• Margo84

    Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap

    Hej! Startar denna tråd för oss som gått igenom utomkvedshavandeskap och vill bli gravida igen, så att vi kan följa och peppa varandra, dela tankar och oro. Jag fick ena äggledaren bortopererad den 9/2 (gravid vecka 6/7) i år pga utomkveds, hade då gått på varannandags hcg-uppföljning samt VUL sen den 31/1. Alltså 2 v sen op nu, fysiskt läker det bra (titthålsop) och jag är väl mer eller mindre ?besatt? av att bli gravid igen så snart som möjligt. Väntar nu på att ÄL ska komma igång igen, gjorde test igår som visade positivt men gjorde även ett positivt grav.test igår vilket ju tyder på att ägglossningstestet snarare detekterade kvarvarande hcg än LH.. :( Skulle vara kul att höra från er som är i liknande sits och er som kanske kommit lite längre i processen efter ett utomkveds, hur har det gått för er? 

  • Svar på tråden Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap
  • Margo84

    Kan tillägga att jag är 38,5 år gammal, detta var min första graviditet och vi blev gravida efter fem försök.

  • Rewner

    Jag fick ett utomkveds som opererades i juni 2022 då en äggledare togs bort. Det blev väldigt akut och jag hade en liter blod i magen när jag opererades. Jag tror att jag tog ett gravtest efter någon vecka och då var det blankt.

    Vi hade då försökt i ett år. med en graviditet som slutat i tidigt missfall på tredje försöket och sen den graviditeten som blev till på åttonde försöket efter missfallet. Jag blev också lite besatt av att bli gravid igen efter operationen, samtidigt som det också kändes läskigare och att man blev mer medveten om alla risker man utsätter sig och sin kropp för. Det tog nog några veckor efter operationen som de känslorna kom och sedan landade jag ändå i att det är värt det.

    Vi gjorde inget riktigt försök på första ägglossningen eftersom vi blivit avrådda från det och jag tror att det rent mentalt också var klokt med tanke på vad vi varit med om. Sen blev jag gravid på tredje försöket. Är i vecka 25 nu. Jag hade fyllt 37 när jag blev gravid denna sista/senaste gången.

    Lycka till med försöken! Hoppas ni får samma lycka som vi efter utomkveds!

  • Margo84

    Åh, vad roligt att höra, grattis! Tack för att du delar med dig, det inger verkligen hopp om att det kan gå vägen med bara en äggledare..
    Beklagar missfallet och utomkveds, måste varit traumatiskt att gå igenom. Jag hade iaf tur att äggledaren inte hann brista innan op så slapp ju ett akut trauma på det sättet. Hade inte speciellt ont heller.

    Sen igår har vi iaf börjat kunna ha sex igen och det kändes bra så det är ett stort steg framåt Glad

    Lycka till med resten av graviditeten nu!

  • Brunett89

    Jag fick utomkvedshavandeskap i maj 2018 och opererade bort höger äggledare. Då va jag singel i 3 år innan jag träffade min nuvarande sambo. Vi ha försökt i 2 år utan ett enda plus. Behöver ju inte bero på utomkvedshavandeskapet men jag ha aldrig försökt bli gravid förut för jag ha blivit det direkt förut 🤪 

    Nu vet jag dock inte, vi hade sex vid denna ägglossning som va 17-21 februari ungefär. Och igår skulle jag bara gå och kissa och när jag torkade mig va de ljusrosa på papperet. En hel del men inga klumpar eller nått. Jag ska ha mens på lörda egentligen. Och de försvann lika fort som de kom. Molvärk, supersvullen mage, gasig, ömma spända bröst. 

    Så håll alla tummar och tår för oss 🤞 jag är 33 år 

  • Margo84

    Brunett89: Trist med utomkvedshavandeskapet och att du behövde operera bort äggledaren. Men det låter ju som lovande symptom du har fått nu ändå! Håller tummarna för dig, uppdatera gärna hur det går!

  • Fyrklöverns

    Jag tänkte också dela med mig. Har nästan identisk historia som Rewner. Jag blev gravid i april 2022 efter ca ett års försök, det resulterade i tidigt missfall, v 5. På nästa ägglossning efter det blev jag gravid igen och det visade sig vara ett utomkveds som hade spruckit, blev akut operation och ena äggledaren togs bort. Innan dess fick jag två sprutor med cellgifter för att försöka behandla bort graviditeten i äggledaren men det misslyckades. Däremot fick vi karens från att försöka på 6 månader pga sprutorna. Vi började lite tidigare och det tog sig på fjärde försöket denna gången. 


    Jag har nu passerat 12 veckor och efter tre ultraljud så kan man konstatera att allting ser bra ut och vi fick höra av läkaren att det med största sannolikhet kommer gå vägen nu.

    Rädslan för att bli gravid igen har funnits där och såren inombords har aldrig riktigt läkt efter det som hänt men längtan är så stark så man väljer att gå vidare. Sen på ett sätt har det känts ganska lugnt efter att man redan varit med om det hemska och riskerna det innebär att vara gravid, man har en annan respekt för det idag. Operationsärren blev mycket bättre efter ca 3 månader. Nu håller de på att blekas.

    Efter att ha sett vår bebis ligga och sprattla samt sträcka på sig, lägga sig till rätta på ultraljudet så tycker jag att lyckokänslorna nu äntligen tagit över. 

    Lycka till TS och ni andra som hittar in hit, det kommer lösa sig <3 

  • Brunett89

    Jag fick min mens med buller och bång, mensvärken är inte av guds nåd kan jag säga. Usch är nästintill en värk under förlossning. Nu säger ja också att här och nu officiellt att jag kommer inte fortsätta få barn mer! Jag och min man få skapat ett annat typ tillsammans ❤️

  • Brallans

    Hej 

    Jag fick ett X i oktober 2022, hade försökt sen mars samma år och fick missfall aug och sep 2022.. när de upptäckte mitt x så ville jag inte ta medicin pga cellgifterna så i samråd med läkaren så fick jag gå på Kontroller varannan dag med vul och hcg i två veckor innan hcg började gå ner och jag började blöda så efter ca 4 veckor hade min kropp tagit hand om det själv. Tog en paus i dec för jag orkade inte helt enkelt. 

    Blev gravid jan och feb 2023 som blev missfall, så jag verkar kunna blir gravid men ej behålla det. 


    Efter dessa turer bokade jag en privat tid hos Gyn där de kollade upp mig och allt såg bra ut men fick TrioBe utskrivet och om jag blir gravid igen ska jag sättas in på trombyl direkt, kan tilläggas att jag är 40 år. 

    Nu kanske jag inte passar in här då jag inte op mig men är svårt att prata med andra som inte gått igenom x då man är livrädd att det ska hända igen. 

Svar på tråden Försöka bli gravid efter utomkvedshavandeskap