• Alinass

    Febernedsättande 2 åring!

    Hej. Jag undrar en sak och har även kontaktat 1177 men blir osäker för den jag pratat med kändes så osäker .
    Jag har en ganska nybliven 2 åring som väger nästan 15kg. Hon har ganska hög feber ligger på 39.5-40 och blir ganska påverkad så jag vill ge alvedon till natten så hon kan sova.
    Vi har alvedon hemma som är mellan 10-15kg , suppar. Dom hjälpte inte sist hon var sjuk ,febern gick inte ner och vi var på akuten där de sa att vi kan ge 2 st 125mg alltså 250mg. 
    Nu är hon alltså sjuk igen och jag ringde och ville rådfråga om det var okej även denna gång eftersom hon har hög feber och dom inte hjälper. 
    Sjuksköterskan jag pratade med sa att man går på ålder men jag har för mig att på akuten sa dom att man går på vikten. 
    Ag tycker det är jobbigt att ge alvedon men är det någon som vet.  Alvedon är ju slut överallt och vi har bara de här 125mg.. Sjuksköterskan var osäker och sa "ja men har läkaren sagt det så är det så men AB går på ålderna"

  • Svar på tråden Febernedsättande 2 åring!
  • Anonym (Jo)

    Det borde gå bra. Mitt barn som väger 19 kg tar 250 mg på rekommendation av vården. På förpackningen står det också att det är 250 mg för barn 15-19 kg så jag skulle säga att det är ok.

  • Ruter

    Jag ger alltid alvedon efter barnets vikt eftersom vikten kan vara så olika och inte alltid de följer åldersrekommenationera. 

    Så ja ge efter barnets vikt. Så till en som väger 15kg hade jag gett alvedon 250mg.  Jag hade även köpt hem ipren och gett ipren var 6h och alvedon var 4h. Mina barn har det aldrig hjälpt att bara ge alvedon. De har behövt kombinationen alvedon och ipren för att hålla ner febern. 

  • Alinass

    Tack för era svar..Kändes som hon jag pratade med på 1177 var ny eller nått men ville ändå ringa och fråga.. Jag ska köpa hem ipren om det finns för alvedon hjälpte inte alls sist så bra men den här gången har hon inte lika hög feber men tack för era svar!

  • Anonym (L)

    Det är alltid vikten man går på i första hand. 
    Vi kör ipren direkt, det hjälper mycket bättre än alvedon. Har inte använt paracetamol på 10 år.

Svar på tråden Febernedsättande 2 åring!