver aldrig scrolla bakåt längre än du själv finns med. Ni behöver ju inte använda insta som kommunikations-kanal. Även om ni gör det finns det alltså fem bilder på hela hennes instagram som du inte gillar. Dessa finns ju dessutom i ett flöde som är över två år gammalt. Tycker du ska ta kontroll över dina känslor i det här genom att välja att agera vettigt (dvs inte ta upp det hela om hon inte pratar om dem och håller på, umgås och sådant på ett icke-ok sätt). För din egen skull. Öppna inte portarna till att bli ett kontroll-freak. 


    Du har absolut en bra poäng! Tack för ditt svar, det var hjälpsamt. Jag önska att jag inte fick den här klumpen i magen och jag vill absolut inte göra något kontrollerande, för både hennes och min skull. Ibland uppkommer saker som inte känns bra även om de sakerna inte alls behöver vara något att reagera på. Har du något tips på hur man kan släppa denna känslan? Motivet är ju att det ska kännas bra och uppenbarligen vet jag inte hur jag ska göra för att det ska kännas bra - och jag börjar inse att det kanske är så bra att ta upp det med henne. Men hur släpper jag det?  
  • Anonym (Livin)

    Det är nu flera som har antytt att jag är en kille vilket jag inte är. Jag är tillsammans med en tjej och är själv tjej. Tycker inte att det spelar någon roll om detta hade varit annorlunda men känns som att folk här inne bryr sig om det. 

  • Anonym (Livin)
    Kaede skrev 2023-02-21 16:06:49 följande:

    Fast det säger du ju att du redan har gjort och hon har förklarat varför de är kvar och nu vill du ta upp det igen. Du har förklarat, du har argumenterat. Det är klart. Färsigdiskuterat. Du vill ha medhåll för att igen öppna upp diskussionen men det låter mer som om hon inte gått dig till mötes. När kan du släppa det då? Och grejen är den att om du fortsätter ta upp det här kommer hon till slut att göra dig till viljes (men känna sig manipulerad eller kontrolleras alternativt be dig dra åt helvetet för att du tjatar fast hon säger nej. Vill du att hon ska ta bort dem för att du tjatar dig till det? Hon har valt som du inte ville att hon skulle välja och det är jobbigt för dig. Det måste du acceptera. Det är ju det vi försöker förklara för dig. Den där jobbiga känslan är inte riktigt rimligt att fortsätta gå på. Hade det inte varit skönt att helt enkelt inte ha brytt sig alls? Som så många av oss gör. Vi bryr oss inte om att våra kärlekar har kort på sina ex i ett flöde eller en fotobok eller någonstans. Svärmor kanske har en bild från balen på din tjej och den hon gick dit med då. Sånt är livet. Ska hon ta bort den då för att det ger dig en klump i magen? 


    Din fråga om man inte ska berätta för sin partner om man mår dåligt. Absolut. Gör det men kravlöst. Säg då bara att nu känns det tufft igen för dig igen. Varför diskutera igen vad hon redan gett sig svar på om det inte är för att försöka ändra utfallet. 


    Alla mina tjejvänner som jag pratat med och mina två systrar tycker att hon borde ta bort dem. Jag skrev inte här för att få medhåll. Jag skrev för att jag ville få andras åsikter för att se vad som faktiskt är bäst. Jag har fått upp ögonen mer vilket jag är tacksam för och jag är tacksam för alla som skriver konstruktivt, däribland dig. Jag vill inte göra något dumt, jag försöker hitta bästa vägen i denna fråga 
  • Anonym (Livin)

    skriv gärna "TS" för mig och "hon" för min flickvän, väldigt förvirrande annars. 


    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 16:50:42 följande:
    Eller så vill hon hålla koll. Det är väl så här svartsjuka ser ut?
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 16:48:36 följande:
    Eller så vill han hålla koll. 


  • Anonym (Livin)

    Hur jag har uppfattat mina samtal med mina närstående så bottnar inte mitt problem endast i mig själv som många antyder (men det gör det såklart till viss del). Som jag uppfattar det är det också en norm. När man skaffar en ny partner bryter man banden med de gamla och jag tror att eftersom att min partner inte har gjort det och fortsatt har bilder så känns det konstigt eftersom att jag har uppfattningen av att det inte är så man gör. Mina närstående tycker att det är konstigt och säger det inte (endast) för att jag är ledsen utan också för att för dem handlar det om att respektera sin nya partner. Att den inte skall behöva se gamla bilder av ex. Jag vill inte bagatellisera det faktum att det faktiskt är jag som känner att det är jobbigt men jag bara menar att som jag ser det så finns det också en norm om att hålla visst avstånd till ex pga respekt till sin nuvarande partner. Jag skulle absolut ta bort bilder för den jag är tillsammans med och jag har slutat ha kontakt med mitt ex i respekt för min nuvarande partner. Jag hade sett det som en självklarhet men det kanske är toxiskt?? 

  • Anonym (Livin)
    Anonym (B) skrev 2023-02-21 17:21:20 följande:
    Nej det är inte toxic.. Och det handlar absolut om respekt för sin partner. Dina känslor är rimliga i detta.
    Om jag skulle säga något, vad hade då ens varit rimligt att säga? Jag vill ju inte bråka, men om jag skulle ta upp det skulle det nog bli känsligt snabbt 
  • Anonym (Livin)

    Alla verkar verkligen se på detta helt olika. Jag behöver absolut jobba på att inte tycka att det är så jobbigt som jag gör och det ska jag verkligen göra. Har fått tips och råd från en vän som har varit i öppet förhållande i flera år och även hon tycker att det är stundvis jobbigt med vissa saker men har en accepterande syn. Det ska jag sträva efter att göra. Tills vidare är det bästa för mig att inte ta del av hennes Instagram och kommer därför att avfölja. Tror jag alltid kommer tycka det är jobbigt att se bilder på ex men jag hoppas att det kan ändras. Jag ska inte be henne göra något utan bara informera att i nuläget känns det jobbigt och att det är bäst om hon har sin privata Instagram för sig själv. 

  • Anonym (Livin)
    frumamma skrev 2023-02-22 11:29:45 följande:

    Min nuvarande har uppsatt en stor canvastavla från hans och hans ex vigsel - en typisk familjebild med de två och deras två barn. Jag har sagt åt honom att han INTE ska ta ner den för min skull, utan enbart om han känner att han vill. Han får alltså ha den uppe. För det var ju en underbar dag för dem, deras bröllop / dop för ena barnet. Däremot... Det är ett ex till honom av en anledning. Just därför är jag trygg med att den är där på väggen. 


    Va skönt att du känner så! Hoppas att jag också kommer till den punkten. 
  • Anonym (Livin)
    Anonym (du) skrev 2023-02-22 11:36:36 följande:
    Det är helt fritt val att gå in på någons IG medvetet och kolla gamla bilder. I flödet ser man inte de gamla bilderna om man inte aktivt letar upp dem.

    Hade någon pressat mig att förstå att jag skulle slänga saker som jag vill ha kvar så skulle jag inte flyttat ihop med den personen, troligen inte fortsatt relationen. Exakt det, olika värderingar. Och så verkar det vara med TS också, och kanske dags för flickvännen att dumpa den kontrollerande TS.  
    Känslor är inte allt. Det är hur man handlar på dem. Jag försöker göra det bästa av situationen och nu när jag inte visste hur jag skulle agera så försökte jag ta hjälp. Att va medveten om vem man är och försöka jobba på sina fel och brister så att det inte går ut över andra. Ingen gör eller känner "rätt" hela tiden, det är hur man vill göra när man känner jobbigt som spelar roll. Att söka hjälp när något man gör/känner inte känns rätt är det rätta. 
Svar på tråden Fortfarande kvar bilder på Instagram från tidigare partners