• Sazzo88

    Omvårdnadsbidrag

    Hej,jag har ett barn som har ett stort behov av rutiner och struktur. Särskilt i förskolan. 


    möjligt att hon har autismspektrum då hennes far har det. Men hon är inte utredd alltså ingen fastställd diagnos ännu.

    Jag behöver gå ner i arbetstid för att en dag ska vara begriplig för henne. 


    Har jag rätt till omvårdnadsbidrag?
    Enligt information står det att barnet behöver ha en funktionsnedsättning för att barnet tex behöver rutiner. 


    mvh 

  • Svar på tråden Omvårdnadsbidrag
  • anonimus

    Du behöver ingen diagnos på papper men du behöver intyg från läkaren som styrker barnets svårigheter.

  • mammatill6
    Citronella skrev 2023-03-07 00:36:56 följande:

    Hon kommer behöva få en diagnos på papper först. Kontakta BUP imorgon. 


    stämmer inte. Men du måste ha ett intyg på svårigheterna. Sen är du inte automatiskt berättigad att få. Dubfår ansöka så räknar de på hur mycket mertid du har. Att du vill gå ner inte påverkar inte, däremot får du gå ner i tid när du fått.
  • Citronella
    mammatill6 skrev 2023-03-07 11:39:49 följande:
    stämmer inte. Men du måste ha ett intyg på svårigheterna. Sen är du inte automatiskt berättigad att få. Dubfår ansöka så räknar de på hur mycket mertid du har. Att du vill gå ner inte påverkar inte, däremot får du gå ner i tid när du fått.
    Det är väldigt svårt att få omvårdnadsbidrag utan diagnos kommer man bli nekad oavsett hur reglerna är formulerade. 
Svar på tråden Omvårdnadsbidrag